Gå til innhold

Nvidia: Play Station 4 var ikke verd det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uhm, " en 8-kjernet 64-bit x86-prosessor".

Såvidt jeg husker er 32bit = x86, mens 64bit=x64?

 

x86 er et forkortet begrep brukt om 8086-familien som så dagens lys i 1977. Det er den prosessoren dagens Intel/AMD-prosessorer er basert på, men da med omfattende modifikasjoner. x64 er en utvidelse som ligger på toppen av denne igjen.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Når de nye konsollene kommer har det trolig blitt jul og vel så det. Det neste jeg skal ha er Oculus Rift (VR briller). Dette tror jeg vil skape en helt ny 3D verden, som trolig vil fungere brilliant.

De nye konsollene vil forsatt være kompromissløsninger, med sannsynligvis begrensninger på 30 fps. Dette gir tekniske begrensinger og ikke gi Oculus inntreden til dette markedet.

Jeg har trodd at de nye konsoller ville fullstendig dominere spillmarkedet, og fortrenge PCer, men jeg tror de blir litt for knappe denne gangen.

For de med en grei lommebok, så tror jeg fortsatt at PC vil være plattformen for hard core gruppa.

Jeg tror fortsatt at konsoll vil bli veldig bra, men ikke helt dit de burde være.

Time will show! :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uhm, " en 8-kjernet 64-bit x86-prosessor".Såvidt jeg husker er 32bit = x86, mens 64bit=x64?

 

Du blander nok sammen prosessor arkitektur x86 og filnavnet mange bruker på x86 programmer som er 32bit og 64bit.

x86 betyr at prosessoren er "8086 kompatibel", men ikke i hvilken grad kanskje, derfor "x". Du husker sikkert 8086, 286, 386, 486, (se siste hadde vel og 80 foran) og så kom "Pentium"...

 

Lenke til kommentar

Uhm, " en 8-kjernet 64-bit x86-prosessor".

Såvidt jeg husker er 32bit = x86, mens 64bit=x64?

Strengt tatt startet x86 som en 8-bit arkitektur med Intel 8080, så kom 8086 som var 16-bit, og 80386 var den første 32-bit-varianten av instruksjonssettet.

Bare fortsett å gi ut heftige skjermkort til PC dere, så skal ikke jeg klage :)

Nå er det strengt tatt over to år siden det forrige virkelig heftige skjermkortet kom ut i form av GTX 580, etter 580 har de bare lansert kort som ikke er designet for overklokking. Nvidia markedsførte GTX Titan som et entusiastkort med overvoltingsmuligheter designet for overklokkingsentusiaster, da er det rimelig skuffende at de begrenser kortet til 265W TDP med et kretskort som aldri var designet for overklokking i utgangspunktet.

Jeg har trodd at de nye konsoller ville fullstendig dominere spillmarkedet, og fortrenge PCer, men jeg tror de blir litt for knappe denne gangen.

For de med en grei lommebok, så tror jeg fortsatt at PC vil være plattformen for hard core gruppa.

Slik vil det alltid være så lenge konsollene ikke kan bruke mus og tastatur, det finnes ingen hardcore gamere som vil påstå at to analoge stikker er optimalt for fps.

Synes egentlig at å kalle en konsoll-teknologi for Jaguar er....vågalt. :p

Det er kodenavnet på AMDs oppfølger fra Bobcat-arkitekturen, altså en prosessor primært designet for å ha et lavt effektforbruk og mest mulig ytelse med TDP-grensen under 10W. Det er godt mulig at Cell og Xenos vil være sammenlignbare ytelsesmessig med Jaguar-implementeringene.

Lenke til kommentar

 

 

Det er kodenavnet på AMDs oppfølger fra Bobcat-arkitekturen, altså en prosessor primært designet for å ha et lavt effektforbruk og mest mulig ytelse med TDP-grensen under 10W. Det er godt mulig at Cell og Xenos vil være sammenlignbare ytelsesmessig med Jaguar-implementeringene.

 

Tipper han sikter til Atari Jaguar, en konsoll fra 90-tallet som ikke akkurat var noen dundrende suksess.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsaken er vel så enkel som at Nvidia ikke hadde noen god løsning for denne konsollen...

  • En ren Tegra-løsning: Gir ikke i nærheten av nok ytelse. Tegra ligger bak iPad allerede i dag, og det er vel ikke noe man kan selge en stasjonær konsoll på.
  • Sony ville ikke lage egen chip ("Cell 2") som kunne kombineres med en standard grafikkbrikke
  • "All intel": Best CPU, men ikke god nok grafikk
  • AMD - levererer raske nok CPUer (Intels råeste er uansett for dyr), en av to ledere innen grafikk. I tillegg kan dette leveres som en kombinert løsning, med alt i én chip.
  • Intel + Nvidia: Kan levere minst like god ytelse som AMDs kombinerte løsning, men da blir prisen høyere - to brikker, med separat kjøling etc.

Ingen overraskelse at det ikke ble Nvidia her...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Årsaken er vel så enkel som at Nvidia ikke hadde noen god løsning for denne konsollen...

 

Hvorfor kan det ikke bare være så enkelt som det de sier? De gidder ikke å bruke tiden og ressurser på å lage "gammel" teknologi til konsollene når de heller bør forsette å fokusere på skjermkort og andre ting som de tjener gress på. Å bruke tid på konsoller kan skade utviklingen de får på andre fronter.

Lenke til kommentar

Du har 100% rett. Dette har ikke noe med at de ikke "gadd" å levere til PS4 eller den nye XBOX. De har rett og slett ikke produkter utviklerne vil ha.

Det har de nok, men ikke til en pris som utviklerne er villige til å betale.

 

Som nevnt ville de ha mått satt til side mye designressurser for å lage en CPU/GPU for en konsoll, og for øyeblikket har de hovedfokus andre steder. Om de får bedre marginer i mobilmarkedet så er det en lurere bruk av ressursene.

 

Som gammel ATI-fanboy syns jeg uansett der er bra at AMD ser ut til å få både PS4 og den nye Xboxen. Forhåpentligvis gir det klingende mynt i kassa, og gjør det mulig for AMD å opprettholde presset på NVidia i PC-segmentet.

 

 

 

Lenke til kommentar

Slik vil det alltid være så lenge konsollene ikke kan bruke mus og tastatur, det finnes ingen hardcore gamere som vil påstå at to analoge stikker er optimalt for fps.

 

Fra tomshardwareforum:

-We can also play first person shooters with a keyboard and mouse, as God intended.

 

:D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som gammel ATI-fanboy syns jeg uansett der er bra at AMD ser ut til å få både PS4 og den nye Xboxen. Forhåpentligvis gir det klingende mynt i kassa, og gjør det mulig for AMD å opprettholde presset på NVidia i PC-segmentet.

 

For all del, det verste som kan skje er at konkurransen forsvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...