Gå til innhold

Nå har forskerne laget en høyttaler av grafén


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke "forskerne" som lager slike ting, men et sett svært dyktige ingeniører. Å lage hodetelefoner har ingenting med forskning å gjøre.

 

Hypotese: Fremstilling av lydbølger gjennom elektrostat med grafen

Test: Lag en elektrostathøyttaler

Konklusjon: Lydbølger kan fremstilles med grafen igjennom elektrostatprinsippet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig. Hadde det vært ingeniører så hadde det fulgt med en lanseringsdato:-)

 

Forøvrig er vel "forsker" i denne sammenheng en oversettelse av "scientist", og da blir "forsker" av og til litt smalt. personlig syns jeg "vitenskapsmann" ofte er mer dekkende.

 

Men tilbake til topic : in-ear elektrostater hadde vært sweeeet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At de formidler lyden direkte dårlig, er jeg ikke enig i, men de er nok ikke så fantastiske som mange hevder. Jeg fikk høre på en av de dyrere modellene til ML på en messe på Plaza for noen år tilbake, og selv om jeg synes de låt bra, var det ikke den sinnssyke wow-faktoren jeg hadde forventet.

 

Elektrostatprinsippet brukes også i mikrofondesign, og man refererer gjerne til slike mikrofoner som kondensatormikrofoner. De regnes som betraktelig bedre enn dynamiske når det gjelder følsomhet og transientrespons.

Lenke til kommentar

At de formidler lyden direkte dårlig, er jeg ikke enig i, men de er nok ikke så fantastiske som mange hevder. Jeg fikk høre på en av de dyrere modellene til ML på en messe på Plaza for noen år tilbake, og selv om jeg synes de låt bra, var det ikke den sinnssyke wow-faktoren jeg hadde forventet.

 

Elektrostatprinsippet brukes også i mikrofondesign, og man refererer gjerne til slike mikrofoner som kondensatormikrofoner. De regnes som betraktelig bedre enn dynamiske når det gjelder følsomhet og transientrespons.

 

Mikronfoner har helt andre designkriterier når det gjelder ting som feks direktivitet enn høyttalere. Blindtester av ML-høyttalere er ikke akkurat gode nyheter for de, de er for direktive og overgangen til "det vanlige elementet" er lite pen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig. Hadde det vært ingeniører så hadde det fulgt med en lanseringsdato:-)Forøvrig er vel "forsker" i denne sammenheng en oversettelse av "scientist", og da blir "forsker" av og til litt smalt. personlig syns jeg "vitenskapsmann" ofte er mer dekkende.Men tilbake til topic : in-ear elektrostater hadde vært sweeeet.

 

 

Det fins jo allerede, men de er ikke bedre enn den verste triple-driver iem.

https://www.staxusa.com/STAX-SRS-002.html

 

Hmm.... Har lest en artikkel her for 5 år siden ca. at det blir ny type høyttalere som lager like mange db ved 20hz som ved 20k, den var stor som en sub, en slags ring, lignet på et 13- tommers bildekk, hvor ble det av den da yo??

Lenke til kommentar

Får man skikkelig basslyd ut av dette da?

 

De har som regel et dynamisk element i tillegg til elektrostat for å ta seg av lavfrekvent.

 

Elektrostater er dipoler som AtW sier - de har såkalt 8-tallskarakteristikk, og når det gjelder vanlige høyttalere er det den smaleste retningskarakteristikken man får, og man må være ekstra oppmerksom på reflektert lyd fra flaten bak høyttaleren fordi den sender like mye lyd ut rett bakover som rett forover.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Elektrostater er kule, men høyttalere som Martin Logan gir dårlig lyd til svært høy pris. Så jeg er i utgangspunktet skeptisk.AtW

 

 

Der er jeg helt uenig. Høytalere som ML gir lite bass men veldig god lyd. Men feks ML løser jo dette med en basshøytaler i et eget kabinett nederst. ML spiller svært godt men krever nok over snittet av resten av utstyret.

Lenke til kommentar

Der er jeg helt uenig. Høytalere som ML gir lite bass men veldig god lyd. Men feks ML løser jo dette med en basshøytaler i et eget kabinett nederst. ML spiller svært godt men krever nok over snittet av resten av utstyret.

 

Direktive høyttalere fungerer dårlig som fronter i ett oppsett, i tillegg er overgangen til basshøyttaleren hårete. Det er ett artig, men teknisk dårlig design.

 

AtW

Lenke til kommentar

Direktive høyttalere fungerer dårlig som fronter i ett oppsett, i tillegg er overgangen til basshøyttaleren hårete. Det er ett artig, men teknisk dårlig design.

 

AtW

 

Da jeg var i en HIFI periode hadde jeg en stund et par ML på låns. Det var 4 uker i ekstase. Spilte utrolig fint. Og jeg merket ikke det du nevner om overgang til bassen som et problem. Tror jeg aldri har opplevd bedre lyd i heimen enn med disse ML. For meg ble prisen det som gjorde at det ikke ble kjøp, klarte ikke skrape sammen de siste lappene for å handle - hadde jeg fått større bonus hadde det blitt kjøp :)

 

Uansett greit egentlig, for nå er litt over den HIFI fasen - har ikke tid lengre til kritisk lytting til musikk. Kvittet meg også med kostbart oppsett på forsterkere og DAC. Nå blir det musikk som bakgrunnstøy og til underholdning. Alt drevet av en middels bra hjemmekinoreciver. Og de selvbygde som jeg felte inn i veggen gjør en utmerket jobb sammen med et par sunfire subber som jeg fant på finn.no

Lenke til kommentar

Så såvidt denne saken i avisene idag. Om dette er en løsning som kan kommersialiseres og sluttbruker kan få ferskvann uten å forbruke like mye energi som er nødvendig idag så snakker vi virkelig noe som kan bedre livet for svært mange. Og tenk på alle pengene som vil rulle inn på grunn av dette filteret.

 

Trist for de gutta som bare satt og lekte seg og alt de kom opp med var grafèn øreplugger.

Er nesten litt enig med deg jeg. Saken om de små høyttalerne ble plutselig veldig liten og temmelig ubetydelig.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...