Gå til innhold

Du får ikke den nett-hastigheten du betaler for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kundene er vel hovedproblemet her. De fleste har ingen peiling på om det går noen trafikk på eget LAN mot internett. Noen opererer til og med med åpent trådløsnett og ukjente på WLAN... Så trykker de "start" på hastighetstest på nettet og tar resultatet for god fisk.

 

Dermed er det helt naturlig at endel målinger er helt eller delvis på bærtur.

I tillegg har man feilkilder med kundens eget utstyr og da spesielt kapasitet på evt trådløsnett.

Det at feilmålingene blir verre desto større linjekapasitet man har er heller ikke unaturlig.

 

Personlig har jeg nesten alltid fått den kapasiteten jeg har blitt lovet. Dette gjelder 5 forskjellige leverandører av ADSL/VDSL og min lokale TV-pusher med DOCSIS.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har 60/60 linja fra Altibox via Tafjord, og på trådløst nett på en eldre laptop får jeg ca 40/40mb/s, mens på kablet nett fra stajonær får jeg som regel ca 60/80mp/s....

Jeg har også i perioder kunne lastet ned med ca 10MB/s så er veldig førnøygd :D

Lenke til kommentar

Spørs hvor jeg skal på nettet.

Har vell 30/30 nå fra Altibox, oppgradert fra en 10/10 plan men ser ikke fnurten av denne hastigheten når jeg skal nå noe borte i Uniten Bløff og San Francisco omerådet, ca 500 Kbps er vanlig.

 

Mens til kompisen min i Nord Norge på Altibox nettet får jeg full pott minus overheaden på ett litt tilrigget nettverk.

Årsaken til førstnevnte er vell at linken til San Francisco som Altibox leier er vell ikke så veldig dyr, og derfor har den mindre båndbredde og ergo, lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Litt skuffa over hardware.no som bare slår dette fast. Her er det jo åpenbart mange feilkilder. Bare prøv selv. Jeg har en Get linje. Over trådløst får jeg ofte noe lavere hastiighet, men i testen er det ingen ting som fanger opp det. Om jeg ville kunne jeg også huke av at jeg har et abonnement med høyre hastighet enn det jeg egentlig har. Faktisk så er det ikke så lett å vite hvilket abonnement jeg skal velge fra. Det er jo mange like, og ulike navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, nå er det sikker en del kunder fra Loqal som ikke er fornøyd etter at Hardware tipset dem om opplastingshastigheten...er det mulig :)

Jeg har den omtalte 90/10-linja til loqal... Og ja, jeg er forbannet! Ikke for dette blir nevnt, men for jeg kun har 11 mbit opp! Føler meg snytt! I tillegg står det at jeg burde betale 7,3% mer for linja jeg har! Uhørt!

 

Fra sprøløk til revolver...

 

Det er nok en del brukerfeil som gjør disse utslagene. Men når jeg tester opp mot nettfart, har jeg aldri fått riktig hastighet. Testen er over på sekunder.

 

Speedtest.net er ikke godkjent såvidt jeg vet av post og teletilsynet, men det er den som gir meg mest entydige resultater. Har alltid hatt rundt 110% av lovt hastighet.

 

Før:

12/5 - reellt: 13,2/5,5

 

Nå:

90/10 - reellt: 99-101/11-11,3

 

Tatt flere tester til alle døgnets tider, og resultatet er konsist.

 

Redigert:

Når jeg tester nedlastingshastighet opp mot nettfart, er testen over så kjapt at jeg vet ikke om det er nok data til å måle nøyaktig? Skulle kanskje tro det men når resultatet varierer sånn fra hver gang...

 

Opphastighet er spot on hele tiden...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...