Gå til innhold

Her er eksperttipsene for jobbintervjuet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er synd slike guider stort sett alltid retter seg mot folk som i utgangspunktet har ideelle egenskaper. Det er på langt nær alle som har vært leder for studenforeninger; flertallet er ikke engang medlemmer. Det hadde vært langt mer interessant å se Hellsten og kompani rådgi arbeidssøkere med sveitserost-CV, lite til ingen arbeidserfaring og liten sosial deltakelse generelt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

hjelper også å vere flink med Data/IT.forberedte meg nesten ikkje ein døyt, fekk fantastisk IT jobb :)

 

Vel, det er vel i den kategorien jobber som det trengs så mange folk til, at hvis du har utdannelse i det, eller på annen måte viser at du kan det så blir du ansatt nesten uansett, med mindre du har noen veldig negative sider da :) Som å legge inn ondsinnet virus i alle programmene eller noe sånt. Regner med at du ikke gjør det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er interessert i å finne ut hvem du er på intervjuet, og gjør du deg til, så viser du jo ikke hvem du er...

 

Er du en dust som ikke har fortjent jobben, så bør du pugge slike anbefalinger, men er du OK og faktisk har noe å bidra med så vil arbeidsgiver merke dette...

 

Er så lei alle som pakker inn jalla-varer i glanspapir...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd slike guider stort sett alltid retter seg mot folk som i utgangspunktet har ideelle egenskaper. Det er på langt nær alle som har vært leder for studenforeninger; flertallet er ikke engang medlemmer. Det hadde vært langt mer interessant å se Hellsten og kompani rådgi arbeidssøkere med sveitserost-CV, lite til ingen arbeidserfaring og liten sosial deltakelse generelt.

 

Flott ide, Okapi. Skal høre med dem om hvilke jobbsøkingstips de kan varte opp med til innadvendte assosiale med sveitserost-CV.

Hilsen Atle som skrev artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott ide, Okapi. Skal høre med dem om hvilke jobbsøkingstips de kan varte opp med til innadvendte assosiale med sveitserost-CV.

Hilsen Atle som skrev artikkelen.

 

Var det et hint av sarkasme der? Alltid så vanskelig å se på nett.

 

Artikkelen er grei nok den, kommentaren min var mer generell. Det er helt klart en trend innenfor jobbsøkingsskriverier at den hypotetiske personen som skal søke jobb alltid er så perfekt. Det er alltid en selvfølge at vedkommende har gode karakterer, flere referanser, mye arbeidserfaring, stort nettverk og gjerne en masse styreverv og frivillig arbeid på CVen. Rådene går gjerne på hvordan man velger mellom disse (må jo fjerne litt så ikke CVen blir kjempelang), og hvordan man skal unngå nervøsitet og bekymring i forbindelse med intervju (som selvsagt er helt irrasjonell, for man er jo perfekt).

 

Mulig du tar dette litt feil, men jeg antar man skriver om dette fordi det er lettere enn å ta tak i søkere med virkelige problemer. Jeg kan ikke huske sist jeg leste en artikkel om hvordan gjør det beste ut av det om man har dårlige karakterer (noe gjerne 30% av studentene har), lite arbeidserfaring (jeg kjenner flere som overhode ikke jobbet under studiene) og svakt nettverk (finnes mengder av smått asosiale IT-flinkiser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det et hint av sarkasme der? Alltid så vanskelig å se på nett.

 

Artikkelen er grei nok den, kommentaren min var mer generell. Det er helt klart en trend innenfor jobbsøkingsskriverier at den hypotetiske personen som skal søke jobb alltid er så perfekt. Det er alltid en selvfølge at vedkommende har gode karakterer, flere referanser, mye arbeidserfaring, stort nettverk og gjerne en masse styreverv og frivillig arbeid på CVen. Rådene går gjerne på hvordan man velger mellom disse (må jo fjerne litt så ikke CVen blir kjempelang), og hvordan man skal unngå nervøsitet og bekymring i forbindelse med intervju (som selvsagt er helt irrasjonell, for man er jo perfekt).

 

Mulig du tar dette litt feil, men jeg antar man skriver om dette fordi det er lettere enn å ta tak i søkere med virkelige problemer. Jeg kan ikke huske sist jeg leste en artikkel om hvordan gjør det beste ut av det om man har dårlige karakterer (noe gjerne 30% av studentene har), lite arbeidserfaring (jeg kjenner flere som overhode ikke jobbet under studiene) og svakt nettverk (finnes mengder av smått asosiale IT-flinkiser).

 

Det var ikke noe hint av sarkasme. Synes innspillet er svært viktig for disse artiklene. Skriver dem jo for å kunne gi råd og veiledning til folk som trenger det, og her er det tydeligvis noe å gripe tak i. By the way - har du eller andre ting dere vi ha tatt opp innen jobb/karriere/utdanning, så send meg gjerne et tips: [email protected].

Endret av atle.skretting
Lenke til kommentar

Takk for tips, snart ferdig med lærlingtida mi, og held på å komponere CV. Nokon som kjenner til gode rekrutteringsbyrå for IT personell? Eller for den del store firma i Bergen eller Stavanger som har behov for eindel IT personell?

 

Fråvær har jo eindel å seie og, sjølv har eg ikkje hatt 1dag fråvær frå jobben endå...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

Jeg synes det er synd slike guider stort sett alltid retter seg mot folk som i utgangspunktet har ideelle egenskaper. Det er på langt nær alle som har vært leder for studenforeninger; flertallet er ikke engang medlemmer. Det hadde vært langt mer interessant å se Hellsten og kompani rådgi arbeidssøkere med sveitserost-CV, lite til ingen arbeidserfaring og liten sosial deltakelse generelt.

 

Flott ide, Okapi. Skal høre med dem om hvilke jobbsøkingstips de kan varte opp med til innadvendte assosiale med sveitserost-CV.

Hilsen Atle som skrev artikkelen.

Du fikk det til å høres så negativt ut.

Selv om du skrev det samme som ham.

 

:|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...