Gå til innhold

AMD planlegger trolig ny råskinn-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet her er om dette kun er en "kjappere" Cpu i form av økt klokkefrekvens eller om den kommer med noen flere triks?

 

Det er en del endringer som må ordnes før den kan bli konkurransedyktig mot Intel sine Cpu'er rent ytelsemessig , blir spennende å se om Amd har gjort noen endringer her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten AMD stopper CPU utviklingen. Viktig at Intel får litt konkurranse. Får håpe AMD lykkes !

 

Skjønner bare ikke hvorfor de skal lage den i begrenset antall ? Det gir høyere stykk-pris, og viser at AMD har liten selvtillit til eget produkt og kan fort resultere i at de taper mot Intel på ytelse/pris.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er om dette kun er en "kjappere" Cpu i form av økt klokkefrekvens eller om den kommer med noen flere triks?

 

Det er en del endringer som må ordnes før den kan bli konkurransedyktig mot Intel sine Cpu'er rent ytelsemessig , blir spennende å se om Amd har gjort noen endringer her.

 

AMD har verdensrekorden i overklokking av CPU

http://www.maximumpc.com/article/news/overclockers_vie_world_record_amds_vishera_fx-8350_cpu

 

AMD har verdensrekorden på overklokking av RAM

http://www.gskill.com/marketing/WR/WR4.jpg

 

Ved test valgte flere spillere en AMD platform fremfor et Intel basert system

http://www.hardware.no/artikler/amd_slo_intel_i_blindtest/105877

 

Jeg kjører 3960 og 8350 hver dag. De er begge veldig gode CPU'er

 

Når vi i tillegg vet at Intel med sin kompilator har "nektet" AMD CPU'er hente f.eks multimedia instruksjoner i ulike program tester, så kommer du med PISS om at AMD ikke er konkurransedyktige mot Intel sine CPU'er? Sørgelig at Hardware.no har deg som forumveileder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja.

 

Må ikkje AMD komme med en helt ny arkitektur som er vesentlig bedre enn det de har idag om de skal klare å konkurrere med Intel?

 

Må innrømme at eg sjekket at det ikkje sto 1. April på artikkelen.

 

AMD har jo bare sakket lengre og lengre etter Intel de siste årene, og det er vel ingen tegn på at de skal klare å ta innpå igjen, desverre :(

Lenke til kommentar

Nå har det seg nå slik at AMD er konkurransedyktige, det gjelder bare ikke mot noe høyere enn Intel sine nåværende i5 for øyeblikket da... (Nevner det bare for å tilfredsstille de som ventet på det...)

 

Når det er sakt så blir det interessant å se om AMD har noen fine triks på lager med denne prosessoren, og om de har det så vil jo det hinte til hvordan neste kjerne fra AMD blir (Det er jo nøyaktig dette som er interessant). De må for øvrig gjøre en del mer enn å øke klokkefrekvensen for å slå E serien til Intel, så om de velger å legge til en rekke nye forandringer så kan Intel få seg noe å bryne seg på.

 

Når det gjelder det begrensede antallet, så antar jeg at dette blir en type "hybrid" prosessor med mye ny innmat som skal testes ut og promoteres. Tror også at dette blir en type 140watt TDP prosessor i slaget som vi har sett på for eksempel Phenom 9950BE.

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

Hardware.no, dette er andre gang jeg tar dere i å ikke lese kildene deres!

I kilden står det nemlig at base-frekvensen skal være 4.2GHz, og at 5GHz skal være en garantert overklokk på luftkjøling!

 

Jeg kjører 3960 og 8350 hver dag. De er begge veldig gode CPU'er

 

Når vi i tillegg vet at Intel med sin kompilator har "nektet" AMD CPU'er hente f.eks multimedia instruksjoner i ulike program tester, så kommer du med PISS om at AMD ikke er konkurransedyktige mot Intel sine CPU'er? Sørgelig at Hardware.no har deg som forumveileder!

Her er saken:

Om Intels prosessorer leverer bedre ytelse i spill enn AMDs prosessorer for samme pris er Intels prosessorer det beste valget for spillbruk. Om Intels kompilator jukser eller ikke endrer ikke at AMD-prosessorene ikke yter like bra. AMD har en veldig kompetent prosessor i FX-6300 til 999 kr, men FX-8350 er nok dessverre en nisjeprosessor for de som egentlig trenger (og burde ha råd til) en 3930k.

 

Må ikkje AMD komme med en helt ny arkitektur som er vesentlig bedre enn det de har idag om de skal klare å konkurrere med Intel?

 

AMD har jo bare sakket lengre og lengre etter Intel de siste årene, og det er vel ingen tegn på at de skal klare å ta innpå igjen, desverre :(

AMD må ikke komme med en helt ny arkitektur, men de må gjøre drastiske forbedringer til Bulldozer-arkitekturen for å bli konkurransedyktige. Nå er det tegn på at det er nettopp dette AMD gjør, men slikt tar tid, og vi vil ikke se resultatene før i Excavator.

 

Mange av ideene bak Bulldozer er geniale, men de har ikke blitt implementert skikkelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hardware.no, dette er andre gang jeg tar dere i å ikke lese kildene deres!

I kilden står det nemlig at base-frekvensen skal være 4.2GHz, og at 5GHz skal være en garantert overklokk på luftkjøling!

 

 

Her er saken:

Om Intels prosessorer leverer bedre ytelse i spill enn AMDs prosessorer for samme pris er Intels prosessorer det beste valget for spillbruk. Om Intels kompilator jukser eller ikke endrer ikke at AMD-prosessorene ikke yter like bra. AMD har en veldig kompetent prosessor i FX-6300 til 999 kr, men FX-8350 er nok dessverre en nisjeprosessor for de som egentlig trenger (og burde ha råd til) en 3930k.

 

 

AMD må ikke komme med en helt ny arkitektur, men de må gjøre drastiske forbedringer til Bulldozer-arkitekturen for å bli konkurransedyktige. Nå er det tegn på at det er nettopp dette AMD gjør, men slikt tar tid, og vi vil ikke se resultatene før i Excavator.

 

Mange av ideene bak Bulldozer er geniale, men de har ikke blitt implementert skikkelig.

 

Det er jo også en konsekvens at mesteparten av dagens programmer ikke er optimalisert for å kjøres over kjerner på den måten. Det er effektivt, men bare ikke tatt i bruk fullt ut enda. Skal ikke se bort i fra at dagens buldozer arkitektur yter bedre om et par år ettersom flere går over til en bedre fordeling av arbeids lasten over på flere kjerner. (iallefall hva jeg har fått med meg, si gjerne i fra om det ikke stemmer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye penger å hente på prosessorene helt i toppen. Men det er positivt at Intel ikke bare får sitte som kongen blant entusiastene helt uten å gjøre noe.

 

Jo, fint med litt konkurranse. AMD har seilt i motvind lenge nok. Jeg er likevel litt på forhånd skeptisk til nyheten. Tror det liksom ikke før jeg får se det. Og om jeg skulle handlet noe nytt snart hadde det helt klart blitt en i5 eller i7 fra Intel. Gjerne med den nye arkitekturen som kommer på banen fra juni av og utover.

 

Forresten var det en liten sak om at brikkesettet var dårlig mhp. USB. Ligger brikkesettet for Haswell på CPU, eller havner det på hovedkortet? Altså skal man være på vakt for, å skulle vente til en mer moden CPU, eller kan man kjøpe CPU, og så bytte eller vente på et bedre hovedkort som har bedre brikkesett?

Lenke til kommentar

Det er jo også en konsekvens at mesteparten av dagens programmer ikke er optimalisert for å kjøres over kjerner på den måten. Det er effektivt, men bare ikke tatt i bruk fullt ut enda. Skal ikke se bort i fra at dagens buldozer arkitektur yter bedre om et par år ettersom flere går over til en bedre fordeling av arbeids lasten over på flere kjerner. (iallefall hva jeg har fått med meg, si gjerne i fra om det ikke stemmer)

En FX-8350 vil i praksis oppnå lavere AVX-ytelse enn en i5-3570k på grunn av måten AMD har bygget opp prosessoren sin, Intel har også bedre load/store-ytelse, branch prediction, decode, pipeline-dybde, strømforbruk...

FX-8350 vil dra fra i7-3770k i veldig spesifikke tilfeller, som komprimering og dekompringen til og fra 7-zip (høy belastning av integer) eller h.264-komprimering (teoretisk regnekraft.)

 

Sandy/Ivy Bridge er rett og slett en langt bedre designet prosessorarkitektur enn det Bulldozer og Piledriver er, fremtiden vil ikke endre dette.

Lenke til kommentar

AMD må ikke komme med en helt ny arkitektur, men de må gjøre drastiske forbedringer til Bulldozer-arkitekturen for å bli konkurransedyktige. Nå er det tegn på at det er nettopp dette AMD gjør, men slikt tar tid, og vi vil ikke se resultatene før i Excavator.

 

Mange av ideene bak Bulldozer er geniale, men de har ikke blitt implementert skikkelig.

Tja, det er jo delte meninger om det om hvor geniale mange av ideene er.

Vi har forsket endel på lavnivå sechdulering, og blant annet funnet ut at Bulldozer har store svakheter i hvordan cache-hirrarkiet er bygd opp, som du selv sier så trengs det drastiske forbedringer for å komme opp på det nivået Intel er med Haswell.

 

http://simula.no/publications/srmpds12-lls

 

Problemet er at jeg per dags dato ikke kan se at AMD har resurser til å gjøre dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD har verdensrekorden i overklokking av CPU

http://www.maximumpc...era_fx-8350_cpu

 

AMD har verdensrekorden på overklokking av RAM

http://www.gskill.co...ting/WR/WR4.jpg

 

Ved test valgte flere spillere en AMD platform fremfor et Intel basert system

http://www.hardware....lindtest/105877

 

Jeg kjører 3960 og 8350 hver dag. De er begge veldig gode CPU'er

 

Når vi i tillegg vet at Intel med sin kompilator har "nektet" AMD CPU'er hente f.eks multimedia instruksjoner i ulike program tester, så kommer du med PISS om at AMD ikke er konkurransedyktige mot Intel sine CPU'er? Sørgelig at Hardware.no har deg som forumveileder!

 

1 : Min rolle som forumveileder stopper meg ikke fra å ha egne meninger og kunne uttrykke disse.

2 : Mitt råd til deg er å holde deg til saken og unngå å skyte med hagla med en gang noen sier noe du ikke er enig i. Hold deg til det som diskuteres eller bidra med noe som hjelper tråden.

 

Når det gjelder min kommentar at Amd må komme med noe som er mer konkurransedyktig så holder jeg fortsatt ved det , spesielt når noen Intel cpu'er som kun er noen hundrelapper over Amd sine greier å yte 15 - 35fps eller mer i noen spill eller kan komprimere en fil langt kjappere enn det Amd kan.

 

Jeg sitter selv her på et Amd system og er fornøyd med det i forhold til det jeg bruker det til, FX 8350 er nok trolig den siste oppgraderingen som ble gjort på dette oppsettet og etter det gjenstår det å se om Amd fortsatt er her om noen år når jeg eventuelt bytter ut innmat på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...