Gå til innhold

iPhone-oppdatering tetter alvorlig sikkerhetshull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut med ett hull, inn med et annet. Og det like alvorlig.

 

 

(finner ikke lenger muligheten til å legge youtube-video rett i et innlegg?)

Nå er det neppe like alvorlig at man kan skaffe seg adgang til adresseboken og fotoalbumet når man har fysisk tilgang til en iPhone 4 eller eldre (gjelder bare på telefoner som ikke har Siri), som at man kan installere potensielt skadelig programvare via nettet.

For øvrig kan de som har iPhone 4 eller eldre, og som føler seg litt paranoide med tanke på at noen kan se innholdet i kontaktlisten eller fotoalbumet, ganske enkelt slå av "Voice Control" for å fjerne muligheten for det lille trikset som videoen viser. ;)

Lenke til kommentar

For all del, men eg er nok ikkje den einaste kunden dei mister.

Jeg vil tro at Apple vinner flere kunder enn de mister gjennom å prioritere brukervennlighet, sikkerhet og stabilitet, framfor å legge iOS åpent for all mulig malware og faenskap tilsvarende det man finner for Android.

Lenke til kommentar

Brukarvennlighet har ingenting med saken å gjere. Det er klart Apple bør fikse alvorlege feil som kan vere ein trussel for folk flest, men moglegheiten for å jailbreake er ikkje det. Det kan sjølvsagt vere ein link mellom alvorlege sikkerhetshol og nettopp moglegheiten for dette, men eine og åleine i kraft av å hindre jailbreaking har eg vanskar med å sjå kva dei kan vinne. Det er heller ikkje slik at det strøymer "faenskap" inn på telefonen om ein åpner for fleire applikasjonar.

Lenke til kommentar

Det kan sjølvsagt vere ein link mellom alvorlege sikkerhetshol og nettopp moglegheiten for dette

Det er nettopp det som har vært tilfelle for flere "untethered" jailbreakmetoder. Dessuten utgjør jeilbreaking i seg selv en sikkehetstrussel, siden det modifiserer iOS på kernel-nivå, eskalerer brukerprivilegier og i større grad åpner for distribusjon av ondsinnet kode. Jailbreaking kan også ha negativ effekt på bl.a stabilitet og batteritid, noe som i aller høyeste grad har med brukervennlighet og brukbarhet å gjøre.

Jeg ser i det hele tatt svært få gode grunner for jailbreaking med dagens iOS og App Store, men ser flere gode grunner for å ligge langt unna denne formen for potensielt trøbbel.

 

Det er heller ikkje slik at det strøymer "faenskap" inn på telefonen om ein åpner for fleire applikasjonar.

Nei, det er selvsagt mulig at Android er desidert mest utsatt for malware av helt andre grunner... :p

http://techcrunch.com/2013/03/07/f-secure-android-accounted-for-79-of-all-mobile-malware-in-2012-96-in-q4-alone/

Lenke til kommentar

Det er OK at du ikkje liker Android, men at det eksisterer meir skadeleg programvare der enn for den gjengse iPhone-bruker betyr framleis ikkje at iPhonen min blir fylt opp av malware viss eg sjølv veljer å åpne for meir enn iTunes. Jailbreaking er jo ikkje for dei fleste, det har ingenting med brukarvennlighet å gjere å hindre nokre få å utnytte meir av potensialet til produktet. At det kan ha negative konsekvenser er klart, men det er nok dei som utfører det også klar over. Du likar det lukka og trygt i denne samanhengen, eg tar heller ein litt større risiko her med dei fordelane det fører med seg, veit ikkje om det er så mykje meir å seie enn det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...