Gå til innhold

Telenor fyller på med megabytes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortsatt latterlig lite data/lite i forhold til pris. Hva er poenget med 4G hastigheter til den prisen? Når får man nytte for det på en mobil? Greit nok når man bruker den som modem for PC eller lignende, men da har du langt bedre og billigere løsninger om du virkelig trenger det uansett. 40Mbps med dyreste pakka tilsvarer typ 2 minutter med full hastighet før det er brukt opp

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Ifølge operatøren er dette en grense det skal "mye til å nå", selv med tilgang til 4G-hastigheter."

 

Eh... det skal det vel ikke. Syntes det er helt feil å kalle 6 GB i måneden for "fri bruk". Dersom man bruker mobilen til nett, så er det ikke normal bruk en gang. Man kan ikke se mange videoer på youtube, nyheter, streame musikk e.l. før grensen på 6 GB er nådd. Dersom man kun bruker mobilen til apps og pushe mail, så er det derimot noe annet, men bruken har endret seg siden 2006.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen som vet om NetCom virkelig skrur ned hastigheten?

Vurderer NetCom Fastpris X-large...

 

Etter 4GB reduseres hastigheten til 120 Kb/s.

Gjør den virkelig det? Eller "glemmer" de det?

 

Byttet fra NetCom til Talkmore nylig pga. Telenor-dekning på hytta.

Jeg er storforbruker av data, og gikk regelmessig over den inkluderte datamengden, uten at jeg i praksis merket at hastigheten var skrudd ned.

 

Nå som jeg har Talkmore merker jeg tydelig at hastigheten ble redusert etter at 5 GB var brukt opp.

 

Jeg vil ha fri bruk. Og da mener jeg fri bruk.

Jeg går tilbake til NetCom om de ikke reduserer hastigheten.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide med forbrukerombudet? Er flere leverandører som frister med "fri bruk", som ikke på langt nær er stemmer, går fint an å bruke det opp på kort tid. Må være ulovlig markedsføring.

 

Sleipt er det uten tvil, men det er jo ikke feil eller ulovlig. De stenger jo ikke av, bare reduserer hastigheten betraktelig, det er jo ingenting som hindrer deg i å fortsette å surfe med sneglefart. Så det er jo faktisk Fri bruk per definisjon

Lenke til kommentar

Nei.

Det er en begrensning, og da er det ikke fritt.

 

De bør slutte å kalle det

FRI BRUK!!!*

(Kraftige begrensninger gjelder)

 

 

Det er på tide med abonnement som ikke er så kraftig begrensede. NetCom inkluderer Spotify, og YouTube, Netflix, NRK osv. tilbyr video mens du kjeder deg på bussen.

Man bør ikke kalle et abbonnement et navn som tyder på at du får en masse data, og så inkluderer det bare et ensifret antall gigabytes!

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei.Det er en begrensning, og da er det ikke fritt.De bør slutte å kalle detFRI BRUK!!!*(Kraftige begrensninger gjelder)Det er på tide med abonnement som ikke er så kraftig begrensede. NetCom inkluderer Spotify, og YouTube, Netflix, NRK osv. tilbyr video mens du kjeder deg på bussen.Man bør ikke kalle et abbonnement et navn som tyder på at du får en masse data, og så inkluderer det bare et ensifret antall gigabytes!

 

jo da :p det er heeeeelt fritt så lenge du holder deg innenfor visse grenser :p

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er lovlig å markedsføre med "Fri bruk" når det faktisk ikke er fri bruk.At 6Gb er en slags uoppnåelig grense å nå er jo en hårreisende påstand. Telenor sier selv man kan oppnå opptil 80Mbps på 4G-nettet og i den farten tar det 10 minutter(!) å bruke opp kvota for måneden.

 

Jepp, på min PC bruker jeg 15-25gb per dag, og da har jeg ikke lastet ned noe, det er kun surfing, youtube osv.

 

 

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er lovlig å markedsføre med "Fri bruk" når det faktisk ikke er fri bruk.

Ikke jeg heller.

 

MFL

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

 

<..>

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

§ 7. Villedende handlinger

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art,

b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,

<..>

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

§ 8. Villedende utelatelser

En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte. Ved vurderingen av om opplysninger er utelatt, skal tas i betraktning plass- eller tidsmessige begrensninger ved mediet som brukes til å formidle handelspraksisen, og eventuelle tiltak fra den næringsdrivende for å gjøre opplysningene tilgjengelige for forbrukerne på annen måte.

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

Ved oppfordring til kjøp regnes følgende opplysninger som vesentlige hvis de ikke allerede fremgår av sammenhengen:

a) opplysninger om ytelsens hovedegenskaper, i relevant omfang for mediet og ytelsen,

<..>

 

 

 

§ 48. Straff

 

<..>

Uaktsom vesentlig overtredelse av § 7 eller § 8 jf. § 6 fjerde ledd jf. første ledd, § 11 første ledd, § 26 eller § 27 straffes med bøter, fengsel inntil 6 måneder eller begge deler dersom ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. <..>

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...