Gå til innhold

Samsung dropper Windows RT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok det tar en god del lenger tid enn det gammalerik, alle bruker Windows fordi alle bruker Wondows fordi alle bruker Windows. Kanskje vi kan se litt forandring når en eller to generasjoner dør ut. Det er som regel sånn man får gjennom store samfunnsomveltninger som dette.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg at w8brett generelt går dårlig, man skulle tro at forbrukerne er ute etter å ha et så sømløst forhold som mulig mellom dingsene sine, og dette gir jo w8. For meg viser det egentlig at det er færre og færre som kjøper laptoper og stasjonære PC'er og derfor bryr de seg heller ikke. Jeg vil derimot tro at w8 brett vil bli relativt populært innen businessbrukere der de lett kan jobbe med det ene eller det andre, helt sømløst.

Men den største grunnen er nok at de fleste har nå brukt en del penger på å kjøpe spill og applikasjoner til brettene og mobilene sine. De er vant til de og ser derfor heller ingen grunn til å bytte til en plattform de har hørt er dårlig utvalg til...

 

Tiden får vise, men det vil nå overraske meg om ikke w8 og tilhørende produkter ikke stjeler en god del markedsandeler.

Lenke til kommentar

Synd

Det overrasker meg at w8brett generelt går dårlig, man skulle tro at forbrukerne er ute etter å ha et så sømløst forhold som mulig mellom dingsene sine, og dette gir jo w8.

Problemet er vel heller at forbrukeren ikke vet og dermed ikke tør prøve det heller. "Alle" brukte i begynnelsen iOS, og nå er "Alle" i ferd med å oppdage Android. Dessverre er vel ikke "Alle" like klar for enda en ny oppdagelse, uansett hvor bra den er.

 

Synd for Microsoft. Og til slutt synd på "Alle".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Surface RT til skolebruk og det funker gull. Veldig glad for at jeg ikke gikk for Android, selv om jeg har dette på mobilen. Jeg synes at både Android og Apple-brettene gir et uttrykk for å være et "leketøy".

 

Jeg er ganske overrasket over hvor dårlig RT-brettene gjør det, da det virker som mange har RT-mobil. Mitt inntrykk er at det kommer av forvirringen rundt RT/Pro, markedsføring og det at brettene har en prisklasse fra middels og opp. Det er færre apper til RT, men de som er det holder høy kvalitet i forhold til Apple hvor det meste koster penger og Android som er fylt opp til randen av ræl.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg bruker Surface RT til skolebruk og det funker gull. Veldig glad for at jeg ikke gikk for Android, selv om jeg har dette på mobilen. Jeg synes at både Android og Apple-brettene gir et uttrykk for å være et "leketøy".

 

Jeg er ganske overrasket over hvor dårlig RT-brettene gjør det, da det virker som mange har RT-mobil. Mitt inntrykk er at det kommer av forvirringen rundt RT/Pro, markedsføring og det at brettene har en prisklasse fra middels og opp. Det er færre apper til RT, men de som er det holder høy kvalitet i forhold til Apple hvor det meste koster penger og Android som er fylt opp til randen av ræl.

De veldig få kjente appene på RT er kanskje vellagde, men alle RT apps har lengre loadingtid enn hva Android og Apple-apps hadde for mange årsiden. Bla. VGTV-appen bruker veldig lang tid på å loade inn i menyen, og har forferdelig scroll-lagg når man bruker touchpad.

Lenke til kommentar

Er det så stort tap egentlig?

Jeg syns det er overpriset i forhold til konkurrentene.

 

En 32GB Samsung Ativ Tab er 1000kr dyrere enn en 32GB Surface og 300kr dyrere enn en 64GB Asus VivoTab RT.

Legg til at du for 500kr mer enn en 32GB Samsung Ativ Tab får en 64GB Asus VivoTab med 3G, så det er jo ikke rart at de selger dårlig.

 

Uansett så ser jeg frem til neste generasjon med Windows RT nettbrett. En generasjon jeg tror Surface 2 vil lede ann i November.

Da håper jeg vi får se toppmodellen av Tegra 4 og 1080p sammen med 64GB lagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er færre apper til RT, men de som er det holder høy kvalitet i forhold til Apple hvor det meste koster penger og Android som er fylt opp til randen av ræl.

Det interessante for meg, og sikkert for mange andre, er ikke hvor mye ræl som fins, men om det er bra apper å finne til mine behov. og jeg må si at Android har overraska meg positivt sånn sett. Og som IT-person, synes jeg det er tegn på dårlige teknologivalg om plattformen i dag skal ha avgjørende innflytelse på hvordan en normalt ressurskrevende applikasjon fungerer.

 

Heldigvis går mye av utviklingen i riktig retning, med at operativsystemet blir stadig mer irrelevant for sluttbrukerne. Og de som ikke ønsker å tilpasse seg denne nye virkeligheten, eller vil hindre den naturlige utviklingen, kan gjerne finne seg annet å gjøre for min del.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg bør vel presisere at det med dårlige teknologivalg går på det vi kan kalle "generelle" OS, som Windows-versjonene, Android, iOS og etter hvert trolig noen flere. Hvis en gjør spesialiseringer, som f.eks. Firefox OS og opplegget i Chromebook, kan jo applikasjonsplattformen bli tilsvarende snevra inn.

 

I praksis vil det gjerne være inntekt/kostnad og iblant policy-hensyn som bestemmer om applikasjoner portes. De fleste programmene jeg bruker i min hverdag, har like eller tilsvarende versjoner på PC, Unix-Desktop og Mac. Og for meg er det et viktig krav til en plattform, at den ikke har unødige begrensninger når det gjelder sånn flyttbarhet. Kanskje er det her RT, som mange har påpekt faller litt gjennom i store brukergrupper, ved å være nesten men ikke helt "Windows"?

Lenke til kommentar

Mulig RT er litt tungstartet, men jeg har fremdeles troen på at det kommer til å gå bra.

 

Litt av grunnen er at RT enheter faktisk kan håndteres og kontrolleres via Microsoft Intune.

 

Det betyr at bedrifter som allerede har eksisterende MS infrastruktur (les: AD og Exchange) ved hjelp av Intune (som er cloud based) kan rulle ut RT brett i hopetall til f.eks messer, møterom, aulaer, hotellrom, osv osv på en veldig enkel måte.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...