Gå til innhold

Star Wars 1313 skulle handle om Boba Fett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Boba Fett en antihelt? Er ikke en antihelt en hovedperson som mangler egenskaper en tradisjonell helt vanligvis har?

 

En antihelt er en "helt" på den "slemme" siden (eller alene). Din definisjon kan på en måte stemme ved at antihelter ofte er f.eks. egoistiske og sadistiske, og det er vel Boba Fett?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Tyranisaur! Jeg lærte i en norsk time i første klasse på videregående at en antihelt er en helt/hovedperson med utradisjonelle egenskaper, med Harry Potter som et godt eksempel på en anti helt. Han har briller, er en nerd, og er usikker på seg selv.

Lenke til kommentar

Furevik, det heter da "dusørjeger" på nynorsk også. Tror ikke "byttejeger" er et ord som blir brukt.

 

Jeg er enig med Tyranisaur! Jeg lærte i en norsk time i første klasse på videregående at en antihelt er en helt/hovedperson med utradisjonelle egenskaper, med Harry Potter som et godt eksempel på en anti helt. Han har briller, er en nerd, og er usikker på seg selv.

Harry Potter er vel en typisk helt, spør du meg. Tradisjonelt var det snakk om "helter" som ikke hadde noen gode (som i snille) egenskaper. En ridder som drepte en drage kun for å selge prinsessen i tårnet til slavedrivere for å betale spillegjeld. Noe sånt. I dag blir begrepet brukt litt annerledes, ofte om helter som har mange negative sider. Slur kalles ofte for en anti-helt, men jeg vet ikke om det er helt rett. Det brukes ofte om folk det blir feil å kalle for helter. Kratos fra God of War for eksempel. Eller hovedpersonene i GTA-spillene.

 

Boba Fett kunne nok lett vært en anti-helt, men vi vet ikke så mye om han.

Endret av Buddy Dacote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Tyranisaur! Jeg lærte i en norsk time i første klasse på videregående at en antihelt er en helt/hovedperson med utradisjonelle egenskaper, med Harry Potter som et godt eksempel på en anti helt. Han har briller, er en nerd, og er usikker på seg selv.

Da hadde du en dårlig norsklærer, wikipedia-artikkelen forklarer hva en antihelt er:

En antihelt er en viktig person i en handling, som regel hovedpersonen, som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, f.eks. mot, styrke, måtehold, kjærlighet, godhet og/eller evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Han kan f.eks. gå inn for tortur av "de onde" for å få oppfylt et "godt" mål.

Boba Fett og Han Solo er begge antihelter i Star Wars-universet, i Harry Potter-Universet er det Slur som er den definitive antihelten. Wikipedia-artikkelen peker på Jack Bauer og Dexter Morgan som antihelter, jeg vil heller påstå at det er Doakes og Quinn som er antihelter mens Dexter selv er skurken (i de første sesongene i det minste.)

Lenke til kommentar

Harry Potter er vel en typisk helt, spør du meg. Tradisjonelt var det snakk om "helter" som ikke hadde noen gode (som i snille) egenskaper. En ridder som drepte en drage kun for å selge prinsessen i tårnet til slavedrivere for å betale spillegjeld. Noe sånt. I dag blir begrepet brukt litt annerledes, ofte om helter som har mange negative sider. Slur kalles ofte for en anti-helt, men jeg vet ikke om det er helt rett.

Slur hadde ingen problemer med å skade andre, han bryr seg om ingen andre enn seg selv (og Harry Potter.) Alt han gjorde var egen av egen interesse eller for å beskytte Harry Potter.

 

Boba Fett kunne nok lett vært en anti-helt, men vi vet ikke så mye om han.

Vi vet masse om ham: http://starwars.wikia.com/wiki/Boba_Fett

Lenke til kommentar

Det beste eksempelet på en antihelt er jo definitivt Batman. Han kjemper for rettferdighet samtidig som han blir sett på som en "vigilante". En antihelt trenger ikke å være heroisk, men i mange eksempler, som Batman, er han en heroisk figur sett fra seerens side fordi det er mellom disse to det skapes en forbindelse. Seeren får sympati for antihelten, ofte fordi han har blitt utsatt for urettferdighet tidligere, og som gjenspeiles i handlingene hans senere. Mens bifigurer ofte vil se på denne antihelten som en rebell som lever på kanten av samfunnet. Ofte kjemper også antihelten for egen vinning eller personlig rettferdighet/hevn som senere viser seg å skape positive ringvirkninger for resten av samfunnet som helhet, ved for eksempel at en narkolanger blir knertet;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste eksempelet på en antihelt er jo definitivt Batman. Han kjemper for rettferdighet samtidig som han blir sett på som en "vigilante". En antihelt trenger ikke å være heroisk, men i mange eksempler, som Batman, er han en heroisk figur sett fra seerens side fordi det er mellom disse to det skapes en forbindelse. Seeren får sympati for antihelten, ofte fordi han har blitt utsatt for urettferdighet tidligere, og som gjenspeiles i handlingene hans senere. Mens bifigurer ofte vil se på denne antihelten som en rebell som lever på kanten av samfunnet. Ofte kjemper også antihelten for egen vinning eller personlig rettferdighet/hevn som senere viser seg å skape positive ringvirkninger for resten av samfunnet som helhet, ved for eksempel at en narkolanger blir knertet;)

 

En antihelt må nødvendigvis inneha noen heroiske egenskaper, ellers ville det ikke vært en helt, men en skurk. En antihelt er jo fortsatt en helt - selv om man kanskje skulle tro ut i fra ordet at det var det samme som en skurk, utifra at anti- bokstavelig talt betyr motsatt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...