Gå til innhold

Foto

Hvordan få skyrim til å bruke så mye ram jeg vil den skal bruke?


11 svar i denne tråden

#1 Gintoki

Gintoki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 556 innlegg
  •   14. april 2010

Skrevet 21. mars 2013 - 01:06

Hey, hvordan kan jeg få skyrim til å i det minste kjøre opp til 8gb ram? For skyrim fryser totalt eller gir en CTD hver gang den bruker 3.1gb ram som da er veldig ofte..

Finnes det noen som har modda sammen en exe som kjører i 64bit?
  • 0

CPU: i7-4790k |-| GPU:  EVGA GTX 1080 SC |-| HK: MSI Z97A gaming 7 |-| RAM: 32gb  |-| HDD/SSD'er: 21.25tb lagring |-| Kabinett: design define R4  |-| PSU: 1050w XFX  |-| VR: HTC VIVE |-| Utstyr: Philips Fidelio X2, Audio technica AT2020 usb, Logitech G27/9X, CM Storm Quickfire TK MX Brown og Roccat sova lapboard |-| Skjermer: 27" PG278Q 1440p 144hz Gsync + 4k tv Konsoller: Alle playstation, nintendo og xbox konsollene/generasjonene

 


#2 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • Moderatorer
  • 17 853 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 23. mars 2013 - 11:28

Har du 32-bit eller 64-bit OS?
  • 0

#3 Gintoki

Gintoki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 556 innlegg
  •   14. april 2010

Skrevet 23. mars 2013 - 14:30

64bit.

Trur neppe jeg hadde gidde å hatt 3770k og 16gb ram om jeg hadde hatt 32bit :p

Dette innlegget har blitt redigert av Pargadox: 23. mars 2013 - 14:30

  • 0

CPU: i7-4790k |-| GPU:  EVGA GTX 1080 SC |-| HK: MSI Z97A gaming 7 |-| RAM: 32gb  |-| HDD/SSD'er: 21.25tb lagring |-| Kabinett: design define R4  |-| PSU: 1050w XFX  |-| VR: HTC VIVE |-| Utstyr: Philips Fidelio X2, Audio technica AT2020 usb, Logitech G27/9X, CM Storm Quickfire TK MX Brown og Roccat sova lapboard |-| Skjermer: 27" PG278Q 1440p 144hz Gsync + 4k tv Konsoller: Alle playstation, nintendo og xbox konsollene/generasjonene

 


#4 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • Moderatorer
  • 17 853 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 23. mars 2013 - 14:38

Når du sier at det blir frys eller CTD når spillet bruker 3.1 GB RAM så er jeg tilbøyelig til å tro det har noe med antall bitt å gjøre (dette nevner du forsåvidt selv i siste setningen i førsteposten).

Husker jeg ikke helt feil er grensen for hva 32-bit klarer å bruke av RAM 3.7 GB.
  • 0

#5 Gintoki

Gintoki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 556 innlegg
  •   14. april 2010

Skrevet 23. mars 2013 - 14:41

Ja, men jeg har jo 64 bit og har nå kun brukt 4.1gb av 16gb.
  • 0

CPU: i7-4790k |-| GPU:  EVGA GTX 1080 SC |-| HK: MSI Z97A gaming 7 |-| RAM: 32gb  |-| HDD/SSD'er: 21.25tb lagring |-| Kabinett: design define R4  |-| PSU: 1050w XFX  |-| VR: HTC VIVE |-| Utstyr: Philips Fidelio X2, Audio technica AT2020 usb, Logitech G27/9X, CM Storm Quickfire TK MX Brown og Roccat sova lapboard |-| Skjermer: 27" PG278Q 1440p 144hz Gsync + 4k tv Konsoller: Alle playstation, nintendo og xbox konsollene/generasjonene

 


#6 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • Moderatorer
  • 17 853 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 23. mars 2013 - 14:44

I følge en test hw.no gjorde er 4 GB tilstrekkelig for gamere.
  • 0

#7 sedsberg

sedsberg

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 399 innlegg
  •   4. november 2002

Skrevet 23. mars 2013 - 14:57

Jeg tror nok at Skyrim er et 32-bit program. Da kan det ikke støtte mer enn 4GB uansett. Både programet (eller spillet) OG operativsystem må være 64bit for å støtte mer enn 4GB minne.

Edit: Du ser det i task manager. Hvis skyrim kommer opp som skyrim.exe*32 så er det 32bits og kan maks bruke 4GB.

Dette innlegget har blitt redigert av sedsberg: 23. mars 2013 - 14:58

  • 0

"Now the frontier has moved once again. Is digital audio really just ones and zeros? We don’t believe so."

http://wathifi.tumblr.com/


#8 Gintoki

Gintoki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 556 innlegg
  •   14. april 2010

Skrevet 23. mars 2013 - 19:52

Ok maximum 4gb, og ennå så klikker spillet da jeg når 2-8 og 3.1gb.

I følge en test hw.no gjorde er 4 GB tilstrekkelig for gamere.


4gb er ikke på langt ner godt nok for meg. Men 16gb er nok. selv om jeg vil ha 24gb for å kunne kjøre minecraft med 1024 tex pack :p
  • 0

CPU: i7-4790k |-| GPU:  EVGA GTX 1080 SC |-| HK: MSI Z97A gaming 7 |-| RAM: 32gb  |-| HDD/SSD'er: 21.25tb lagring |-| Kabinett: design define R4  |-| PSU: 1050w XFX  |-| VR: HTC VIVE |-| Utstyr: Philips Fidelio X2, Audio technica AT2020 usb, Logitech G27/9X, CM Storm Quickfire TK MX Brown og Roccat sova lapboard |-| Skjermer: 27" PG278Q 1440p 144hz Gsync + 4k tv Konsoller: Alle playstation, nintendo og xbox konsollene/generasjonene

 


#9 sedsberg

sedsberg

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 399 innlegg
  •   4. november 2002

Skrevet 23. mars 2013 - 20:23

Har du utelukket feil ved maskinvaren? Skyrim er ganske krevende og har man visse svakheter kan fort disse føre til feil. Spesielt hvis man har overklokket.

Mitt forrige skjermkort var fabrikkoverklokket og det klikket alltid i Skyrim etter en viss stund (total frys og/eller CTD). Det jeg måtte gjøre var å klokke skjermkortet ned til standard-frekvenser. Da kunne jeg spille i timesvis uten problemer.
  • 0

"Now the frontier has moved once again. Is digital audio really just ones and zeros? We don’t believe so."

http://wathifi.tumblr.com/


#10 NoBo

NoBo

    Bruker

  • Medlemmer
  • 887 innlegg
  •   30. august 2010

Skrevet 23. mars 2013 - 22:59

Vær klar over at den enkelte 32 bits applikasjon normalt kun kan addressere 2GB med RAM, selv på en maskin med 64 bits OS og mer enn 4GB RAM. Dette 'by design.' Det hjelper derfor ikke for den enkelte 32 bits applikasjon at du har 64 bits OS og mer enn 4 GB RAM i maskinen. (Fordelen med 64 bits OS med mye minne og 32 bits applikasjoner er at du kan kjøre flere 32 bits applikasjoner samtidig og slippe at det swappes til disk hver gang du bytter mellom applikasjonene, alt ligger i RAM.)

Utviklere kan velge å skru på et 'flag' som gjør at deres 32 bits applikasjon kan bruke mellom 3 og 4 GB RAM (AKA LARGEADDRESSAWARE.) Om det er gjort med Skyrim vet jeg ikke.

Du er ikke den eneste som har slitt med denne problemstillingen, se f. eks. denne tråden hos techPowerUp!, en av medlemmene har laget en app som gjør at selv 'dumme' applikasjoner kan benytte inntil {3-4 GB} RAM. Programmet kommer den vanlige disclaimeren, du er selv ansvarlig hvis ting 'går åt skogen' :p

Se denne bloggen for bakgrunnsinformasjon samt artikkel hos Microsoft:
Memory Limits for Windows Releases
  • 0
Need a fresh start? g=c800:5

#11 Gintoki

Gintoki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 556 innlegg
  •   14. april 2010

Skrevet 24. mars 2013 - 01:01

Har du utelukket feil ved maskinvaren? Skyrim er ganske krevende og har man visse svakheter kan fort disse føre til feil. Spesielt hvis man har overklokket.

Mitt forrige skjermkort var fabrikkoverklokket og det klikket alltid i Skyrim etter en viss stund (total frys og/eller CTD). Det jeg måtte gjøre var å klokke skjermkortet ned til standard-frekvenser. Da kunne jeg spille i timesvis uten problemer.


Du ser på signaturen min at jeg har 2x 680 4gb gpuer i sli? Og begge er stock. Og uten mods eller noe så går spillet fint, men med teksturpakkene jeg vil ha (2k res) så krever det mer ram enn noen sinne (enn det den gjorde før, for da hadde jeg mer blanding av 2k og 4k)

Men skal prøve det programmet :)
  • 0

CPU: i7-4790k |-| GPU:  EVGA GTX 1080 SC |-| HK: MSI Z97A gaming 7 |-| RAM: 32gb  |-| HDD/SSD'er: 21.25tb lagring |-| Kabinett: design define R4  |-| PSU: 1050w XFX  |-| VR: HTC VIVE |-| Utstyr: Philips Fidelio X2, Audio technica AT2020 usb, Logitech G27/9X, CM Storm Quickfire TK MX Brown og Roccat sova lapboard |-| Skjermer: 27" PG278Q 1440p 144hz Gsync + 4k tv Konsoller: Alle playstation, nintendo og xbox konsollene/generasjonene

 


#12 Joakim vas Normandy

Joakim vas Normandy

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 296 innlegg
  •   5. august 2009

Skrevet 24. mars 2013 - 02:09

Skyrim har allerede fått aktivert bruk av opptil 4 gb RAM etter en patch, du måtte ha et eksternt program til det før, men trengs ikke nå. Må være noen innstillinger som har tullet det til for deg
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere