Gå til innhold

Kommentar: Slik ble Norge piratenes trygge havn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde du?? Det er jo bare en stor vits, med noen som prøver og kopiere det de har i Sverige.. I det heletatt og lage ett parti bassert på noe så banalt, (og ikke si at det er ytringsfrihet de står for, det er i bestefall fordi de tror det er det de representerer.) viser jo hva slags klovner den gjengen er... de representer null nix

Lenke til kommentar

hadde du?? Det er jo bare en stor vits, med noen som prøver og kopiere det de har i Sverige.. I det heletatt og lage ett parti bassert på noe så banalt, (og ikke si at det er ytringsfrihet de står for, det er i bestefall fordi de tror det er det de representerer.) viser jo hva slags klovner den gjengen er... de representer null nix

Nettopp.

 

Eller riktigere, de representerer svært lite, bortsett i fra en ideologi om å endre lovverket slik at åndsverk får kortere beskyttelsestid blant annet. Og kanskje noen få andre saker. Jeg har ikke vært innom hjemmesiden deres siden det sist ble skrevet at partiet var lansert.

 

For folk med vett i skallen så skal partiet jobbe litt for å hente seg inn igjen etter disse skøyerstrekene.

 

Kan hende lederne for partiet tenker at de har frie tøyler, da de har observert eksempelvis det sleske store partiet Arbeiderpartiet gjøre den ene udåden etter den andre uten at det får konsekvenser.

 

Kanskje de til og med håper at dette skal lokke over noen AP-velgere som konverterer, fordi de ser at her er et parti (Piratpartiet) som kan sakene sine (eller kan de egentlig sakene sine?)

 

Artikkelen viser oss at Piratpartiet har vridd hva lovverket beskytter internettleverandøren for, til å passe bedre med skøyerstrekene sine:

 

Dette til tross for at norsk rett har slått fast at internettleverandører er beskyttet av e-handelsloven og at det ikke er ulovlig for dem å sende trafikk til The Pirate Bay.

– Pressemelding, Piratpartiet

 

HW.no forklarer oss så:

Norsk lov gir nemlig ikke bare ansvarsfrihet for nettleverandører, den gir også et aktsomhetsansvar som kan gjøre nettleverandører som ikke griper inn medansvarlig for hva kunder de har kontrakt med benytter nett-tilgangen til (enten det nå er å spre spam eller sette opp nettverkspunkter for lovstridige fildelingstjenester). Nettleverandører har riktignok ingen plikt til å overvåke kundene sine, men de har en handlingsplikt som kan gjøre dem medansvarlige fra det øyeblikket de blir kjent med klanderverdige kundeforhold.

 

Jeg er ikke spesiellt overrasket over nyheten, men jeg hadde trodd at siden det ble startet et parti, at seriøsitetsnivået ville vært annerledes enn hva man nå ser. Tenker meg at enkelte som skrev under for at partiet i det hele tatt skulle etablere seg, NÅ gremmer seg litt for hva sin signatur var verdt bryderiet.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

hadde du?? Det er jo bare en stor vits, med noen som prøver og kopiere det de har i Sverige.. I det heletatt og lage ett parti bassert på noe så banalt, (og ikke si at det er ytringsfrihet de står for, det er i bestefall fordi de tror det er det de representerer.) viser jo hva slags klovner den gjengen er... de representer null nix

 

Nåja, de presenterer vel IQ på en labert plan til tider. Og jah.. Har de hatt noen "store saker" som har gått deres vei egentlig?

Lenke til kommentar
Artikkelen viser oss at Piratpartiet har vridd hva lovverket beskytter internettleverandøren for, til å passe bedre med skøyerstrekene sine:
Dette til tross for at norsk rett har slått fast at internettleverandører er beskyttet av e-handelsloven og at det ikke er ulovlig for dem å sende trafikk til The Pirate Bay.– Pressemelding, Piratpartiet
HW.no forklarer oss så:Norsk lov gir nemlig ikke bare ansvarsfrihet for nettleverandører, den gir også et aktsomhetsansvar som kan gjøre nettleverandører som ikke griper inn medansvarlig for hva kunder de har kontrakt med benytter nett-tilgangen til (enten det nå er å spre spam eller sette opp nettverkspunkter for lovstridige fildelingstjenester). Nettleverandører har riktignok ingen plikt til å overvåke kundene sine, men de har en handlingsplikt som kan gjøre dem medansvarlige fra det øyeblikket de blir kjent med klanderverdige kundeforhold.
Jeg er ikke spesiellt overrasket over nyheten, men jeg hadde trodd at siden det ble startet et parti, at seriøsitetsnivået ville vært annerledes enn hva man nå ser.
Jeg er ikke jurist -- og det er ikke Hannemyr heller -- men jeg tror han har mistolket lovteksten her. Ehandelsloven § 15 gir tjenesteyteren (ISP-en) medansvar med mindre slikt ansvar faller bort etter §§ 16-18. Og i dette tilfellet vil nok det ansvaret falle bort jf. § 16. Det som gjenstår da er at ISP-en er pliktig til å hindre tilgang etter § 19, dersom det blir pålagt av en domstol. Det er altså ingen grunn til at ISP-en skal få kalde føtter her, slik Hannemyr skriver.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjenesten det her er snakk om er ingen vanlig overførings- eller mellomlagringstjeneste. Tjenesten det er snakk om er en VM som er satt opp eksplistt til å rute trafikk til TPB. Tjenesten starter altså hos tjenesteyter (som altså er operatøren av denne VM), og tjenesteyter bestemmer selv mottager av overføringen (TPB). Ansvarsfrihet for å yte tjensten bortfaller defor (jf. e-handelsloven § 16 litera a og b.

 

Det har da også styreformannen i Serous Tubes forstått (se hans tilsvar under artikkelen). Han viser riktignok til en "anonym kunde", men jeg tviler på hadde dette holdt i retten. Årsaken til at Serious Tubes kastet kortene finner vi altså i e-handelsloven § 16.

 

Piratpartiet har forsøkt å sammenligne dette med saken som Telnenor rettmessig vant mot opphavsrettsindustrien, men den sammenligningen er ikke særlig relevant. Telenor var en helt ordinær ISP som på nøytralt vis fraktet pakker for alle (inklusive TPB). Det er noe helt annet enn å sette opp og operere en VM som kun betjener TPB.

Endret av GisleHannemyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånne artikler vil jeg se mer av! Absolutt en bra sak og en god artikkel.

 

Når det kommer til selve saken så er dette et godt eksempel på hvordan Piratpartiet gjør mere skade enn nytte. Har aldri skjønt de folka, ikke ideologien eller måten de operer på heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjenesten det her er snakk om er ingen vanlig overførings- eller mellomlagringstjeneste. Tjenesten det er snakk om er en VM som er satt opp eksplistt til å rute trafikk til TPB. Tjenesten starter altså hos tjenesteyter (som altså er operatøren av denne VM), og tjenesteyter bestemmer selv mottager av overføringen (TPB). Ansvarsfrihet for å yte tjensten bortfaller defor (jf. e-handelsloven § 16 litera a og b.

 

Det har da også styreformannen i Serous Tubes forstått (se hans tilsvar under artikkelen). Han viser riktignok til en "anonym kunde", men jeg tviler på hadde dette holdt i retten. Årsaken til at Serious Tubes kastet kortene finner vi altså i e-handelsloven § 16.

 

Piratpartiet har forsøkt å sammenligne dette med saken som Telnenor rettmessig vant mot opphavsrettsindustrien, men den sammenligningen er ikke særlig relevant. Telenor var en helt ordinær ISP som på nøytralt vis fraktet pakker for alle (inklusive TPB). Det er noe helt annet enn å sette opp og operere en VM som kun betjener TPB.

Kan du utdype hvordan du kommer frem til slutningen om at tjenesten starter ved dette nettverkspunktet? Er det presedens for å skille mellom punkter som videresender til en eller flere tjenester? Kan du fastslå at denne videresendingstjenesten faktisk velger mottager som formuleringen er i loven? Om det er forhåndsbestemt, og bare en, kan en argumentere for at den ikke velger i det hele tatt.

 

Kan du også utdype hvordan du kan fastslå at Telenors sak ikke har relevans? Dette er vel det nærmeste vi kommer til en lignende sak i norsk rettsvesen? Kan en ikke kalles en nøytral tjeneste så lenge en ikke aktivt eksluderer mottagere i sitt nettverkspunkt?

 

PS: Har ingen tilknytning til Piratpartiet, men jeg er interessert i å vite hvordan begrunnelsen for at dagens lovverk skulle tilsi at en operatør skal kunne bli stilt ansvarlig for denne type tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Den som velger å sette opp en slik exit-node gjør det altså med full visshet om at så lenge aktivitetene til The Pirate Bay er lovstridige, så vil det å sette opp et slikt nettverkspunkt også være lovstridig."

 

Det er vel høgst tvilsamt om det The Pirate Bay driv med i dag er lovstridig? Det er i alle fall ikkje prøvd i nokon rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Det er vel høgst tvilsamt om det The Pirate Bay driv med i dag er lovstridig? Det er i alle fall ikkje prøvd i nokon rett.

 

Norsk rett mener du vel? De har jo allerede fått sitt pass påskrevet over grensen i en farse av en rettsak anført av Hollycrap og til dels inhabile tilstander.

Endret av h0ih0i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hadde du?? Det er jo bare en stor vits, med noen som prøver og kopiere det de har i Sverige.. I det heletatt og lage ett parti bassert på noe så banalt, (og ikke si at det er ytringsfrihet de står for, det er i bestefall fordi de tror det er det de representerer.) viser jo hva slags klovner den gjengen er... de representer null nix

 

Ikke enig. Jeg støtter ikke ideologien fullt ut selv, men som mye annet er det aldri en ulempe å ha en eller annen i opposisjon, og da heller ikke i det politiske miljøet. Vi har riktig nok datatilsynet, IKT Norge etc. som uttaler seg i IKT-relaterte saker, men da fra et noe forskjellig ståsted.

Lenke til kommentar
Det er vel høgst tvilsamt om det The Pirate Bay driv med i dag er lovstridig? Det er i alle fall ikkje prøvd i nokon rett.

 

Sannsynligvis straffbart for medvirkning etter åndsverkloven § 54, tilsvarende slik TPB ble dømt i Sverige.

 

 

Dessverre. Hadde de ikke hatt Pirate i navnet og fokusert mer på lovlige tjenester, ville de kanskje vært mindre lovstridige, slik som Google. Loven er ikke lik for alle allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...