Gå til innhold

Hvordan få skyrim til å bruke så mye ram jeg vil den skal bruke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du sier at det blir frys eller CTD når spillet bruker 3.1 GB RAM så er jeg tilbøyelig til å tro det har noe med antall bitt å gjøre (dette nevner du forsåvidt selv i siste setningen i førsteposten).

 

Husker jeg ikke helt feil er grensen for hva 32-bit klarer å bruke av RAM 3.7 GB.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Skyrim er et 32-bit program. Da kan det ikke støtte mer enn 4GB uansett. Både programet (eller spillet) OG operativsystem må være 64bit for å støtte mer enn 4GB minne.

 

Edit: Du ser det i task manager. Hvis skyrim kommer opp som skyrim.exe*32 så er det 32bits og kan maks bruke 4GB.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har du utelukket feil ved maskinvaren? Skyrim er ganske krevende og har man visse svakheter kan fort disse føre til feil. Spesielt hvis man har overklokket.

 

Mitt forrige skjermkort var fabrikkoverklokket og det klikket alltid i Skyrim etter en viss stund (total frys og/eller CTD). Det jeg måtte gjøre var å klokke skjermkortet ned til standard-frekvenser. Da kunne jeg spille i timesvis uten problemer.

Lenke til kommentar

Vær klar over at den enkelte 32 bits applikasjon normalt kun kan addressere 2GB med RAM, selv på en maskin med 64 bits OS og mer enn 4GB RAM. Dette 'by design.' Det hjelper derfor ikke for den enkelte 32 bits applikasjon at du har 64 bits OS og mer enn 4 GB RAM i maskinen. (Fordelen med 64 bits OS med mye minne og 32 bits applikasjoner er at du kan kjøre flere 32 bits applikasjoner samtidig og slippe at det swappes til disk hver gang du bytter mellom applikasjonene, alt ligger i RAM.)

 

Utviklere kan velge å skru på et 'flag' som gjør at deres 32 bits applikasjon kan bruke mellom 3 og 4 GB RAM (AKA LARGEADDRESSAWARE.) Om det er gjort med Skyrim vet jeg ikke.

 

Du er ikke den eneste som har slitt med denne problemstillingen, se f. eks. denne tråden hos techPowerUp!, en av medlemmene har laget en app som gjør at selv 'dumme' applikasjoner kan benytte inntil {3-4 GB} RAM. Programmet kommer den vanlige disclaimeren, du er selv ansvarlig hvis ting 'går åt skogen' :p

 

Se denne bloggen for bakgrunnsinformasjon samt artikkel hos Microsoft:

Memory Limits for Windows Releases

Lenke til kommentar

Har du utelukket feil ved maskinvaren? Skyrim er ganske krevende og har man visse svakheter kan fort disse føre til feil. Spesielt hvis man har overklokket.

 

Mitt forrige skjermkort var fabrikkoverklokket og det klikket alltid i Skyrim etter en viss stund (total frys og/eller CTD). Det jeg måtte gjøre var å klokke skjermkortet ned til standard-frekvenser. Da kunne jeg spille i timesvis uten problemer.

 

Du ser på signaturen min at jeg har 2x 680 4gb gpuer i sli? Og begge er stock. Og uten mods eller noe så går spillet fint, men med teksturpakkene jeg vil ha (2k res) så krever det mer ram enn noen sinne (enn det den gjorde før, for da hadde jeg mer blanding av 2k og 4k)

 

Men skal prøve det programmet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...