Gå til innhold

Slutt på plasma fra Panasonic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd for plasma-entusiaster. Men plasma har sine "problemer" også som ikke kan gjøres noe med. Som for eks. ABL (automatic brightness limiter), som forhindrer overoppheting og innbrenning, den kan være nokså distraherende i innhold med mye hvitt.

 

Får satse på at de blir kongen av OLED neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt trist, men vi har ihvertfall fått VT60 samt ZT60 som fortsatt er sinnsykt rått også i 2014+.

 

Forhåpentligvis får de rett fokus på OLED-produktene deres.

 

 

EDIT: Bildekvaliteten idag er egentlig ganske ok, det som virkelig trengs er støtte for høyere inngangsoppdateringsfrekvens. Jeg vil ha DisplayPort-kontakt eller ihvertfall DVI, og støtte for 120 Hz. Dette er småtterier for vanlige TV-er. De finnes ingen god unskyldning for å unngå dette, annet enn at de er redd for å tape penger på andre produkter. Altså i tillegg til at de undervurderer kundene og/eller at de mangler lidenskapen til å lage et skikkelig godt produkt. Pick one.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Njaaa - Pioneer kommer nok til å sitte på den tittelen også etter ZT60. Kuro 9 hadde vel helt matt overflate, tilsvarende sortnivå, men noe svakere på bevegelse.

Man sammenligner vel fortsatt mot Kuro 9 når man skal forklare hvor godt sortnivået er, blant annet.

 

Selv om Panasonics siste generasjoner kanskje er bedre enn Kuro 9, så lå Kuro 9 så langt foran sine konkurrenter at det var mer imponerende.

Skulle du ha den beste TVen for 4-5 år siden - du kjøpte en Kuro 9. Skal du ha den beste TVen i dag står det vel mellom LED/LCD fra LG/Samsung eller Panasonic sine plasma-skjermer?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan Kuro kan være bedre bildemessig, enn helt nye tver. Ble ikke akkurat blåst av stolen av sortnivået, sammenlignet med nyere tver. Når man awe har like ren motionflow syns jeg det er tydelig hvilken skjerm som er best. Ingen skjermer har til nå kunne måle seg med de nyeste plasma-tvene til panasonic med hjemmel i ren bildekvalitet, imo. Led er bra det, spesielt 9000-serien til Phillips, og enkelte andre. Håper OLED kan være en arvtager for plasmaen dersom vt60 blir den siste! Da snakker man tv med "legendarisk bildekvalitet" tror jeg...

Lenke til kommentar

Njaaa - Pioneer kommer nok til å sitte på den tittelen også etter ZT60. Kuro 9 hadde vel helt matt overflate, tilsvarende sortnivå, men noe svakere på bevegelse. Man sammenligner vel fortsatt mot Kuro 9 når man skal forklare hvor godt sortnivået er, blant annet. Selv om Panasonics siste generasjoner kanskje er bedre enn Kuro 9, så lå Kuro 9 så langt foran sine konkurrenter at det var mer imponerende. Skulle du ha den beste TVen for 4-5 år siden - du kjøpte en Kuro 9. Skal du ha den beste TVen i dag står det vel mellom LED/LCD fra LG/Samsung eller Panasonic sine plasma-skjermer?

 

i og med at panasonic lagde panelene til pioneer så sitter panasonic godt på den tittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagde Panasonic panelen til Pioneer? Det var jeg ikke klar over - rimelig sikker på at Pioneer laget sine egne panel frem til de solgte patentene til Panasonic i 2008/2009 en gang.

 

Jeg ser forøvrig fortsatt man refererer til Kuro når man skal beskrive hvor god en plasma-TV er.

http://www.techradar.com/news/television/tv/panasonic-plasma-is-still-the-best-tv-technology-1131021

http://www.theverge.com/2013/4/10/4210556/panasonic-ceases-plasma-panel-development-will-continue-to-make-tvs

http://www.insideci.co.uk/articles/panasonic-zt60-plasma-tv-the-new-reference.aspx

 

Kuro er naturligvis bak dagens toppmodeller bildemessig - særlig på bevegelser, men det at man fortsatt refererer til modellen 4-5 år etter den gikk ut av produksjon, viser at Kuroen var langt foran sine konkurrenter den gang. Pioneer var den beste produsenten, men la ned på grunn av for dårlig inntjening.

 

Dem som kjøpte en 50" Kuro 9 til rundt 20k for 3-4 år siden gjorde nok et av de beste TV-kjøpene man kunne gjøre de siste 10 årene. Jeg tviler på at VT60 vil være et like godt kjøp om man kjøper en TV til samme pris neste år igjen. Selv kjøpte jeg en Panasonic VT10 til samme pris som Kuroen. Panasonicen var "arvtaker, like godt sortnivå, bedre på bevegelse, smartTV" osv. Kort fortalt var Panasonicen IKKE et bedre kjøp eller en bedre TV enn Kuroen. Jeg kjenner stikk av misunnelse når jeg er på besøk hos venner som valgte Pioneeren.

Lenke til kommentar

Både trist, men likevel positivt. Plasma har vært overlegen LCD og LED-LCD på enkelte områder, men utviklingen går videre, og i dette tilfellet et stort steg videre til noe bedre. Klarer de å temme OLED så de får ned produksjonskostnader er det tipp topp. Kjøpte selv 50VT50 for ikke lenge siden, og er utrolig fornøyd med den. Eneste svakheten er lysnivå/styrke. OLED vil nok være overlegen plasma på samtlige områder.

 

Kuro er fortsatt knall på bildekvalitet og sortnivå i forhold til mange av dagens TV-er. Selv i forhold til VT50.

 

Blir spennende å se hva fremtiden vil bringe med OLED.

I dette hus er forøvrig kvalitet viktigere enn design. Hadde jeg ikke gått for plasma fra Panasonic hadde det blitt LED fra Philips' 9000 serie.

Lenke til kommentar

Det er helt ubegripelig hvor dårlig journalistikk HW har bedrevet angående Panasonics plasma den siste tiden. Leser dere i det hele tatt kildene? Hva med å studere hva som faktisk er uttalt kontra reproduksjon av hva andre journalister har lagt til?

 

I forrige sak om Panasonics plasma

The content of the report regarding our Plasma Display Panel (PDP) business is not something announced by Panasonic.

 

In regard to the PDP business, Panasonic will continue to deliver value added products, proposing new ways for our customers to enjoy their TVs1. This includes taking advantage of PDP features such as the touch pen function as well as the big screen and high picture quality. In addition, for non-TV use, we are expanding our Business to Business (B2B) opportunities for the PDP business with products such as the Interactive Plasma Display2.

 

Regarding the growth strategy for the TV business3, we are looking into a variety of options, but nothing has been decided at the moment.

 

Regarding new products for 2013, in follow up to our global announcement in January 2013 at the Consumer Electronics Show (CES) in the US, we are holding subsequent local product launch events worldwide. Panasonic has been enforcing global business, aiming to sell value added products with better design and high picture quality that meet the needs of our global customers.

There will be no change of service support for PDPs, and our dealers should have no concerns about continuing to sell Panasonic PDPs4.

Konklusjoner:

* Panasonic vil fortsette med plasmateknologier, både for TV-markedet og det profesjonelle markedet 14.

* Panasonic har planer for å vokse i det profesjonelle markedet 2.

* Panasonic har ennå ikke bestemt hva de skal gjøre for å vokse i TV-markedet 3.

 

Her er deres tolkninger av kilden:

Panasonic beroliger alle plasmaentusiaster og sier at ingenting er avgjort om plasma-TV-enes framtid.

 

Hvordan klarer dere å komme frem til det her?

 

Og nå påstår The Verge at Panasonic skal legge ned utvikling og produksjon av plasma, men se litt nærmere hva som faktisk blir sagt:

he made it clear that Panasonic would continue to make and sell plasma televisions into 2014 at the very least, saying that "we have a responsibility" to customers to continue production.

 

"OLED is one of the key future products"

 

When asked if plasma R&D may ever start back up, Okamoto said that isn't the plan. The company has shifted at least some of its plasma engineers to OLED development, with which Panasonic plans to eventually replace its plasma lineup.

Legg merke til hva Okamoto angivelig skal ha sagt, og alt det andre som er journalistens tolkning.

 

Dere har mer eller mindre ukritisk reprodusert The Verges artikkel.

 

Ta en nærmere titt på:

Panasonic buries rumors of plasma TV's death

"Reports that Panasonic will no longer develop and manufacture Plasma HDTVs are not correct.

 

"This week in New York City, Panasonic demonstrated the latest development of our gapless Plasma panel technology in our 2013 Smart VIERA ZT Series Plasma HDTV. The technology incorporated into our ZT Series Studio Master Panel will be the basis for continued plasma display panel development and production. While the Smart VIERA ZT Series introduces a new level of Plasma picture quality, we believe there is still room for further improvement and intend to continue to research ways to take our Plasma technology to even higher levels where it also has the potential to be applied in our other Plasma series in the future.

 

"VIERA Plasma HDTVs continue to set the standard for picture quality and black level excellence and the ZT Series is another example of the continued ability of Plasma to evolve and continue to deliver a best-in-class HDTV."

Jeg lar dere lese dette selv uten at jeg fortolker det for dere.

 

 

Så vi har to lengre sitater hvor det presiseres at Panasonic ikke skal slutte med utvikling eller produksjon av Plasma-paneler. Det vi har som taler til det motsatte er bruddstykker av hva Okamoto skal ha sagt, men hvor mye er tolkning og hvor mye har han faktisk sagt? Han sier følgende:

- OLED er et nøkkelprodukt

- OLED har overtatt noen utviklere fra plasma-divisjonen

 

Ingenting i kilden viser at han har sagt at plasma-utvikling skal legges ned. Han refererte til panelet i ZT60 som "det siste plasma-panelet", som både på engelsk og norsk kan bety to ting, at det er det foreløbig siste og nyeste panelet, eller at ingen flere vil bli utviklet. Men det som dere ikke forstår er at ZT60 har en nyere type plasma-panel(Studio-panel) enn de øvrige modellene, som skal etterhvert inn i andre kommende serier. Påstanden her om at det er sagt at plasma-utvikling skal nedlegges er like banalt som å si at Nvidia skal legge ned GeForce siden Jen-Hsun Huang kaller Titan det siste GeForce-produktet.

 

Hva som kommer til å skje i det lange løp er det ingen som vet, selv ikke ledelsen i Panasonic. På et tidspunkt vil det komme nye teknologier, men det er ingenting håndfast som viser at Panasonic har bestemt seg for å legge ned utviklingen og produksjonen av Plasma. 2013-utvalget er faktisk det største plasma-utvalget på mange år (trolig det største noen gang), og er uvanlig stort i relasjon til LCD-utvalget. Alt tilsier at Pansonic satser på Plasma som aldri før, og dette er ingen motsigelse mot at de flytter noen ressurser over på OLED-utvikling, som er en nysatsing som helt sikkert henter store ressurser fra LCD-avdelingen, som i motsetning til plasma har stagnert i en årrekke når det gjelde bildekvalitet.

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagde Panasonic panelen til Pioneer? Det var jeg ikke klar over - rimelig sikker på at Pioneer laget sine egne panel frem til de solgte patentene til Panasonic i 2008/2009 en gang.

Pioneer leide gammelt produksjonsutstyr fra Panasonic. Grunnen til at Pioneer la ned produksjonen var at de nye prototypene de viste i 2008 ville trenge nytt produksjonsutstyr, og det ble ikke regnet som en lønnsom investering.

 

 

Jeg ser forøvrig fortsatt man refererer til Kuro når man skal beskrive hvor god en plasma-TV er.

Fjordårets VT50 gikk forbi 9. generasjon Kuro i sortnivå og ellers på det meste, men det er bare snakk om et ørlite forsprang, så en Kuro er fremdeles på referansenivå. "Alle" vet at Kuro er bra, derfor er det glimrende til sammenligning.

 

Kuro er naturligvis bak dagens toppmodeller bildemessig - særlig på bevegelser, men det at man fortsatt refererer til modellen 4-5 år etter den gikk ut av produksjon, viser at Kuroen var langt foran sine konkurrenter den gang. Pioneer var den beste produsenten, men la ned på grunn av for dårlig inntjening.

Pioneer var den beste ja, Panasonic er den beste nå.

Dem som kjøpte en 50" Kuro 9 til rundt 20k for 3-4 år siden gjorde nok et av de beste TV-kjøpene man kunne gjøre de siste 10 årene. Jeg tviler på at VT60 vil være et like godt kjøp om man kjøper en TV til samme pris neste år igjen. Selv kjøpte jeg en Panasonic VT10 til samme pris som Kuroen. Panasonicen var "arvtaker, like godt sortnivå, bedre på bevegelse, smartTV" osv. Kort fortalt var Panasonicen IKKE et bedre kjøp eller en bedre TV enn Kuroen. Jeg kjenner stikk av misunnelse når jeg er på besøk hos venner som valgte Pioneeren.

VT10 var ikke like god som Kuro, det tok Panasonic ytterligere tre år før de klarte det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...