Gå til innhold

Snart får du ikke lov å røre mobilen når du kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med nettbrett?

 

Blir definisjonsspørsmål tror jeg, men er vel egentlig generelt sett ulovlig å bruke av fører ifølge veitrafikkloven.

 

Men har det tidligere vært ulovlig å ha plugg i øret med automatisk svar - å svare på telefoner når mobilen ligger for eksempel i en bag i bagasjerommet?

Lenke til kommentar

Hva med å forby alle de andre tingene folk diller med mens de kjører bil i samme slengen? jeg ser folk: lese avisa, røyke, sminke seg, spise osv. osv. det er da ingen av de tingene som krever så mye mindre konsentrasjon (bortsett fra kanskje å å spise. det spørs jo litt hva man spiser da :p

Lenke til kommentar

Patetisk sier jeg (potetisk)!

 

Loven er forsåvidt grei. Men, politiet håndhever svært lite ting som det er. Man kan jo eksempelvis kjøre som galmann i årevis før du blir fratatt førerkortet.

 

Dessuten er menneskets trang til å gjøre det som ligger naturlig der, og det klarer "dere" ikke fjerne med noen lov!

 

– Trafikksikkerhet er prioritet nummer en! Bruk av mobiltelefon i bil kan forstyrre bilkjøring. Vi justerer derfor reglene for å gjøre det enda tryggere på norske veier, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

 

Tullekjerring :tease:

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kræsjer og loggen din viste at du sendte en SMS rett før du bråstoppa.

Men ingen vitner noterte ned tidspunktet, så du går fri.

 

Vitnene var mest opptatt av å se det spektakulære krasjet, og å hindre trafikken rundt ulykkestedet, fordi det er så jævlig morsomt å kikke på ambulansepersonellet og brannmenn gjøre jobben sin. :tease:

Lenke til kommentar

Men hva med GPS-funksjonalitet? Eller GPS-er tilpasset for bil i det hele tatt? Eller styre musikken i bilen? eller justere temperaturen?

 

Dette blir bare en "i-teorien-lov" som vil ha lite å si i praksis spør du meg. Finn på noe bedre!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette blir ikke for annet å regne enn et markedsutspill av politikerne.

 

Hva med å forby alle de andre tingene folk diller med mens de kjører bil i samme slengen? jeg ser folk: lese avisa, røyke, sminke seg, spise osv. osv.

Helt enig. Prate i tlf er ille, mens lese avisen er ok ?

Loven er forsåvidt grei.

Loven er tullete. Det burde vært en lov mot ukonsentrert kjøring. Du er pinadø ikke mer tilstede dersom du legger på sminke under fart enn om du taster en sms.

Men hva med GPS-funksjonalitet? Eller GPS-er tilpasset for bil i det hele tatt? Eller styre musikken i bilen? eller justere temperaturen?

Det er mange ting som drar konsentrasjonen vekk fra trafikken, skal du først ha en lov mot slikt bør den dekke alt. En kan starte med å f.eks innføre belte-pip dersom en av hendene er fjernet fra rattet i mer enn 3 sek når kjøretøyet har fart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Folk skjønner vel ikke hva "aktpågivende" er...

 

Jeg er ellers enig, gi bot på noen k for brudd på denne, ytterligere spesifisering i unødvendig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Man bør uansett stoppe om man skal fikle med de avanserte menyene som er i mange biler i dag.

 

Men jeg synes forbudet blir meget vagt. Hvis jeg trykker på telefonen i bilholderen for å aktivere stemmestyring og foreta en høyttalende oppringing og samtale så kan jeg altså få bot.

 

Jeg tror nå flere kan kjøre av veien når de fikler med de innebygde navigasjonsløsningene i biler enn de som foretar en samtale mens de har blikket på veien. Bare se på taxisjåfører som fikler med en av sine 3 skjermer mens de kjører og flytter blikket vekk fra tett trafikk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir ikke for annet å regne enn et markedsutspill av politikerne.

 

 

Loven er tullete. Det burde vært en lov mot ukonsentrert kjøring. Du er pinadø ikke mer tilstede dersom du legger på sminke under fart enn om du taster en sms.

 

Det gjør ikke noe å få en lov som spesifiserer, og jeg er helt enig i at den burde dekke flere ting enn dette forholdet alene. Er også enig i at vegtrafikklovens paragraf er dekkende nok, selv om den ikke spesifiserer.

 

Politiets ressurser er knappe, og hvordan skal man få implementert flere kontroller. Det er jo der det egentlige dilemmaet ligger.

 

Man, kan drive holdningskampanjer istedetfor å spesifisere lov mot bruk av mobiltelefon når man fører kjøretøy. Det vil likevel alltid være folk som ikke lar seg påvirke av holdningskampanjer.

 

Jeg er også enig i at loven er tullete. Hva er vitsen med den, når man har vegtraffiklovens paragrafer?

 

Å bygge dingebomser som varsler føreren når unkonsentrert, i kjøretøyet er kanskje noe de kunne lovpålagt som utstyr / ekstrautstyr som må monteres av godkjente verksteder før innførsel til landet. Godt poeng tiltman!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...