Gå til innhold

Dell varsler PC-ens død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

For gigantene er "PC'ens død" et annet begrep enn for folk flest. De er avhengig av så store volumer at markedet regnes som dødt om det blir halvert.

Lenke til kommentar

For gigantene er "PC'ens død" et annet begrep enn for folk flest. De er avhengig av så store volumer at markedet regnes som dødt om det blir halvert.

I denne sammenhengen tror jeg de har rett.

Økende levetid på pcer samt at alle allerede har pcer reduserer salget kraftig.

Er vanskelig å komme med noe nytt som får kundene til å løpe til butikken.

 

Merk dette kommer også til å skje med nettbrett også. Har du kjøpt et nettbrett som kjører win 8 helt fint er det liten grunn til å kjøpe ett til.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For en del år siden byttet jeg PC med to års mellomrom. Merket da betydelig hastighetsforskjell. Det gjør jeg ikke lengre og har nå mine PC'er minst dobbelt så lenge som tidligere. Hvis mange gjør som meg stuper salget...

 

Har det akkurat på samme måte selv. Om det blir utskifting på gjeldende etter 4 år gjenstår å se hvor mye jeg får lyst til å spille Battlefield 4 merker jeg :)

Lenke til kommentar

Er vel heller det at det nå har blitt mer vanlig å bygge PCen selv istedet for å kjøpe ferdigbygd enn før.

For entusiaster ja, men de har aldri kjøpt dell.

Først var det det gjevnlige oppgraderings kjøret, så kom billig pcene, så ble bærbare standard og vi har hatt to generasjoner etter at bærbare ble standard.

Ny konsoll generasjon vil føre til en utskiftning av bærbare.

Vil ha ingen annen effekt i starten men vil trolig gi pc grafikk et dytt senere.

 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro markedsandelen til selvbygde datamaskiner er forsvinnende liten.

For bare cirka 10 år siden var det rene statusen å ha en god stasjonær.

Nå er det ingen som bryr seg, de fleste har kjipe bærbare samt iPhone og iPad, evt Mac.

Jeg kommer til å tviholde ved stasjonær, alltid. Det er noe eget med det som mange ikke forstår.

Lenke til kommentar

Før jeg oppgraderer, så må det jo skje noe nytt som gjør at maskinen yter mye bedre. Da tenker jeg spesielt på CPU-biten. Der føler hvertfall jeg at markedet har stagnert noen år, med 4 kjerner og liten forskjell nesten samme hva en velger.

 

Man skulle jo tro at f.eks Intel kunne dytte ut en virkelig rå 8 eller 16 kjerner nå, så lenge etter at de første 4-kjerners CPUene kom ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Man skulle jo tro at f.eks Intel kunne dytte ut en virkelig rå 8 eller 16 kjerner nå, så lenge etter at de første 4-kjerners CPUene kom ut.

Liten grunn til store hopp så lenge konkurransen er lav.

Lenke til kommentar

Pushet for kraftigere maskinvare er langt mer fraværende enn tidligere, Intel har nærmest null konkurranse innen X86, fler og fler "vanlige brukere" migrerer over til nettbrett da det rett og slett fungerer godt nok, er mye tryggere med tanke på virus og dilldall, starter opp på null komma null, ja rett og slett blir et langt mer logisk og mer brukervennlig produkt for Ola og Kari Nordmann.

 

De som fremdeles kjøper seg en bærbar maskin kjører gjerne typen "grisebillig, maks 4000kr" og med et stadig krympende marked så vil naturligvis fokuset til produsentene og alle rundt sakte men sikkert avta og heller mer mot dit folket migrerer, nemlig mobil og nettbrett.

 

 

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å erstatte en bærbar med et nettbrett, det blir alt for begrenset og kronglete i bruk. Et nettbrett for meg er i beste fall et supplement til en bærbar, ingenting annet. Samtidig så vil jeg aldri legge fra meg fil-serveren eller gaming riggen av en stasjonær maskin, men at alt dette er markedet som sagt men sikkert svinner hen er ganske så tydelig, det vil nok neppe død helt ut, hvertfall ikke før om mange mange år men at markedet (med produsenter og det hele..) skifter satsningen sin over fra bærbart og stasjonær over til mobil og nettbrett etterhvert som forbrukermarkedet heller mer og mer over mot de sistnevnte er nok dessverre unngåelig og etterhvert så er nok bærbare og stasjonære utelukkende å se på som prosumer og bedriftprodukter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...