Gå til innhold

Nikon-kamera i neste Nexus-telefon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser frem til den dagen vi kan la kompaktkamera bli hjemme, og isteden bruke mobilen.

 

Det som fortsatt mangler med mobil er optisk zoom - lurer på om det er mulig å få til i fremtiden...?

 

Forøvrig så må jeg si at de fleste toppmodellene har veldig bra kamera, mtp at det er telefoner.

Lenke til kommentar

Navnet på kameramodulen har lite å si, det er viktigere hvilke krav og ønsker som er stilt i designfasen.

Jeg ønsker meg en godt kameramodul med 4-6MP, stor sensor med lite støy men samtidig ikke grøtete detaljer, god optikk tilsvarende 35mm med lite fortegning, autofokus og helst optisk stabilisator.

 

En Nexus mobil med godt kamera vil være veldig fristende å kjøpe, jeg er blitt skeptisk til Xperia-serien som jeg har kjøpt tidligere på grunn av usikkerhet om fremtidige Android-oppdateringer.

Lenke til kommentar

Tredeling av fargene via prismer er ganske plasskrevende så det tviler jeg på blir implementert. Jeg tror "trippel kamera-ting" betyr noe helt annet. Nemlig tre separate kamera. Antagelig ett på skjermsiden og to på baksiden. Hensikten med de to på baksiden kunne vært å gi 3D-bilder slik noen telefoner allerede gjør.

 

Men jeg tror det er noe mer smart bak dette: To ulike brennvidder. Altså trinnet optisk zoom. Med litt smart programvare bør det være mulig å fylle ut området i mellom zoomtrinnene med digital zoom og i tillegg forlenge teleenden med samme teknikk. 3D-opptak får man når man kombinerer bildet fra kameraet med lengste optiske brennvidden og et digitalt zoomet bilde fra det andre kameraet. To bilder per "knips" vil også gjøre det mulig å zoome temmelig mye i den midtre delen av bildet. Godt mulig at dette overgår kameraet i Nokia PV808.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer kanskje på om jeg skal vente på denne.. Eller kanskje det er hva de prøver og oppnå med alle diss ryktene :o

 

Tror nok det er korrekt diagnose, ja.

Mye bedre å få folk til å vente på deres telefon en gang i fremtiden enn at folk kjøper konkurrentens telefon nå.

Lenke til kommentar

Alle solemerker tyder jo på at den kommer sammen med Key Lime Pie i Mai, da. Hvorfor er det så lenge til? Dersom du ikke har et akutt behov, er ikke det lenge, mener nå jeg.

Sjansen er forøvrig stor for at den blir modulær også. Altså mulighet til å velge mer enn bare lagringsplass og farge :-)

Lenke til kommentar

Å gi mobilen et "sinnsvakt bra" er vel enten litt slemt, eller en ekstremt dårlig oversettelse? :p

Håper på forbedringer innen mobilkameraer ja, utviklingen går altfor sakte i grunn.. Tror man at Nexus 5 blir sluppet under Google-konferansen i mai eller til høsten?

 

Og håper de slutter med tullet som ingen micro-sd osv.. (LG Optimus G knuser jo forøverig Nexus 4 på nesten alle områder, utenom pris)

 

Lenke til kommentar

Håper på forbedringer innen mobilkameraer ja, utviklingen går altfor sakte i grunn.. Tror man at Nexus 5 blir sluppet under Google-konferansen i mai eller til høsten?

 

Og håper de slutter med tullet som ingen micro-sd osv.. (LG Optimus G knuser jo forøverig Nexus 4 på nesten alle områder, utenom pris)

 

Mener du att utviklingen går for "sakte" på mobilkamera???

Er den første jeg hører sier noe sånt, er det nettopp noe så har utviklet seg i rekordtempo de siste årene så er det jo nettopp mobilkamera...

 

Ellers er jeg helt enig med deg ang micro-sd, det burde være støtte for minst 64GB SDXC kort på alle toppmodeller idag.

Lenke til kommentar

Kanskje noen snart klarer å tenke nytt ? Sensorene i dagens kameraer er egentlig bare en wannabe film konstruksjon fra filmens nedstøvete glansdager.

 

Nå ble jeg nyskjerrig. Hvordan da mener du?

 

 

Forøvrig, et enkelt grep som kunne forbedret bildekvaliteten betraktelig: Deksel forran plastvinduet til linsa, så det ikke ble fullstendig oppskrapet etter noen må måneder!

Lenke til kommentar

Forøvrig, et enkelt grep som kunne forbedret bildekvaliteten betraktelig: Deksel forran plastvinduet til linsa, så det ikke ble fullstendig oppskrapet etter noen må måneder!

 

Luke/deksel foran linsa hadde mobiler for endel år tilbake, det var før gorilla-glass gjorde sitt intog....

Idag brukes gorilla-glass foran kameralinsen, dette har jeg hatt på mine 3 siste mobiler og aldri fått noen ripe i de så dette er ikke ett problem idag :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Kanskje noen snart klarer å tenke nytt ? Sensorene i dagens kameraer er egentlig bare en wannabe film konstruksjon fra filmens nedstøvete glansdager.
Nå ble jeg nyskjerrig. Hvordan da mener du?Forøvrig, et enkelt grep som kunne forbedret bildekvaliteten betraktelig: Deksel forran plastvinduet til linsa, så det ikke ble fullstendig oppskrapet etter noen må måneder!

 

Lytro-kameraene var jo rimelig nytenkende i forhold til tradisjonelle kameraer. Er vel såpass nytenkende han mener. Altså at du glemmer alt du vet om kameraer og finner opp en virkelighetsopptakerdings (Som jo et kamera er) på nytt med den teknologiverktøykassa du har i dag.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...