Gå til innhold

Naughty Dog måtte insistere på å bruke kvinnelige testere (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

storm i vannglass

 

Hvis du vil ha fokustest mot kjønn pass på at det står i kontrakten da Druckman, ikke bare forvent at firmaet som leier inn den billigste arbeidskraften de kan få legger mer penger i noe de ikke har blitt bedt om.

 

Du kan ikke bare skrike kvinnekamp og forvente at alle hjerneløst kommer til å være enig med deg, eller du kan...dessverre fungerer det ofte, men det gjør ikke at du har rett i hva enn du påstår.

 

Og når det kommer til omslaget, som jeg er enig i at burde ha Ellie i forgrunnen, hva med å argumentere for at det representerer spillet best? Eller at det kunstneriske uttrykket ikke skal lide for mer salg.

 

Dette har ingenting med kvinnekamp å gjøre, det handler bare om penger.

Lenke til kommentar

storm i vannglass

 

Hvis du vil ha fokustest mot kjønn pass på at det står i kontrakten da Druckman, ikke bare forvent at firmaet som leier inn den billigste arbeidskraften de kan få legger mer penger i noe de ikke har blitt bedt om.

 

Du kan ikke bare skrike kvinnekamp og forvente at alle hjerneløst kommer til å være enig med deg, eller du kan...dessverre fungerer det ofte, men det gjør ikke at du har rett i hva enn du påstår.

 

Og når det kommer til omslaget, som jeg er enig i at burde ha Ellie i forgrunnen, hva med å argumentere for at det representerer spillet best? Eller at det kunstneriske uttrykket ikke skal lide for mer salg.

 

Dette har ingenting med kvinnekamp å gjøre, det handler bare om penger.

 

Spill er business. Selvfoelgelig handler det om penger, og likestilling i spill er kun et oekonomisk spoersmaal. Om kvinner er like oekonomisk sterke som menn (som de er i de fleste vestlige land) og en oensker aa lage et spill som selger mest mulig (som alle gjoer) saa vil problemet med fremstillingen av kvinner i spill (om den stoeter kvinner som spiller spill...) loese seg selv, saa lenge de oensker aa tjene penger.

Lenke til kommentar

Spill er business. Selvfoelgelig handler det om penger, og likestilling i spill er kun et oekonomisk spoersmaal. Om kvinner er like oekonomisk sterke som menn (som de er i de fleste vestlige land) og en oensker aa lage et spill som selger mest mulig (som alle gjoer) saa vil problemet med fremstillingen av kvinner i spill (om den stoeter kvinner som spiller spill...) loese seg selv, saa lenge de oensker aa tjene penger.

 

Likestilling? hvor kommer likestilling fra?

Lenke til kommentar
Spill er business. Selvfoelgelig handler det om penger, og likestilling i spill er kun et oekonomisk spoersmaal. Om kvinner er like oekonomisk sterke som menn (som de er i de fleste vestlige land) og en oensker aa lage et spill som selger mest mulig (som alle gjoer) saa vil problemet med fremstillingen av kvinner i spill (om den stoeter kvinner som spiller spill...) loese seg selv, saa lenge de oensker aa tjene penger.
Likestilling? hvor kommer likestilling fra?

 

Du har vel rett, likestilling er ikke riktig ord. "Appell blant kvinner" er vel ordene jeg burde ha brukt.

 

Jeg tror Druckman vil at spillene til Naughty Dog skal nytes av alle, derfor kan det bli litt frustrerende at fokusgruppene ikke tester et videre segment av markedet, blant dem kvinner.

 

Jeg er enig med deg at en kan "skrike kvinnekamp" og at da kan en komme unna med hva enn en vil, det er ikke riktig og vi ser ut til aa gaa mer og mer i den retningen.

Lenke til kommentar

Og når det kommer til omslaget, som jeg er enig i at burde ha Ellie i forgrunnen, hva med å argumentere for at det representerer spillet best? Eller at det kunstneriske uttrykket ikke skal lide for mer salg.

 

Det er jo hele poenget. Ellie representerer spillet best, derfor ville Naughty Dog ha henne i fokus. De ble presset (antageligvis av Sony) til å putte Joel i forgrunnen, da de etter sigende mente en kvinne i fokus ville redusere spillets salgstall. Dette er i aller høyeste grad et kjønnsrelatert problem.

Lenke til kommentar

Den amerikanske spillbransjen er kanskje mer tilbakestående når det gjelder covre enn andre. Det virker som de har et sett med regler i retning dette som krever at det må være en person på coveret, vedkommende bør være en mann, og helst også bevæpnet eller i det minste barsk. Om hovedpersonen mot formodning er en kvinne bør hun være passelig seksualisert.

 

I de tilfellene der man har forskjellige covre i USA i forhold til Europa og/eller Japan ser dette ut til å stemme ganske bra. Final Fantasy-covrene er interessante sånn sett, og katastrofen som var det amerikanske ICO-coveret omtales fortsatt.

Lenke til kommentar

Den amerikanske spillbransjen er kanskje mer tilbakestående når det gjelder covre enn andre. Det virker som de har et sett med regler i retning dette som krever at det må være en person på coveret, vedkommende bør være en mann, og helst også bevæpnet eller i det minste barsk. Om hovedpersonen mot formodning er en kvinne bør hun være passelig seksualisert.

 

I de tilfellene der man har forskjellige covre i USA i forhold til Europa og/eller Japan ser dette ut til å stemme ganske bra. Final Fantasy-covrene er interessante sånn sett, og katastrofen som var det amerikanske ICO-coveret omtales fortsatt.

 

De minimalistiske Final Fantasy-omslagene har alltid vært herlige her i Europa. Synd de gikk vekk fra logo-på-hvit-bakgrunn-konseptet med Final Fantasy XIII.

Lenke til kommentar

Det er ikke diskriminering pga. kjønn men penger. Siden et overveldende flertall av de potensielle kjøperne regnes å være menn vil man heller ha mannlige testere, da de antageligvis vil gi tilbakemeldinger som tilpasser spillet bedre for hovedmålgruppen.

 

Generelt er det ofte mer relevant å spørre seg om det er penga som rår enn kjønn, rase, religion og de mer gammeldagse grunnene til diskriminering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke diskriminering pga. kjønn men penger. Siden et overveldende flertall av de potensielle kjøperne regnes å være menn vil man heller ha mannlige testere, da de antageligvis vil gi tilbakemeldinger som tilpasser spillet bedre for hovedmålgruppen.

 

Generelt er det ofte mer relevant å spørre seg om det er penga som rår enn kjønn, rase, religion og de mer gammeldagse grunnene til diskriminering.

 

Man trenger da ikke velge det ene eller det andre. Det er så godt som ingen som diskriminerer på grunnlag av kjønn, etnisitet, legning eller noe annet fordi de har et irrasjonelt, intenst indre hat mot nevnte gruppe. Motivasjonen er heller at man er redd for at assosiasjon med denne gruppen gir negativ tilbakemelding fra f.eks. omgangskrets eller kunder som misliker eller ikke identifiserer seg med gruppen. Det er fortsatt diskriminering.

Lenke til kommentar

Jo, men samtidig er det like meningsløst å insistere på kvinnelige testere for et spill rettet mot menn som det er å sette Islamsk Råd til å anmelde rødvin. Noen ganger kan diskriminering altså bunne i en god, rasjonell vurdering. Det er ikke noe iboende kritikkverdig ved å diskriminere, uavhengig av kontekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men samtidig er det like meningsløst å insistere på kvinnelige testere for et spill rettet mot menn som det er å sette Islamsk Råd til å anmelde rødvin. Noen ganger kan diskriminering altså bunne i en god, rasjonell vurdering. Det er ikke noe iboende kritikkverdig ved å diskriminere, uavhengig av kontekst.

 

Spillet er jo ikke rettet mot menn, det er hele poenget. Naughty Dog har en relativt stor andel kvinnelige utviklere, og de vil åpenbart nå ut til så mange som mulig, inkludert kvinnelige spillere. Dersom spillet kun testet på fokusgrupper som utelukkende inneholder menn, risikerer man å gå glipp av relevant tilbakemelding.

Lenke til kommentar

 

Spillet er jo ikke rettet mot menn, det er hele poenget. Naughty Dog har en relativt stor andel kvinnelige utviklere, og de vil åpenbart nå ut til så mange som mulig, inkludert kvinnelige spillere. Dersom spillet kun testet på fokusgrupper som utelukkende inneholder menn, risikerer man å gå glipp av relevant tilbakemelding.

 

Men Naughty Dog må jo også forstå at de får hva de betaler for, jeg regner med at de brukte en av de profesjonelle QA-leverandørene.

 

Og det er firmaer som skraper bunnen av bøtta når det kommer til arbeidere. Og unge menn er de som er villig til å ta en så dårlig betalt jobb fordi de tror "det er dataspill så må være morsomt".

 

Må nevnt firma leie inn kvinner vil det koste de mer enn hvis de bruker sine faste ansatte, og med tanke på at de allerede tar seg latterlig lite betalt for tjenesten ønsker de ikke å redusere fortjenesten grunnet noe som ikke har blitt spesifikt spurt etter.

 

Og QA er det laveste man kan komme i spillbransjen, husker et intervju med en av folkene bak dishonored, hvor de hadde bestilt bugsjekking på ett nivå i spillet, det var en plass hvor en vakt sa at man ikke kunne passere, ingen av testerne hadde engang prøvd å gå forbi denne vakten, og dessverre var det bugs som skulte seg i rommet bak vakten som kom med når spillet ble utgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...