Gå til innhold

Denne proffskjermen får støtte for 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne featuren må være noe av det mer poengløse jeg har hørt om på lenge. Det eneste du får hvis du bruker den er et mindre skarpt bilde.

 

Alternativet er å nedskalere fra 4K til 1080p i signalkilden, for så å oppskalere til 1440p i skjermen. Da foretrekker jeg intern nedskalering til 1440p. Det er dårlig med 4K-skjermer på markedet nå, dermed kan Eizo få noen kunder.

Lenke til kommentar
Denne proffskjermen får støtte for 4K-oppløsning

Dette er i mine øyne temmelig nært løgn. Skulle jeg vært like "ærlig" kan jeg hevde at min første LCD-skjerm, en med 1024x768 oppløsning støttet 100 megapikslers oppløsning*.

 

 

*så fremt bildet skaleres ned før det sendes til skjermen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Denne proffskjermen får støtte for 4K-oppløsning
Dette er i mine øyne temmelig nært løgn. Skulle jeg vært like "ærlig" kan jeg hevde at min første LCD-skjerm, en med 1024x768 oppløsning støttet 100 megapikslers oppløsning*.*så fremt bildet skaleres ned før det sendes til skjermen.

Men skjermen din støttet vel ikke 100MP over noen digital tilkobling?

 

For de som har 4k kilder (som enten har lite fleksibel format-støtte, eller dårlig intern skalering) så kan det vel være nyttig med skjermer som kan ta imot 4k selv om de ikke kan vise 4k med full oppløsning.

 

Det kan jo tenkes at Eizo har puttet mye energi inn i skaleringen sin, og at den har nytte av å kjenne skjermens fysiske egenskaper. På den andre siden er det jo mulig at en proff video-redigerings-greie (kilde) har bedre kjennskap til innholdet, og tilgang til lengre frame-buffer og regnekraft (alt kan gjøre det lettere å skalere)

 

Men jeg synes hele artikkelen var lett å feiltolke. "Eizo-2.5k skjerm får støtte for inntil 4k formater vha skalering".

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er i mine øyne temmelig nært løgn. Skulle jeg vært like "ærlig" kan jeg hevde at min første LCD-skjerm, en med 1024x768 oppløsning støttet 100 megapikslers oppløsning*.

 

 

*så fremt bildet skaleres ned før det sendes til skjermen.

 

Intern nedskalering (og oppskalering) har lang tradisjon på LCD-skjermer og projektorer med VGA-inngang, der man gjerne støtter en oppløsning høyere enn panelets native oppløsning.

 

På digitalkamera er det vanlig å nedskalere 20MP til 640x480-skjermer...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Bare af nygerrighed, Hvad mener I med

Gamle skjermer kan imidlertid kun ta imot, og ikke vise, 4K-signaler

Hvad kan skærmen så gøre med signalet hvis ikke den kan vise det???

Selvfølgelig kan den ikke vise det i 4K, men det kan den nye jo heller ikke, så hvad er det for en forskel i vil påpege?

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Det er godt mulig, fint hvis de kan gå foran (igjen), men dette er vel ikke akkurat en skjerm for massene uansett med en pris på rundt 20K.

En "retina" 27"/30" integrert-mac er kanskje en god kandidat for 4k LCD hvis Apple greier å få ned prisen.

 

Det er veldig fint om skjerm-oppløsning kan bli høy nok til at OS og applikasjoner slutter å (konseptuelt) belyse en og en pixel, og heller genererer vektorer (og naturlige bilder) som rendres og skaleres til å passe hva-enn skjerm-oppløsningen er.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig, fint hvis de kan gå foran (igjen), men dette er vel ikke akkurat en skjerm for massene uansett med en pris på rundt 20K.

Med det "igen" skal vi vel ikke igen have myten om at Apple var først med deres såkaldte Retina display, vel? Sharp lavede flere telefoner til SoftBank med samme opløsning to ÅR før Apple - selvom de 'kun' kom til det asiatisk marked... Fx 930SH :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med det "igen" skal vi vel ikke igen have myten om at Apple var først med deres såkaldte Retina display, vel?

Jeg er ingen stor Apple-entusiast og har aldri eid et Apple-produkt, men det forhindrer ikke at jeg ser at Apple er gode på design og å gjøre ny teknologi tilgjengelig for massene. At de ikke finner det opp selv er jeg i stor grad enig i, men at de er først til å få det ut i salgbare produkter er det ingen tvil om - helt fra GUI på Lisa/Mac til iPad og Retina display. Derfor synes "igjen" var helt på sin plass i denne sammenhengen.

 

Edit: @knutinh - Denne artikkelen kan være interessant hvis du ikke kjenner historeien til DSP fra før.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...