Gå til innhold

Microsoft fikk gigabot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk blir visst kvalme gitt.

 

"Browser Choice"-menyen i Windows 7 var et forlik Microsoft inngikk i 2009 for å slippe videre rettsak og flere bøter (de hadde allerede fått to store bøter i samme sak) over misbruk av sin tilnærmede monopolposisjon. Microsoft overholdt ikke lovnadene de kom med i forliket, derfor får de bot nå.

 

Så dropp indignasjonen, Microsoft har bare seg selv å takke.

Endret av olemars
  • Liker 7
Lenke til kommentar

På hvilke område har Apple monopol? På integrering mellom egne produkter? Man må jo også skjønne at Microsoft nå har hatt monopol innenfor operativsystem for PC-er til forbrukere siden, tja 1990? Om ikke enda tidligere..

 

Når du skal kjøpe en mobiltelefon eller nettbrett, hva har stort sett butikkene inne? De har vell gjerne en 15-30 mobiltelefoner som ikke er produsert av Apple eller kjører iOS mot 2-3 som har det, og de har vell gjerne en 5-10 nettbrett som ikke er produsert av Apple og ikke kjører iOS mot 2-3 som har det.

 

Hvor mange alternativer har de fleste butikker når det kommer til valg av PC-er som ikke kjører Windows? Du har de butikkene som også fører maskiner fra Apple, da har gjerne et lite knipe utvalg av maskiner produsert av Apple med OS X men det er vell stort sett over 95% av utvalget som er maskiner med Windows.

 

 

Om du ikke klarer å se forskjellen på disse to scenarioene, og du heller ikke klarer å se forskjell på 3-4 år og 20-25år så sier vel det sitt om saken.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så sjarmerende at noen tror at 4mrd er penger for EU.

 

Så patetisk at noen tror 4mrd IKKE er mye penger som kan brukes til mye rundt om i EU.

 

Sier litt om holdning, manglende kunnskap og årvåkenhet rundt økonomi og politikk til dem som tenker slik.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så patetisk at noen tror 4mrd IKKE er mye penger som kan brukes til mye rundt om i EU.

 

Sier litt om holdning, manglende kunnskap og årvåkenhet rundt økonomi og politikk til dem som tenker slik.

 

Nei vet du hva, man kan være enig eller uenig i avgjørelsen, men disse konspirasjonsteoriene som at de gjør det for å tjene penger viser ikke akkurat stor kunnskap og årvåkenhet.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei vet du hva, man kan være enig eller uenig i avgjørelsen, men disse konspirasjonsteoriene som at de gjør det for å tjene penger viser ikke akkurat stor kunnskap og årvåkenhet.

 

AtW

 

Det var ingen konspirasjonsteori, det var en del av et resonnement for å vektlegge min uenighet i avgjørelsen. Til informasjon er dette en måte å kommunisere på som de fleste yngre generasjoner bruker i disse moderne tider. Det var sarkasme og det burde være tydelig at dette ikke er en mening jeg på en seriøs måte konspirerer med.

 

Men det å derimot si at 4mrd er lite penger og at man ikke kommer noen vei med så lite penger er absurd. Uavhengig av hvordan du ønsker å vri å vende på det.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Skulle Ford som nærmest enerådende salgsaktør innen bilmarkedet i mange år, få bot fordi selgerne ikke opplyser om at det finnes andre bilmerker?

For en merkelig analogi. Microsoft får penger for Windows selv om kunden velger en annen nettleser. Ford får ikke penger for sine biler om kunden velger å kjøpe en annen bil. Microsoft har inngått en avtale med EU om at nettleser-valget skal være i alle Windows-innstallasjoner som blir solgt i EU og da er det rett og rimelig at Microsoft blir straffet når avtalen blir brudt. Hvorvidt du er enig i avtalen eller ikke er ikke bare uinteressant, det er også en reaksjon som kommer mange, mange år for seint.

 

Hvorfor Microsoft trenger skrikende støttespillere i form av lisensbetalende nikkedukker forstår jeg heller ikke. Microsoft har til smør på maten og vel så det, også etter at denne boten er betalt. Det er lommerusk for både Microsoft og EU, i den store sammenhengen.

Endret av asbjornu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å tro at EU bruker dette for å skaffe seg inntekter er ... jaja.

 

 

Som jeg skrev ovenfor:

 

"Det var ingen konspirasjonsteori, det var en del av et resonnement for å vektlegge min uenighet i avgjørelsen. Til informasjon er dette en måte å kommunisere på som de fleste yngre generasjoner bruker i disse moderne tider. Det var sarkasme og det burde være tydelig at dette ikke er en mening jeg på en seriøs måte konspirerer med."

Lenke til kommentar

Hvordan kan MS ha monopol når Chrome i mange målinger har større utbredelse, selv om det ikke er alt for mange % forskjell?

 

Personlig synes jeg denne saken er utrolig irriterende, for det er ikke bare snakk om at man skal informere om andre nettlesere, men man skal fjerne IE som hurtigvalg fra startlinjen etc. også. Skal jeg da fortsette å bruke IE må jeg kaste bort flere unødvendige minutter på dette. Hvis 1mrd mennesker skal kaste bort tiden på å fortsette å bruke IE er det ganske mange timer tapt...

 

Apple har kanskje ikke like stor markedsandel totalt, men jeg tror Saffari ligger godt ant på applemaskiner. Er det riktig at MAC-brukere ikke skal måtte velge nettleser?

Lenke til kommentar
Det var ingen konspirasjonsteori, det var en del av et resonnement for å vektlegge min uenighet i avgjørelsen. Til informasjon er dette en måte å kommunisere på som de fleste yngre generasjoner bruker i disse moderne tider. Det var sarkasme og det burde være tydelig at dette ikke er en mening jeg på en seriøs måte konspirerer med. Men det å derimot si at 4mrd er lite penger og at man ikke kommer noen vei med så lite penger er absurd. Uavhengig av hvordan du ønsker å vri å vende på det.
S

 

Javel? hvorfor er det tydelig, når du skriver "EU trenger penger og derfor skal selvfølgelig de største selskapene som har gjort suksess gjennom sin spesialkompetanse innen utvikling, forretning og markedsføring straffes.", så var det sarkasme? Da bør du jobbe litt med kommunikasjonen din. Det er forøvrig ikke den yngre generasjon som er mest oppvokst med sarkasme og ironi, den hadde sin høyde på 90-tallet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan MS ha monopol når Chrome i mange målinger har større utbredelse, selv om det ikke er alt for mange % forskjell?...

Markedsandelen til Chrome, og dermed også IE, er irrelevant. Saken dreide seg om hvorvidt MS brukte sitt tilnærmede monopol i ett marked til å hindre konkurranse i et annet marked. Det var altså Windows andel av OS-markedet som ga grunnlag for klagene om misbruk av monopolsituasjon, ikke IEs andel av nettlesermarkedet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...