Gå til innhold

Så mange 4KTV-er blir solgt i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir virkelig gøy å se hvordan dette utvikler seg i kvalitet og pris utover året. Det finnes allerede gode 4K monitorer men de er uoppnåelige i pris for de fleste som ikke får det dekket via firma. Har selv sett på noen 4K skjermer i fjor.

 

Forhåpentligvis vil 4K TV markedet bane raskere vei for monitor prissjiktet. Det har allerede kommet noen "billige" 4K monitorer men venter og ser ann hva mer som skjer. En god 32" 4K hadde vært midt i blinken.

 

Etter 4K må det gjerne roe seg en stund for min del og at utviklingen går mer på aka OLED og den slags. Ellers når det gjelder noen aspekter er det Oculus Rift og den arenaen jeg venter mest på.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det vil. Det vil ta noen år, men en økning av oppløsningen er vel den mest logiske funksjonalitetsforbedringen en skjerm kan oppnå.

Muligens mest lettsolgte, men ikke mest logiske eller mest nyttige. Spørsmålet er hvor mange som gidder å betale merkostnaden og dermed hva merkostnaden blir. Folket vil avlegge sin dom med lommeboka de nærmeste årene. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stereoskopisk 3D har aldri tatt av og det vil det neppe gjøre i fremtiden heller. VR som døde tidlig på 90 tallet (i "mainstream") har kommet tilbake for å bli (er på vei er mer riktig) med Oculus Rift som nok vil bane vei for mer satsing på dette igjen. Andre lignende initativer siste tiden har vært for dårlig men Carmack setter skapet hvor det skal stå. Det forundrer meg ikke om VR blir den store tingen nå i 2013/2014, forhåpentligvis 2013 sammen med konsollanseringene men det vil vel neppe ta av før i 2014.

 

4K til film, video, foto og desktop blir et stort yes, men til spilling og andre naturlige applikasjoner er det at VR endelig skal bli godt gjennomført i en formfaktor som er oppnåelig for mainstream jeg gleder meg mest til. Hva hadde vel ikke vært mer morsomt enn å ta en VR visning av ditt neste planlagte kjøkken eller hus og finpusse detaljene på den måten før man iverksetter. Prøvekjøre bilen eller leiligheten på Finn.no med VR? Kombiner visjonene i "Minority Report" med gode VR løsninger og eksisterende bevegelsesdetektorer (kinnect, move etc.) så begynner det å bli spennende. "Log on with your wife and take a walk in your future apartment. Start planing everything now. Building starts in 2 years".

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

3D-TV satsingen ga en dårlig bismak og smart-TV satsingen var virkelig frustrerende å være vitne til og man bare irriterte seg over at de brukte ressursene på begge deler. Muligens var det bra løsninger for alle som ikke satt med kunnskap til å kjøpe seg Boxee, AppleTV og lignende løsninger men det førte bare til at en stor del av de ble sittende med utrangerte Smart-TV løsninger så fort de hadde pakket opp styret. Dermed ser det lysere ut nå som de fokuserer mer på grunnleggende ting igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

3D-TV tok aldri av. Det gjorde vel heller ikke Smart-TV.

 

Hva i all verden skal folk med 4K-TV? Jeg tviler på om det noen gang vil bli allemannseie.

samme grunn for at man gikk fra SD til HD. ;p

Bedre bilde selvsagt. såklart blir det allmannseie. Gi det noen år, så har man nok 4k på telefoner også. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
har smart TV dabbet av igjen? samtlige eller langt de fleste ny-produserte TV'er er vel smarte.

 

Er de? Kjøper folk det fordi de vil ha Smart-TV eller kunne de ikke bry seg mindre? Jeg tror det siste.

 

Klart det vil. Det vil ta noen år, men en økning av oppløsningen er vel den mest logiske funksjonalitetsforbedringen en skjerm kan oppnå.

 

Hvordan forbedrer dette funksjonalitet? Hvorfor skal folk bry seg?

 

De to første gir meg ikke bedre bildekvalitet, men det gjør 4k.

 

Men viser ikke historien at folk ikke bryr seg om bildekvalitet? HDTV brukte jo ekstremt lang tid på å bli allemannseie.

Lenke til kommentar

Folk stormet nesten mann av huse for å kjøpe "HD Ready" flatskjermer for så å irritere seg når Blu-Ray ble mer tilgjengelig og TVene ikke var 1080p kompatible. Dvs. flesteparten brøy seg nok ikke om det og kjøper fortsatt DVD i ennå noen år men det er overaskende hvem som har spurt meg om dette i tiden det gjaldt. Flatskjerm TV til folket (LCD TV, fremfor tidligere dyre Plasma) var nok den største motivatoren. Samt at demografien har stor betydning for måling av utbredelsen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

3D-TV tok aldri av. Det gjorde vel heller ikke Smart-TV.Hva i all verden skal folk med 4K-TV? Jeg tviler på om det noen gang vil bli allemannseie.

 

Skal sies at det ikke er lengre like lett å finne tv'er som ikke støtter hd/full hd, så med tiden vil nok 4k være allemannseie, derimot 3d tv og smart-tv ikke nå opp til en god tv med en stuepc tilkoblet. Ser uansett begge tingene som en bonus ikke en nødvendighet slik som god kvalitet på selve bildet.

Lenke til kommentar
Klart det vil. Det vil ta noen år, men en økning av oppløsningen er vel den mest logiske funksjonalitetsforbedringen en skjerm kan oppnå.
Muligens mest lettsolgte, men ikke mest logiske eller mest nyttige. Spørsmålet er hvor mange som gidder å betale merkostnaden og dermed hva merkostnaden blir. Folket vil avlegge sin dom med lommeboka de nærmeste årene.

 

Nja, uten å si du tar feil så heller jeg mer mot at produsentene tar valget for deg, dvs. at etter noen år så får du kjøpt kun 4K og senere 8K tv'er. 3D funksjonaliteten på de med aktive briller er vel bare prossesor relatert så lenge panelet er raskt nok og etter noen år så koster vel en 3D prosessor en femmer. Tror jeg da. :)

Lenke til kommentar

3D-TV tok aldri av. Det gjorde vel heller ikke Smart-TV.Hva i all verden skal folk med 4K-TV? Jeg tviler på om det noen gang vil bli allemannseie.

 

Tvil du, men neste gang jeg kjoper TV så blir det definitivt 4k. Cant wait..

 

Kanske ikke noe for dem som faktiskt bruker den for å se på tv, men for min del så har jeg aldri engang giddi å koble en TV opp mot tv antenne, enda siden jeg skaffet meg min forste LCD tv ca. 7 år siden.

 

For den som har sett en 4K film er det vanskelig å gå tilbake til 1080p (hvertfall for de som har 84"). Nesten garantert enda vanskeligere for dem som bruker den som dataskjerm.

Lenke til kommentar

3D-TV tok aldri av. Det gjorde vel heller ikke Smart-TV.Hva i all verden skal folk med 4K-TV? Jeg tviler på om det noen gang vil bli allemannseie.

 

Antar at de fleste har kamera med mer enn 2MP i dag, så det å kunne vise bildene sine i bedre oppløsning må jo være fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...