Gå til innhold

Slik fungerer Google Glass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil gjetting fordi det er ny teknologi, eller har du noe grunnlag for det? Og eller har du en begrunnelse om hva du tror kan bli skadelig?

 

Lyset ser ut til at det kan prosjiseres rett på øyet slik at du ikke trenger å se mer til verken av sidene for å se informasjonen.

 

Øyet er også laget for å få lys på seg, og justerer pupillen etter behov. Så om det prosisjeres noe lys så vil det enten føles ubehagelig ut (som i sterk sol), noe osm er svært lite trolig, da du uansett sikkert kan justere lysstyrken etter eget ønske, som enhver skjerm. Eller så vil bare pupillen trekke seg litt mer sammen, som om du var i et bedre opplyst rom.

 

Med tanke på at dette vil få øyet til å slappe mer av, ja så er den delen å regne som mer positiv enn noe annet.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil gjetting fordi det er ny teknologi, eller har du noe grunnlag for det? Og eller har du en begrunnelse om hva du tror kan bli skadelig?

 

Lyset ser ut til at det kan prosjiseres rett på øyet slik at du ikke trenger å se mer til verken av sidene for å se informasjonen.

 

Øyet er også laget for å få lys på seg, og justerer pupillen etter behov. Så om det prosisjeres noe lys så vil det enten føles ubehagelig ut (som i sterk sol), noe osm er svært lite trolig, da du uansett sikkert kan justere lysstyrken etter eget ønske, som enhver skjerm. Eller så vil bare pupillen trekke seg litt mer sammen, som om du var i et bedre opplyst rom.

 

Med tanke på at dette vil få øyet til å slappe mer av, ja så er den delen å regne som mer positiv enn noe annet.

 

Uansett, dette er forholdsvis ny teknologi. Jeg ser for meg at det kan komme bivirkninger som følger av småfeil i justeringer el. Håper det blir gjort noe forskning på nettopp dette før det blir sluppet til massene.

Lenke til kommentar
Vil gjetting fordi det er ny teknologi, eller har du noe grunnlag for det? Og eller har du en begrunnelse om hva du tror kan bli skadelig?Lyset ser ut til at det kan prosjiseres rett på øyet slik at du ikke trenger å se mer til verken av sidene for å se informasjonen.Øyet er også laget for å få lys på seg, og justerer pupillen etter behov. Så om det prosisjeres noe lys så vil det enten føles ubehagelig ut (som i sterk sol), noe osm er svært lite trolig, da du uansett sikkert kan justere lysstyrken etter eget ønske, som enhver skjerm. Eller så vil bare pupillen trekke seg litt mer sammen, som om du var i et bedre opplyst rom.Med tanke på at dette vil få øyet til å slappe mer av, ja så er den delen å regne som mer positiv enn noe annet.
Uansett, dette er forholdsvis ny teknologi. Jeg ser for meg at det kan komme bivirkninger som følger av småfeil i justeringer el. Håper det blir gjort noe forskning på nettopp dette før det blir sluppet til massene.

 

Forskning tar lang tid, er du ivrig på å få testet det ut så har du ikke tid til å vente på forskning.

Se wifi/mobil stråling som eksempel...

Lenke til kommentar

Forskning tar tid, ja, men hva er det som skal forskes på denne gangen? Det er ingen ny ukjent teknologi dette her.

-> Prosjektorer har fantes siden starten av 1900-tallet.

-> Prosessoren/mikroprosessorene er brukt i alt elektronisk siden 1960-70 tallet.

-> Head mounted display; Brukt i hvert fall siden 1996, men helt sikkert tidligere.

-> GPS siden 1973

-> Trådløs kommunikasjon via radiobølger; Slutten av 1800-tallet.

-> Prismer har blitt brukt i mange hundre år

etc.

 

God gammeldags utprøvd teknologi er hva som ligger bak det aller mest av oppfinnelser, inkludert disse brillene. Selvsagt, det er ikke noe på markedet som er likt det, og funksjonaliteten, kombinasjonen av teknologiene og utseendet er noe helt nytt, men selve teknologien er velkjent.

Grunnen til at man ikke har fått satt det sammen slik er at man ikke har hatt mulighet til å krympe alt til en brukbar størrelse, fantasien til å sette alt sammen, og pengebevilgningen.

 

Og hva med WiFi og mobilstråling? To helt utmerkede teknologier som aldri beviselig har skadet noe menneske. (i motsetning til solstråler som er kraftigere stråling og tar livet av mennesker daglig)

Hvis man setter seg inn i hva stråling er for noe, så vil mange sin skepsis forsvinne. Det er ikke ioniserende, og ja, selv din egen kropp stråler mer høyfrekvent og desto "farligere" stråling enn radiobølger, som du uansett blir bombadert av fra det ytre rom.

Og for sikkerhetsskyld så er det ekstremt strenge reguleringer for hva slikt utstyr kan stråle, men mest for at selv den største skeptiker skal få sove godt.

Men det har jo i og med ikke noe med saken å gjøre, for 'alle' har mobiltelefon i lomma uansett, så hvorfor en brille med teknologi er verre enn godt utprøvde teknologier som trådløse headsett, snakke i telefonen etc. er for meg et stort mysterium.

 

Jeg tipper jeg ikke bommer stort om det kun er snakk om fremmedfrykt for noe nytt, og tar gjerne på meg rollen å teste utstyr jeg driver med til daglidags uansett.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

-> Prosjektorer har fantes siden starten av 1900-tallet.

 

Det som er nytt her er ikke projektoren i seg selv, men at bilde projiseres direkte på netthinnen. Jeg tror det er lite sannsynlig med bivirkninger, men velger fortsatt å vente med å bruke det til eksperter har uttalt seg om emnet.

Lenke til kommentar

Her må Datatilsynet trå til, og iverksette personvernlovgivningen. Hvis jeg ser at noen av dere ser på meg med Google Glass, så vil dere få streng beskjed om å ta dem av! Jeg vil ikke bli filmet eller tatt bilde av i tide og utide.

 

Godt poeng.

 

If the government installed CCTV cameras and microphones everywhere, all feeding information to a central control room you would probably characterize it as a privacy risk.

http://stopthecyborgs.org/about/

 

Men selve teknologien er jo spennende nok, men jeg mener jeg leste om det for masser av år siden.

Lenke til kommentar

Her må Datatilsynet trå til, og iverksette personvernlovgivningen. Hvis jeg ser at noen av dere ser på meg med Google Glass, så vil dere få streng beskjed om å ta dem av! Jeg vil ikke bli filmet eller tatt bilde av i tide og utide.

 

Du er klar over at det kommer helt an på HVOR du befinner deg? I ditt eget hjem kan du nekte folk hva du vil. Men folk står ganske så fritt til å både filme og ta bilder i det offentlige, uten at du kan gjøre noe med det.

Så fort de har planer om å bruke bilder/film med deg i derimot, da har du flere rettigheter, og kan i en del sammenhenger nekte at du skal kunne identifiseres via bilde/film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lagde noen AR-"briller" selv en gang med samme prinsipp. Jeg tok en glassplate og monterte foran ansiktet med en caps som jeg festet mobilen i, slik at skjermen ble reflektert i glasset. Rent bortsettfra at alt ble speilvendt gikk det helt fint å sjekke twitter. Jeg la ikke merke til det når jeg gjorde vanlige ting, men når jeg skulle sjekke noe var det bare å fokusere rett foran meg så ble det krystallklart! Har stor tro på dette, eneste problemet er kanskje at man skjeler siden skjermen bare er på et øye.

Lenke til kommentar

 

 

Det som er nytt her er ikke projektoren i seg selv, men at bilde projiseres direkte på netthinnen. Jeg tror det er lite sannsynlig med bivirkninger, men velger fortsatt å vente med å bruke det til eksperter har uttalt seg om emnet.

Jada, men hvem har ikke projisert bilde rett på netthinna da? Ja bortsett fra at lyset er alt for sterkt så går det jo fint det. om lysstyrken går ned på nivå av det reflekterte lyset, så er det absolutt ingen forskjell. Lysbølgene er jo de samme.

 

Men her i helsenorge hvor man skal være redd for alt, så antar jeg det helt sikkert er noen "eksperter" som er skeptiske, og som påpeker at man må gjøre forskning eller at man maks må bruke det en time om gangen etc.

 

På samme måte som at de mener at du ikke bør sitte mer enn 50min foran en skjerm...

 

Verdens største selskap bruker ikke milliarder av kroner på et produkt som ikke er trygt. Og spesielt ikke at sjefen får lov å gå rundt med det til vanlig.

 

Ps: prosjektorteknologien er ikke nødvendigbis noe annderledes enn en helt vanlig lcd-skjerm, bare med kraftigere bakgrunnsbelysning (bortsett fra google glas som har mye svakere) og linser. Du kan lage en prosjektor av å demontere en lcd-skjerm og sette en vanlig lampe bak, og så bruke et speil...

Hvorfor skal slikt plutselig bli skadelig? :-)

Ergo google glass kunne ha blitt laget av en liten lcd skjerm som fikk lyset veiledet til øyet via et speil. Om de bruker dlp eller lcd er dog ikke kjent for meg. Tviler egentlig sterkt på førstnevnte, og er nok LCD de bruker. ;-)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er jeg den eneste som rett og slett ikke er imponert over disse brillene ? En prosjektor med et speil, er det virkelig revolusjonerende ? Jeg blir ikke imponert før man fjerner prosjektorklumpen som er klipset på i toppen og får noe som ser ut som vanlige briller..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...