Gå til innhold

Bli student. Spillprogrammering


Pinng

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har gått IKT-servicefaget på VGS.

Året etter IKT gikk jeg påbygging og har bestått i alle fag, med unntak av norskfagene (muntlig, HM skriftlig og SM skriftlig).

Jeg mangler derfor generell studiekompetanse.

For meg er det ikke enkelt å ta opp igjen disse fagene som privatist uten noen form for hjelp.

 

Det som har fanget oppmerksomheten min i senere tid er at noen skoler ser på realkompetanse som like verdifullt. Jeg snakker altså om Y-veien.

 

Jeg jobber nå som IKT-lærling i en liten kommune.

Vil jeg ha nok realkompetanse til å søke den respektive linjen etter 2 år i lære og bestått fagbrev?

 

Evt matematikk S1 + S2 tilbys som forkurs hos de fleste skoler.

 

Har dere noen andre råd å komme med til en som, siden han lærte å telle til tolv, har hatt lyst til å bli spillprogrammerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli tatt opp under kategorien realkompetanse så må du ifølge samordnaopptak:

"Hvis du ikke fyller kravene til generell studiekompetanse, er over 25 år og mener at den praksis og utdanning som du har kan kompensere for kravet om generell studiekompetanse, kan du søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Fristen for å søke på grunnlag av realkompetanse er 1. mars."

 

Om du oppfyller alle disse kravene, det veit jeg ikke, men det kan du jo se på selv.

 

Y-vei er igjen noe annet enn realkompetanse, på HiG såvidt jeg veit er det kun Y-vei muligheter i data-ing. studiet, og div ingeniør studier.

 

Hvis du mangler R1 / S1+S2, så har HiG et sommerkurs som gir deg R1-kompetanse, men å ta det kurset innebærer at du allerede er kvalifisert søker (utenom R1 kravet da) til det studiet du ønsker å komme inn på.

 

Det virker litt som at du har et stk tungt valg forran deg. Hvis du virkelig vil dette, ta opp fagene som privatist, få deg studiekompetanse, og søk til neste år.

 

Spillprogrammeringslinja på HiG er veldig hard, mye programmering, og det pleier å være en del frafall... Tror at de siste årene (eller ihvertfall den tiden jeg har gått her, og sett på frafallet da) ligget på at rundt 40-50% av de som møtte opp første skoledag var borte etter et år.

Lenke til kommentar

Fagbrev basert på IKT-servicefag gir deg grunnlag til å søke på data-linjer på de høgskolene/universitetene som tilbyr en Y-vei inn på disse linjene. Hos samtlige studiesteder er det obligatorisk å bestå et forkurs i matematikk over sommeren for å kunne gå videre til første semester. Dette er absolutt overkommelig. Studenter som tar Y-vei vil ha et noe tilpasset opplegg i forhold til andre studenter når det kommer til matematikk og fysikk, altså at de tar kurs som er tilpasset nivået de er forventet å ligge på etter yrkesfag og forkurset.

Har du ståkarakter i R1, R2 og /eller Fy1 kan du (såvidt jeg vet) slippe forkurs og tilrettelegging, om det er intressant for deg. Det utgjør derimot ingen stor forskjell: ved endt utdannelse vil du ha samme kompentanse som andre data-studenter.

 

Dersom du finner en passende linje på et studiested som du ønsker å studere ved, og du har motivasjon og interesse nok til at du vil gjøre en del tungt arbeid for å få denne utdannelsen, så ser jeg ingen grunn til å ikke sende inn en søknad.

 

Ellers kan jeg nevne at det stort sett ikke er nøye om du studerer spesifikt spillprogrammering eller datateknikk. Du lærer mye relevant på begge typer linjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men for guds skyld, ikke søk på HIHM. 1 år med frustrasjon er nok for min del. Lærere som prøver å lære bort og lære seg selv samtidig, utdaterte programmer, lite/ingen informasjon (bare rot når det først er noe) og ikke minst omtrent umulig å få seg en jobb etter endt utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...