Gå til innhold

Linux-brukere av Steam har mer enn doblet seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei artikkelskribenten.

 

Du har glemt at mange av linux-brukerne fremdeles parallellt er Windows- eller Mac-spillere i tillegg. Ihvertfall i en overgangsfase, eller at spillerne beholder en fot i to leire.

 

Har en kompis som har alle konsollene i de moderne plattformene (PS3, Xbox 360, Wii), og jeg tenker at en spiller generellt sett kanskje tenker på samme måte som kompisen min: "Jeg vil oppleve alt"!!

 

Derfor blir Linux-tallene bare enda sterke med denne påstanden min her.

Noen spillere tester naturlig nok ut om det er like ok opplevelse på Linux, slik at de får større friheter hva gjelder hvilket OS de trenger i bunn. Noen av dem har kanskje fremtidsplaner om å droppe Windows eller Mac (alt ettersom hvem som styrer skuta si dårligst av disse to store aktørene).

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det dobbelte av 1 er 2, det dobbelte av 2 er 4, det dobbelte av 4 er 8, osv.

 

Steam på denne plattformen er så ferskt at en dobling neppe er uventet. Det er kanskje riktig at gratis operativsystem øker i popularitet, men jeg ser ikke at tallene fra Steam er noen indikasjon på dette. Enda. Først skal alle potensielle eksisterende brukere inn slik at veksten av linux-brukere stabiliserer seg. Først da kan man bruke tall fra steam som en indikasjon på utviklingen av forholdet mellom de diverse plattformene, og hvilken plattform spillere velger.

 

Men fremdeles kun som en indikasjon, for foreløpig er den generelle støtten noe begrenset, hvilket betyr at Steam vil bli hovedsalgskanalen for linux-spill (mainstream), der dette ikke nødvendigvis er like riktig for spillere med Windowsmaskiner.

 

Personlig synes jeg det er flott at nye plattformer kommer til, så lenge forskjellene ikke blir så store at det blir en utfordring å porte spillene (Xbox/PS3/PC) uten at dette medfører "neglisjering" av den ene eller andre.

 

Håper kryssplattformspilling blir en naturlig del av dette, ellers kan MP bli kjedelig i enkelte spill.

 

Personlig holder jeg meg til W8 enda, men jeg har en egen PC kun for spilling, så ingen ting er skrevet i stein der.

Lenke til kommentar

Det Steam kan bidra med for Linux som i stor grad har manglet hittil er et sømløst og distribusjonsuavhengig system for å installere og avinstallere spillene.

 

En av de store utfordringene for utviklere som har ønsket å slippe spill for Linux (i tillegg til grafikkdriverne og bibliotekstøtte) er det store spriket i hvordan de ulike distroene legger opp til installasjonspakker. Enten må utviklerne generere og teste et knippe .rpm og .deb pakker, eller så gir de opp og lager en tar.gz som ingen blir helt fornøyd med. Hvis Steam kan ta seg av den problematikken og dependencies i tillegg så burde det bli mindre angstfylt å støtte Linux.

Lenke til kommentar

Har kastet Windows på dør for lenge siden.

 

Spiller innimellom, og har hittil ikke hatt noen grunn til å klage på kvaliteten på spillene som har blitt lansert i Steam så langt.

 

Spill som Shank 2 & Trine 2, er spill som jeg ikke angrer på at jeg kjøpte.

Har kjøpt flere, men ikke hatt tid til å teste de enda.

 

Mitt inntrykk så lang er at ting virker bra. Litt barnesykdommer vil det alltid være, og det slipper en ikke unna uansett plattform.

Jeg tror 2013 blir ett bra år for Linux og linux-gaming

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned ubuntu igår for å teste ut steam. alt virket out of the box, så da er jeg igrunn allerede imponert iforhold til mine tidligere opplevelser... får jeg mekket amd drivere og steam oppe på under en kveld så lker jeg linux partisjonen,... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dess flere spill som blir tilgjengelig på Steam for Linux, dess høyere andel spillere vil du se på Linux-plattformen. Simple as that.

Jeg, og mange andre, er dual-bootere av Linux / Windows, så andelen "Linux-brukere på Steam" er veldig mye høyere enn det som kommer frem av disse tallene.

Hadde jeg kunne spillt samme spill på Linux og Windows er det ingen tvil om hvilket operativsystem som hadde støvet ned på disken.

Lenke til kommentar

Er bare jallaspill til linux på Steam foreløpig, men får satse på noen utviklere satser litt der nå som Steam i hvert fall er lagt til rette.

 

CS 1.6, CS:Source, Half Life, Postal 2 og Serious Sam vil eg ikkje seie er "jallaspill"...

 

Mange av dei andre som er bra og, som f.eks Amnesia...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
CS 1.6, CS:Source, Half Life, Postal 2 og Serious Sam vil eg ikkje seie er "jallaspill"...Mange av dei andre som er bra og, som f.eks Amnesia...
Hvis du menter Portal 2, så det er ok.Resten begynner å bli rimelig jalla jo.

Eg hadde ingen skrivefeil, det var snakk om Postal 2...

Kva som er "jalla" med half life og counter strike serien? :)

Kva legg du i ordet "jalla"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig fremstiller HW det som at brukere primært velger Linux pga. pris, selv om Linux handler om frihet. Personlig hadde jeg brukt Linux selv om min favoritt-distribusjon hadde kostet og Windows var gratis.

 

Tallene viser her at det skal ikke mye til før Linux-massen går forbi OS X, det kan skje allerede om et par måneder. Jeg håper at statistikken etter et år med Steam for Linux vil vise at denne brukermassen holder seg stabilt godt over OS X, slik at det sender et tydelig signal til utviklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...