Gå til innhold

Uenige i bruken av "fri bruk"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fri bruk, ikke fri hastighet.

Så lenge du ikke blir fakturert ekstra for å bruke mer så regner jeg det fair game å si fri bruk.

Men det kan nok forklares bedre. 4G/3G opp til 6 GB og GPRS videre.

 

Så lenge kunden er klar over hva som er begrensningene så kan de vel kalle det fri bruk, når det faktisk er fri bruk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje oppfinnsom markedsføring, men det er jo faktisk fri bruk (som i datamengde).

 

Vi skal være endelig glad vi ikke har slike begrensninger på internett også som f. eks US/UK/AUS. Da koster det ofte mer om du går over grensen, ikke bare mindre hastighet.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje oppfinnsom markedsføring, men det er jo faktisk fri bruk (som i datamengde).Vi skal være endelig glad vi ikke har slike begrensninger på internett også som f. eks US/UK/AUS. Da koster det ofte mer om du går over grensen, ikke bare mindre hastighet.

 

Nei, overhode ikke, "fri bruk" er ikke en terminologi som forteller noe om at det er begrensninger. Bruk kan her innbefatte å streame HD video, og da er det ikke fri bruk sidne HD filmer ikke fungerer særlig etter strupingen.

 

Fri datamengde er greit, fri bruk langt derifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir som å leie en bil det og du kan kjøre 100 km så fort du vil men gangfart etter det. men for all del, kjør så langt du vil.

Du har da deffinert "bruk" til å være distanse. Jeg bruker bil til å kjøre på jobb, dette innebfatter bruk av motorvei, noe som da ikke er mulig med et kjøretøy med gangfart. Altså er min bruk begrenset over 100km.

 

Og da også ikke "fri bruk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker de da utrykket Fri Bruk?

Jeg kjenner ikke markedet godt nok, men ikke av det jeg har sett. Virker å være vanligere å påpeke at det er X antall GB/month eller unlimited bandwidth om noe.

 

Nei, overhode ikke, "fri bruk" er ikke en terminologi som forteller noe om at det er begrensninger.

Nettopp. Derfor må det spesifiseres nærmere før det sier noe om detaljer som f. eks hastighetsbegrensninger. "Fri bruk" er ikke et universalt begrep som definerer slike detaljer. Kjedelig for forbrukere som ikke sjekker rettighetene ja. Ulovlig, neppe.

 

Bruk kan her innbefatte å streame HD video, og da er det ikke fri bruk sidne HD filmer ikke fungerer særlig etter strupingen.

Ikke egentlig. Abonnementene definerer vanligvis ikke minimumshastighet.

Lenke til kommentar

Kanskje oppfinnsom markedsføring, men det er jo faktisk fri bruk (som i datamengde).Vi skal være endelig glad vi ikke har slike begrensninger på internett også som f. eks US/UK/AUS. Da koster det ofte mer om du går over grensen, ikke bare mindre hastighet.

 

Nå vil jeg påstå at i USA har man som kunde vært mye flinkere til å bruke data på mobil og dermed presset teleoperatørene til å levere varene. Feks er det nærmest en selvfølge med fri bruk av data også i utlandet.

Lenke til kommentar

 

Billigere og bedre*. Dette kan de ikke stå for, og er derfor ikke lov å markedsføre.

 

Det de sa, var vel strengt tatt "like bra, bare billigere".

 

Jeg tilpasser meg i hvert fall abonnementet... Jeg hadde 500 mb, nå 1gb,og kan utvide 3gb for 99kr.

Det innebærer at jeg ikke prøver å overstige 1gb i måneden, men dersom jeg overstiger 1gb noen dager før, er det ikke noe problem å bruke 3gb på de resterende dagene.

Jeg har feks brukt 9,43 GB hittil denne måneden på WiFi... Noe som får meg til å lure på hvor ekstremt mange GB jeg bruker på PCene i måneden, hvor det går langt mer YouTube, Netflix, ViaPlay, og lignende, og alltid i HD (eller beste kvalitet)...

Lenke til kommentar

Jeg forstår at operatørene ikke klarer å levere absolutt fri bruk til alle abbonementer, men de burde nok bli mer klare i sine definisjoner. At et lyst hode oppdaget en ny måte å selge MBB i 2009 da de største oppdaget at 2% av brukerne spiste opp 98% av kapasiteten så blir det likevel feil å kalle begrenset bruk for fri bruk.

 

Jeg mener at de burde kutte ut "fri bruk" og heller kalle en spade for spade. Folk føyer seg veldig fort deretter og tilpasser sine forbruk. Jeg har nå Netcom medium på telefonen og netcom hjemmenett som hovedtilgang til internett hjemme. Jeg passer på med telefonen, men jeg bruker nettet og alle tjenester som før med mine pc'er i hjemmet. Har aldri passert noen kvoter til dags dato. Jeg sjekker jevnlig mitt forbruk på begge deler, selv om jeg "kun" kan bli overfakturert på ett av abbonementene..

 

For meg varer ærlighet aller lengst fremfor et salgstriks, er veldig lite tilgivende når selskaper og/eller folk prøver å lure meg, da forsvinner jeg veldig fort trass i om jeg har bindingstid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...