Gå til innhold

Trenger hjelp med vifte hastighet og kjøling.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nå begynt å ha pcen på om natta innimellom (dere trenger ikke vite hvorfor etc :p) og jeg lurer på hvordan jeg kan få pcen til å gå stillest mulig. Det er ikke noen veldig heavy programmer jeg har på om natten og pcen jobber minimalt. I Catalyst Control Center, under Perfomance taben kan man bestemme vifte hastighet i % og se temperatur etc. Tror pcen min automatisk går litt opp i vifte hastighet hvis temperaturen er over 75% og hvis den er under 75% så får den lavere hastighet. I tillegg har jeg vannkjøling så jeg er ikke redd for at noe skal overopphete ol.

 

Hvordan får jeg den til å gå stillest mulig?

Er det noe programmer etc jeg skal avslutte?

Hvordan kan jeg ha en normal temperatur men uansett ha en så lav vifte hastighet at jeg nesten ikke kan høre den?

 

Tusen takk for hjelp og svar, må bare beklage hvis det er noen skrivefeil etc, jeg var veldig trøtt når jeg skrev denne tråden. :S

 

Legger også til specsa mine her for dem som er interreserte:

post-292696-0-80639100-1362963255_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først laster du ned CPUID Hardware Monitor for å sjekke hva temperaturene faktisk ligger på. Hvis du laster ned MSI Afterburner kan du også regulere viftehastigheten på skjermkortet veldig enkelt. For resten av viftene i kabinettet anbefaler jeg en viftestyring. http://www.komplett....aspx?sku=649597

 

Tror du at du kunne gått gjennom step-by-step hva jeg skal gjøre?

Er idiot når det gjelder overklokking og vifte instillinger, hva skal temperaturen ligge på? Hva slags viftehastighet skal jeg ha?

Lenke til kommentar

Tror du at du kunne gått gjennom step-by-step hva jeg skal gjøre?

Er idiot når det gjelder overklokking og vifte instillinger, hva skal temperaturen ligge på? Hva slags viftehastighet skal jeg ha?

 

Antar at PC-en ikke skal drive med veldig tunge prosesser om natta? Da ligger nok temperaturene litt over romtemperatur.

 

1. Last ned CPUID Hardware Monitor og MSI Afterburner.

2. Åpne disse to programmene før du legger deg, og sett viftehastigheten på skjermkortet til minimum i MSI Afterburner.

3. Når du våkner, sjekk hva begge programmene sier om makstemperatur for CPU og skjermkort.

4. Skaff deg en viftestyring og skru ned viftestyrken på alle viftene når du legger deg, så lenge temperaturen ikke er for høy.

 

Hva skal PC-en gjøre om natta egentlig? Skal du ha spill åpne? Rendering av video/musikk du har laget? Seeding av torrents?

Lenke til kommentar

Antar at PC-en ikke skal drive med veldig tunge prosesser om natta? Da ligger nok temperaturene litt over romtemperatur.

 

1. Last ned CPUID Hardware Monitor og MSI Afterburner.

2. Åpne disse to programmene før du legger deg, og sett viftehastigheten på skjermkortet til minimum i MSI Afterburner.

3. Når du våkner, sjekk hva begge programmene sier om makstemperatur for CPU og skjermkort.

4. Skaff deg en viftestyring og skru ned viftestyrken på alle viftene når du legger deg, så lenge temperaturen ikke er for høy.

 

Hva skal PC-en gjøre om natta egentlig? Skal du ha spill åpne? Rendering av video/musikk du har laget? Seeding av torrents?

 

Tusen takk, det blir bare to programmer; World of Warcraft og Honorbuddy :p Er ikke tunge prosesser i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Når jeg skrur ned vifte hastighet på minimum, så går det greit en stund, men så begynner pcen å ha puljer med at viftene plutselig går veldig fort/høy. Disse puljene varer bare i 2 sekunder maks. Hva skal jeg gjøre? Tror det er noe med at en innstilling på pcen er slik at når den kommer over x temperatur, skrur den opp vifte hastigheten. (Det er ihvertfall slik det føles)

Endret av Dezno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...