Gå til innhold

Slik skal Nvidias neste topp-skjermkort bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller ser GFlops-kurven ut til å flate ut over de neste generasjonene?

 

hvis du ser nøyere etter så er stigende tall økende.

Mao om man følger grafen der så gikk det ''bare'' opp 1,5 GFlops fra Tesla til Fermi. Hvorav fra Kepler -> Maxwell = 6 GFlop ish økelse og Maxwell -> Volta = 12 GFlop ish økelse.

Bare grafen som virker missvisende da tallene dobler seg, så fra 0,5 til 2 ser mye mer ut en 12 til 24

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller ser GFlops-kurven ut til å flate ut over de neste generasjonene?

Nå aner jeg ikke hva GFLOPS er for noe engang, men y-aksen viser 0.5 - 1 - 2 - 8 - 16 - 32, noe som betyr at du får eksponensiell økning dersom du tegner grafen som en rett linje på skrå oppover. Så selv om det fra Cuda til Fermi er en firedobling av GFLOPS mens det fra Maxwell til Volta "bare" er en dobling, er økningen av antall GFLOPS mellom generasjonene langt større jo lengre ut til høyre på x-aksen du kommer. Denne grafen stemmer altså, dersom jeg tolker den rett, også helt overens med Moores lov.

 

Sjekk y-aksen på bildet under og se for deg hvordan grafen ville sett ut dersom man fortsatte slik med Volta:

 

NV_roadmap_small.png

 

Ser at noen kom i forkjøpet her men pytt. :)

 

 

 

Kansje, men dette er jo "per watt". Så faktiske Gflops vil nok øke som før. Moores lov holder nok en stund til..

Moores lov holder maksimalt frem til at det blir fysisk umulig å produsere komponenter små nok. Tviler på at NVIDIA eller noen andre kan lage komponenter av enkeltatomer, kvarker og Higgsbosoner. ;)

Endret av Sencured
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hva GFLOPS er for noe engang,

Det er ordet man har skrevet på Y-aksen. Det står hvitt på sort: "GFLOPS". Hva det betyr for deg er mindre viktig ift. grafen, tallene er av større betydning, og jeg ser at jeg blingset på dem. Takk for oppklaringen! :)

Lenke til kommentar

Moores lov holder maksimalt frem til at det blir fysisk umulig å produsere komponenter små nok. Tviler på at NVIDIA eller noen andre kan lage komponenter av enkeltatomer, kvarker og Higgsbosoner. ;)

Det er her nye materialer kommer inn i bildet som "grafen" osv. Optisk kanskje blir mer brukt osv. Utrolig at Moores lov fortsatt fungerer.
Lenke til kommentar
Istedet for å ha grafikkprosessoren i sentrum, omgitt av minnebrikker, planlegger nemlig selskapet å stable dette minnet direkte på prosessoren – altså å ha minnet integrert i samme silisiumsbrikke som selve kjernen.

Dette er ikke helt korrekt siden de ulike lagene som stables ikke blir en og samme silisiumbrikke bare av å stable de, akkurat som en bok ikke kan kalles ett og samme stykke papir.

 

Det kan vel godt hende at minnet som blir integrert på GPU-en (stacked dram), vil oppføre seg som en cache.

Jeg regner med at stabilingen vil begrense kapasiteten mer enn vanlig oppbygning av skjermkort og at Unified Virtual Memory handler om å begrense ulempene av kapasitetsnedgangen. Alt i alt tror jeg det blir knallbra med et nytt slags cachenivå med superhøy ytelse selv om kapasiteten begrenses.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kansje, men dette er jo "per watt". Så faktiske Gflops vil nok øke som før. Moores lov holder nok en stund til..

Moore's Law har fint lite med ytelse å gjøre, flere transistorer gir ikke mer ytelse om ikke de er brukt til noe fornuftig. Ytelsen i dag er begrenset av strømforbruk og transistorlekkasje, som er grunnen til at vi ser liten økning i klokkefrekvenser og større fokus på flere kjerner og nye instruksjonssett som AVX.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet korti det blir slippet ut ny serie med skjermkort fra Nivida og AMD? Har Geforce 570 SLI nu, venter på at nye skal blir slippet ut. Blir ikke den helt store oppgraderingen ved å kjøpe eks. Geforce 680..

 

Venter på det samme selv og ut fra det jeg kan lese her så ser det ut som vi kan vente til 2014 før neste serie kommer. Dersom det skulle en ny skjermkortserie basert på Kepler så vil jeg tro at ytelsesforbedringen ikke er all verden.

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hva GFLOPS er for noe engang

FLOPS = Floating point operations per second, altså hvor mange flyttall (desimaltall) operasjoner kortet gjør per sekund. Så GFLOPS er antall miliarder flyttall operasjoner per sekund kortet klarer. Det er et mål på hvor godt kortet tygger seg gjennom store mengder tall, dette gir enten heftigere framerate eller bedre grafikk (så vidt jeg vet)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...