Gå til innhold

Her er Raspberry Pi-bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow! Fantastiske sensasjonelle overskrifter og greier. Det som beskrives i artikkelen er EIT-prosjektet som går over 14 onsdager + frivillig ekstrainnsats. Synes synd på resten av FuelFighter-teamet som ikke får særlig mye omtale og som har bygd alle baksystemene (canbus, osv) og en bil som sannsynligvis kan gå veldig langt på veldig lite energi. Dashboardet, som jo rikitig nok blir drevet av en Raspberry Pi (men kunne like gjerne vært et beagleboard eller hva som helst annet), er jo ikke engang i bilen når den skal konkurrere og er i hovedsak for show. Ikke misforstå meg, det EIT-gjengen gjør er knall, men det er en utrolig liten del av prosjektet og jeg synes at resten av teamet burde få noen minutter med berømmelse også.

 

Jeg forstår konseptet rundt at Raspberry Pi er kjent og generer annonseinntekter, men jeg synes i alle fall at hw.no kunne prøvd å opptre som en mer seriøs og balansert formidler av journalistikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Wow! Fantastiske sensasjonelle overskrifter og greier. Det som beskrives i artikkelen er EIT-prosjektet som går over 14 onsdager + frivillig ekstrainnsats. Synes synd på resten av FuelFighter-teamet som ikke får særlig mye omtale og som har bygd alle baksystemene (canbus, osv) og en bil som sannsynligvis kan gå veldig langt på veldig lite energi. Dashboardet, som jo rikitig nok blir drevet av en Raspberry Pi (men kunne like gjerne vært et beagleboard eller hva som helst annet), er jo ikke engang i bilen når den skal konkurrere og er i hovedsak for show. Ikke misforstå meg, det EIT-gjengen gjør er knall, men det er en utrolig liten del av prosjektet og jeg synes at resten av teamet burde få noen minutter med berømmelse også.

 

Jeg forstår konseptet rundt at Raspberry Pi er kjent og generer annonseinntekter, men jeg synes i alle fall at hw.no kunne prøvd å opptre som en mer seriøs og balansert formidler av journalistikk.

 

Liker at du bruker ordet formidler, for dette er vel nesten en copy paste jobb fra den artikkelen som har sirkulert på alle de andre teknonettsidene? Årets bil er vel vesentlig lettere enn fjorårets, mye takket være optimalisering i strukturen og i statoren?

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

Liker at du bruker ordet formidler, for dette er vel nesten en copy paste jobb fra den artikkelen som har sirkulert på alle de andre teknonettsidene? Årets bil er vel vesentlig lettere enn fjorårets, mye takket være optimalisering i strukturen og i statoren?

 

I fjor ble hele bilen bygget på nytt, og de hadde desverre en del problemer med elektromotoren og de endte vel med å hive inn noe helt annet enn det som var planlagt. Årets utgave av Shell ECO har denne bilen som grunnlag og kan optimalisere de delene som trenger det mest, og da vil motoren være den delen med desidert størt potensiale i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Når skal vi holde opp med de idiotiske og lite miljøvennlige batteriene som gjør gjensalg av el-biler nærmest umulig og gå over til brenselceller? Lei av el-biler nå.

 

Hvis du er lei av el-biler så er det en annen gjeng der i Trondheim som driver på med noe litt mer spenstig ;-) sjekk www.revolve.no

 

I fjor ble hele bilen bygget på nytt, og de hadde desverre en del problemer med elektromotoren og de endte vel med å hive inn noe helt annet enn det som var planlagt. Årets utgave av Shell ECO har denne bilen som grunnlag og kan optimalisere de delene som trenger det mest, og da vil motoren være den delen med desidert størt potensiale i hvertfall :)

 

Yup! Men jeg mener også å ha hatt en liten diskusjon med et par av de fra i fjor om lay-up av fiber, hvor det kom frem at de var litt slapp på optimalisering, og at de kunne spart seg for en del vekt!

Lenke til kommentar

Yup! Men jeg mener også å ha hatt en liten diskusjon med et par av de fra i fjor om lay-up av fiber, hvor det kom frem at de var litt slapp på optimalisering, og at de kunne spart seg for en del vekt!

 

Problemet ble vel at de som egentlig skulle lage karbonfiberen trakk seg ut, fordi det kostet dem såpass mye å lage støpeformene at de ville ha navnet sitt på bilen. Men den heter allerede DNV fuel fighter pga DNV er den største sponsoren. Derfor ble det planB ang støpingen av fiberen, hvis jeg ikke husker feil :)

Lenke til kommentar

Da så! Men jeg regner jo med at spesifikasjoner på produksjonen ville kommet fra teamet uansett, slik som orientering, vev og tykkelse? Men det er klart at det er en del vekt å spare på godt håndarbeid også, og bilen ble vel ikke laget i en autoclave heller? De bruker vel gjerne samme skallet i år også, da, så det er vel neppe noe vekt å spare ift monocoquen?

Lenke til kommentar

Da så! Men jeg regner jo med at spesifikasjoner på produksjonen ville kommet fra teamet uansett, slik som orientering, vev og tykkelse? Men det er klart at det er en del vekt å spare på godt håndarbeid også, og bilen ble vel ikke laget i en autoclave heller? De bruker vel gjerne samme skallet i år også, da, så det er vel neppe noe vekt å spare ift monocoquen?

 

Ble visst laget med såkalt "vacuum infusion" og deretter bakt i ovn. Dette gir en stekere body pga mer epoxy, men dette gir også mer vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...