Gå til innhold

Dette batteriet lader tusen ganger raskere enn dagens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batteriteknologi vil ikke påvirke radiosignalenes evne til å ta seg frem. Man tenker kanskje på at man kan lage kraftigere sendere i mobile enheter fordi batteriene er kraftigere, men energitettheten er jo den samme, altså batteriene er like store for samme energikapasitet. Det er bare evnen til å levere kraftigere strøm, og å motta kraftigere ladestrøm som dette endrer.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om et nåværende batterier har en ladestrøm på ca. 5000mAh og lades med 500mA, så vil samme batteri måtte lades med 500A for å lades 1000 ganger fortere.

For å lede så mye strøm må en ladekabel være mange centimeter tykk.

Dessuten ville dette tilsvart en energimengde på 1800 Watt.

Tipper batteriet vill blitt ganske varmt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Energien et Pc-batteri kan gi fra seg er sånn 60Watt timer.

Til sammenlikning leverer 1liter bensin 10.000Watt timer om alt utnyttes.

Altså er det like mye energi i 0,6desiliter bensin som det er i et laptop batteri.

Når batteriteknologien kommer så langt at et batteri på en liter leverer opp mot en liter bensin, så snakker vi, men det er jaggulangt frem og liten grunn til å juble enda.

En Elbil er jo ett eneste stort batteri og veier mange hundre kilo og har lav aksjonsradius.

Sorry for dette, men jeg synes det er utrolig dumt å tømme jordens Lithiumresurser på så dårlig batterikonstruksjon son dagens. Resursene vil ikke rekke til 1 milliard bilbatterier a 20kg. Da er det tomt.

Lithiumteknologi er ut før de har begynt å lage dem, og hva skjer med prisen når det knappes inn ?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Energien et Pc-batteri kan gi fra seg er sånn 60Watt timer.

Til sammenlikning leverer 1liter bensin 10.000Watt timer om alt utnyttes.

Altså er det like mye energi i 0,6desiliter bensin som det er i et laptop batteri.

Når batteriteknologien kommer så langt at et batteri på en liter leverer opp mot en liter bensin, så snakker vi, men det er jaggulangt frem og liten grunn til å juble enda.

En Elbil er jo ett eneste stort batteri og veier mange hundre kilo og har lav aksjonsradius.

Sorry for dette, men jeg synes det er utrolig dumt å tømme jordens Lithiumresurser på så dårlig batterikonstruksjon son dagens. Resursene vil ikke rekke til 1 milliard bilbatterier a 20kg. Da er det tomt.

Lithiumteknologi er ut før de har begynt å lage dem, og hva skjer med prisen når det knappes inn ?

Lenke til kommentar

Et praktisk anvenbart batteri må ha en rekke egenskaper, blandt annet:

- Høy kapasitet

- Rask ladetid

- Mange ladesykluser

- Mulighet til å yte høy effekt.

- Ingen minne-effekt på lading.

- Stort spenn på temperaturer det fungerer innenfor.

- Lav eksplosjonsfare

- Det må være billig å produsere.

 

Grunnen til at man ikke ser noe til de "revolusjonerende" batteriene i produktene man kjøper i butikken er at de har et problem med et eller flere av disse punktene. Det spiller f.eks. liten rolle hvor bra batteriet er hvis det koster en million å lage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glimrende. Dette kan sikkert løse mya av problemene med ladetid på mindre enheter som telefoner, bærbare PCer, nettbrett etc. Men dessverre neppe så mye på elbiler. Økt ladeeffekt krever selvsagt at man kan hente høyere ladeeffekt fra el-nettet. I dag finnes hurtigladere på opp til ca 90 kW og det er egentlig temmelig heftig sett fra forsyningen. En vanlig hovedsikring til en enebolig slår ut ved langt lavere effekt enn det. Man må opp på industrielle løsninger for å få koblet til dagens råeste hurtigladere så denne batteriteknologien kan dessverre ikke gi noe særlig raskere lading av elbiler.

 

Dermed har forskerne langt på vei klart å eliminere kompromisset som vanligvis må inngås mellom effekt og watt-timer.

Oi, jeg var ikke klar over at dette var noen motsetning. Hvor kan jeg lese mer om det?

Lenke til kommentar
Synest det er litt tøft at dette vil si bilbatterier kan lades opp på nærmere 1 min, i staden for mangfoldige timer.

Ja, hvis du på magisk vis får tak i et uttak som kan levere 1 380 000 Watt (Nissan Leaf med 23 kWh batteri) eller 5 400 000 Watt (Tesla Model S med 85 kWh batteri).

Lenke til kommentar

Om et nåværende batterier har en ladestrøm på ca. 5000mAh og lades med 500mA, så vil samme batteri måtte lades med 500A for å lades 1000 ganger fortere.

For å lede så mye strøm må en ladekabel være mange centimeter tykk.

Dessuten ville dette tilsvart en energimengde på 1800 Watt.

Tipper batteriet vill blitt ganske varmt :)

Litt faktiske data om Tesla Roadster:

Batterikapasiteten er 53 kWh, ved 375V.

Ladingen skjer ved 70A, 240V.

 

Skal du lade på ett minutt med nåværende spenning, må du altså opp i 13230A.

 

Mulig løsning: En stasjonær ladestasjon lader et gigantisk batteri ganske mye langsommere, over det gode gamle strømnettet. Når du så vil lade bilen din, kobler du til en skikkelig feit kabel, og lader på 1 min. Du må ikke trekke 13250A fra strømnettet per bil for å få dette systemet til å fungere. Du må derimot ha en ganske solid kabel for å levere det til batteriene dine uten uakseptabel oppvarming. Hvis du så krever samme oppvarming av en like lang kabel mellom bil og ladestasjon for én opplading, må da, ifølge mine kjappe utregninger, kabeldiameteren ganges med 3.7. Burde være overkommelig. Det tar dog ikke hensyn til nedkjøling av kabelen eller noen som helst andre effekter, så tallet blir nok litt annerledes i praksis.

 

Forøvrig finnes det allerede superkondensatorer med samme energitetthet som blybatterier. Gi det noen år, og jeg tror de kan overgå litiumbatterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ja, hvis du på magisk vis får tak i et uttak som kan levere 1 380 000 Watt (Nissan Leaf med 23 kWh batteri) eller 5 400 000 Watt (Tesla Model S med 85 kWh batteri).

 

Vel, min holdning er, hvordan skal vi få laget slike uttak? Det kuleste med teknologiske nyvinninger er hvordan de åpner opp for å presse grensene enda lenger på andre felt.

 

Ellers så vil jeg sitere en kollega "Alle munker drar!" Altså, selv om denne teknologien ikke passer inn i en EL-bil så vil den kunne revolusjonere mange andre felt. I sum vil vi da ha tatt enda ett steg mot en fullektrifisert verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...