Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved kjøp hos Apple


traktordekk

Anbefalte innlegg

Jeg har i den siste tiden vurdert å kjøpe Mac og har stadig vært innom Apples nettbutikk. I går tidlig var jeg innom for å kjøpe og da viste det seg at den Macen jeg skulle ha kostet en del mindre enn utgangspunktet.

 

Da slo jeg til og i tillegg oppgraderte maskinen jeg skulle ha ytterlig.

 

Jeg fikk betalt, ble trukket i banken, og fikk tilsendt en ordrebekreftelse på mail hvor det blant annet stod informasjon om betaling og fakturering.

 

Men i dag fikk jeg en mail fra Apple hvor det stod:

 

På grunn av en systemfeil hos Apples Online Store ble merverdiavgiften (mva) ikke riktig beregnet på bestillingen.

Siden vi er forpliktet til å pålegge mva, har vi satt bestillingen på vent slik at du kan velge mellom følgende alternativer:

- Fortsett med det justerte beløpet på bestillingen, inkludert mva.

- Avbryt bestillingen

Vennligst svar på denne e-posten så snart som mulig med valget du foretrekker.

Vi beklager ubeleilighet det har forårsaket.

Takk for at du valgte Apple.

Apple Online Store

 

På en annen side står det i Apples kontraktsvilkår at "Prisen for Produktene er den prisen som er oppgitt på Fakturaen."

http://store.apple.c...n/salespolicies

 

Har jeg noen rettigheter med få maskinen til den prisen jeg allerede har betalt, eller må jeg gjøre som de sier (enten avbryte bestillingen eller å betale mva)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har fått en ordrebekreftelse, og prisen er oppgitt der, så skal du ha det du har bestilt til prisen som er oppgitt i ordrebekreftelsen. Sjekk også om det på ordrebekreftelsen står at prisen er inkl. eller eksl. mva.

 

Det eneste Apple kan komme unna med, er om prisen var så lav at du forsto eller burde forstått at det var feilprising, noe det neppe var om det kun var feilberegning av mva.

 

Hvor mange kroner er det snakk om? Apple kan være vriene å ha med å gjøre, og gir seg neppe før du har kontaktet Forbrukerrådet og kanskje gått til FTU med saken. Så spørsmålet er om prisforskjellen er stor nok til at det lønner seg, eller om prinsippsaken er stor nok til at du vil bruke tid på det.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, det er ikke veldig åpenlyst at det er feilpriset. Vet ikke hvordan det er med nettbutikker, men hvis en fysisk butikk har feilmerket en vare, uavhengig av feilmerkingen, så skal du få varen til prisen som står på hyllen. Det har du krav på ift markedsføringsloven eller forbrukerkjøpsloven eller noe i den duren.

 

Jeg ville bedt Apple sende maskinen til prisen du har betalt. Sier de nei, så ber du de avvente, og kontakter forbrukerrådet, og evt forbrukertvisteutvalget.

 

Ang. garanti; Apple har ett års garanti med telefonsupport. Du har fem års reklamasjon på alle datamaskiner kjøpt i Norge, produsert av apple, eller av andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Telenor var ikke nødt, men de gjorde det likevel som et slags impuls-PR-stunt. Telenor kunne kommet lett unna det fordi kundene burde forstått at prisen var feil. Med burde forstått menes at prisen er så langt unna normal pris at man ikke trenger å være ekspert eller ha stor innsikt i marginene til butikkene for å forstå at varen selges langt under normal pris. F.eks at prisen mangler et siffer (99 kr i stedet for 999) eller kommaet er feilplassert (9,90- kr i stedet for 990,- kr), eller som i Telenors tilfelle at de glemte å skrive at prisen forutsatt en eller annen dyr bindingsavtale.

 

Slik jeg har forstått deg har du først fått ordrebekreftelse, deretter en trekking av bekreftelsen med valgmuligheter. Hvis det stemmer så har Apple ingen vei å gå med dette. Du har KRAV PÅ varen til den prisen du fikk bekreftet så ikke gi deg med det. En bekreftelse er en juridisk avtaleinngåelse og Apple kan ikke bare bryte den juridiske kjøpsavtalen med deg etter eget forgodtbefinnende. En avtale er en avtale. Skal den brytes så må de forhandle med deg om en annen løsning slik at dere BEGGE blir enige om den andre løsningen. Er tilbudet deres for dårlig avslår du enkelt og greit avtalebruddet. Å betale MER for samme vare er selvsagt et skambud fra dem. Jeg vil kalle det direkte frekt å komme med et så elendig tilbud. Ikke godta. Krev den inngåtte juridiske kjøpsavtalen gjennomført.

 

3000 kr er god betaling for noen eposter med henvisning til lover, forbrukerrådet osv.

 

Hvis jeg tar feil og at du fikk valgmulighetene før du fikk bekreftelse så vil jeg si Apple har sitt på det tørre. Da fikk du effektivt en ordreavkreftelse, ikke en bekreftelse.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I saken du linket til måtte ikke kunde godta kjøpsbetingelser før kjøp. Det har vedkommende i denne tråden gjort hos MPX.

 

Betingelser/kontrakter kan ikke frasi rettigheter i henhold til norsk lov.

(Og OP kjøpte ikke hos MPX, var bare en "keep your spirits high" post ;))

Endret av Gng
Lenke til kommentar

Jeg hadde en tilsvarende tvist med Multicom for 3-4 år siden. De hadde feilpriset noe SSD-er ganske grovt, og jeg bestilte i god tro 2 av disse. De var singel cell og var priset som ganske billige multi cell (mener jeg å huske). Det gikk så langt at pakken ble tilbakekalt fra Multicom, før jeg ble oppmerksom på dette. Etter mye krangling og kontakt med forbrukermyndighetene gav jeg bare opp. Jeg ser nå at jeg kanskje burde ha kjørt saken helt ut :hmm:

 

De argumenterte med at diskene var priset såpass billig at de ville selge med tap, samt at jeg som kunde burde vite at dette var en opplagt feil. Jeg sa at jeg som kunde ikke kunne vite at dette var spesielt dyre disker, og viste til priser på "tilsvarende" disker (samme størrelse men ikke samme teknologi). Hvis man sammenlignet som jeg gjorde ville prisen ikke ha vært så gal, kun et godt tilbud...

 

Uansett så gav jeg opp, noe du ikke burde gjøre. Prisen du betalte fremstår som et greit tilbud for alle som bare skal ha seg en Mac, forutsatt at du faktisk har fått ordrebekreftelse. De kan ikke forvente at du som kunde skal se at dette er feilprising når forskjellen er såpass liten.

Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg fikk ordrebekreftelsen først, så trekking av ordrebekreftelsen med valgmuligheter.

 

Har vært i kontakt med Forbrukerrådet nå og de sa at jeg i utgangspunktet hadde en god sak. På en annen side sa de at hvis det er sånn at Apple alltid har samme pris, kan Apple argumentere for at jeg burde ha skjønt at det var feilprising.

Lenke til kommentar

Nei, Telenor var ikke nødt, men de gjorde det likevel som et slags impuls-PR-stunt. Telenor kunne kommet lett unna det fordi kundene burde forstått at prisen var feil. Med burde forstått menes at prisen er så langt unna normal pris at man ikke trenger å være ekspert eller ha stor innsikt i marginene til butikkene for å forstå at varen selges langt under normal pris. F.eks at prisen mangler et siffer (99 kr i stedet for 999) eller kommaet er feilplassert (9,90- kr i stedet for 990,- kr), eller som i Telenors tilfelle at de glemte å skrive at prisen forutsatt en eller annen dyr bindingsavtale.

 

Slik jeg har forstått deg har du først fått ordrebekreftelse, deretter en trekking av bekreftelsen med valgmuligheter. Hvis det stemmer så har Apple ingen vei å gå med dette. Du har KRAV PÅ varen til den prisen du fikk bekreftet så ikke gi deg med det. En bekreftelse er en juridisk avtaleinngåelse og Apple kan ikke bare bryte den juridiske kjøpsavtalen med deg etter eget forgodtbefinnende. En avtale er en avtale. Skal den brytes så må de forhandle med deg om en annen løsning slik at dere BEGGE blir enige om den andre løsningen. Er tilbudet deres for dårlig avslår du enkelt og greit avtalebruddet. Å betale MER for samme vare er selvsagt et skambud fra dem. Jeg vil kalle det direkte frekt å komme med et så elendig tilbud. Ikke godta. Krev den inngåtte juridiske kjøpsavtalen gjennomført.

 

3000 kr er god betaling for noen eposter med henvisning til lover, forbrukerrådet osv.

 

Hvis jeg tar feil og at du fikk valgmulighetene før du fikk bekreftelse så vil jeg si Apple har sitt på det tørre. Da fikk du effektivt en ordreavkreftelse, ikke en bekreftelse.

Mesteparten av det du sier er helt riktig (selv om Telenor nok var forpliktet til å sende noen av nettbrettene, de som faktisk ringte kundeservice og spurte handlet i god tro) og godt forklart, men en viktig ting å tenke på er at 3000 kroner er gode penger spart på noen eposter og kanskje en telefon, men dersom Apple nekter å gjøre noe som helst før du har en eller annene form for rettskjennelse så kan dette ta lang tid. Tror FTU har en saksbehandlingstid på i alle fall rundt et halvår, om ikke mer. Det spørs om det er verd å vente til sommeren.

 

Ellers så taler jo mye for at når Apple har trekt penger, så er avtale inngått, ordrebekreftelse eller ei. Men det blir flisespikking, og er uansett ikke tilfelle her.

 

Betingelser/kontrakter kan ikke frasi rettigheter i henhold til norsk lov.

(Og OP kjøpte ikke hos MPX, var bare en "keep your spirits high" post ;))

Dette er på ingen måte en helt generell regel. Mange lover på privatrettens område er jo ment å kunne fravikes ved avtale, da slik at loven bare gjelder hvis ikke annet er avtalt. Se f. eks. kjøpsloven (men ikke forbrukerkjøpsloven, som altså har en eksplisitt bestemmelse om at den er ufravikelig). På dette konkrete området, altså spørsmålet om hvorvidt bindende avtale er inngått, så finnes det ingen preseptoriske bestemmelser. Da vil en parts alminnelige betingelser (forutsatt at disse er eller burde være kjent) være relevant for, og ofte helt sentralt i vurderingen.

 

Til Trådstarter: Kan i all hovedsak støtte meg til "koret" her, bindende avtale er inngått. En prisforskjell på 20-25% på elektronikk er ikke noe man skal forvente å skjønne helt av seg selv, og når norsk lovverk er helt tydelig på at alle priser i salg til forbruker skal være inkludert moms (se prisopplysningsforskriften § 3) så må en anta at dette er inkludert. Kan virkelig ikke se annet enn at du har en kjempegod sak. Forbrukerrådet har nok tatt visse forbehold for å ha sitt på det tørre, men jeg kan ikke se at en slik anførsel kan føre frem overhodet. Hvordan skal du vite nøyaktig hva en spesifikk datamaskin koster? 20% prisforskjell er jo slettes ikke uvanlig.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Vel TS kan jo bruke http://www.diskusjon... som referanse. Var min sak og differansen mellom egentlig salgspris og det de krevde var mer enn 25%. Butikken tapte og så vidt jeg ser er forutsetningene like her siden TS har blitt trukket på konto også. Saken gikk til Forbrukerrådet som sendte brev og butikken gav seg med en gang :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...