Gå til innhold

5-åring brukte 15 000 kroner på iPad-app


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes faktisk ikke at hverken guttungen eller foreldrene har gjort noe galt. Guttungen spurte om lov til å laste ned en app, foreldrene så at den var gratis.

 

grimsonfart sier at det burde vært en type sikkerhet på å kjøpe ting i apps, og det synes jeg burde være et minimum. I tillegg bør det faktisk gjøres klart under installasjonen at denne appen vil tappe kontoen din trådløst og elegant mens du bruker den, ønsker du virkelig å tillate dette?

 

Hele "økosystemet" er bygd opp rundt å fjerne dine hemninger, inklusive at det nesten er umulig å komme i gang uten å lagre kredittkortinfoen din - noe jeg ikke har gjort på mine enheter fordi dette faktisk er en terskel jeg ikke trenger å klatre over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Betaling via telefon burde hatt samme sikkerhet som betaling med bankkort på nettet via PC. Tast inn navn, adresse, kortnummer, CCV-kode, utløpsdato og passord/sikkerhetskode. At alt dette skal være samlet under ett passord, som også gjelder for innlogging til normal bruk er ganske hårreisende.

 

Forøvrig roter dere noe med tallene "15 000 kr", "nesten 14 000 kr" og "1700 pund" som forsåvidt er ca 14637 kr i dag.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brukte bare ti minutter på å ruinere foreldrene.
Hvis de ble ruinert av 15 000 så hadde de vel større økonomiske utfordringer enn det 5-åringen klarte å påføre de...

 

Det står ingenting i de to kildeartiklene om at foreldrene ble ruinert så det er nok et teknofilt forsøk på å krydre historien litt. Hvis du ser videoen til BBC så ser det ut som om de bor ganske komfortabelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er motstander av lettvindte løsninger som å "legge kortet i baren", autogiro og måten PlayStore/Steam/AppStore håndterer betalinger på.

 

En gangs bekreftelse av kort som deretter automatisk gjelder for fremtidige kjøp er altfor lettvindt. Enhver betaling bør individuelt bekreftes av kortinnehaver.

 

Godt de fikk igjen penga.

Lenke til kommentar
Brukte bare ti minutter på å ruinere foreldrene.
Hvis de ble ruinert av 15 000 så hadde de vel større økonomiske utfordringer enn det 5-åringen klarte å påføre de...
Det står ingenting i de to kildeartiklene om at foreldrene ble ruinert så det er nok et teknofilt forsøk på å krydre historien litt. Hvis du ser videoen til BBC så ser det ut som om de bor ganske komfortabelt.

 

Hei! Takk for tilbakemelding!

 

Har endret ingressen nå. Innser at den var kanskje litt for påståelig. Baserte ingressen opprinnelig på kommentarene til moren (og datteren) fra BBC-videoen, men ettersom dette ikke kom fram i saken så ble det litt rart.

 

Håper denne ble bedre ;)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldrene bør uansett tenke litt før de laster ned spillet "Zombies vs. Ninja" med anbefalt aldersgrense 9+ til en 5-åring.

 

Jeg lærte forøvrig også om sperren for in-app-purchase etter ungene hadde kjøpt noe for en femtilapp, men det var for et par år siden, før det ble fokusert på dette.

Lenke til kommentar

Er så lei disse sakene. Igjen: Det er foreldrene sitt ansvar å sørge for å ha tilstrekkelig kunnskap om hva barnet bedriver, har en ikke den nødvendige tekniske kunnskapen, bør en heller ikke la poden få tilgang til iPad og medfølgende kredittkort.

 

La meg utrykke min sterkeste motstand til dette innlegget og lignende innlegg.

 

Tenk deg om Rema 1000 solgte en sjokolade med reklame rettet mot barn, og at barnet ditt inngikk en bindende avtale om å betale dette produktet sekundet barnet fjernet det fra hyllen.

Og at prisen er 15 000 kroner.

Og at denne varen står midt i butikken med blinkende lys og mennesker som oppfordrer barn til å ta en om foreldrene ikke ser dem.

Produktet er merket med "10 røde øre!"

Et helt annet sted i butikken kan du finne røde ører: 100 kroner for 0.10 røde øre -- som igjen har samme betalingsmetoden:

Om du FLYTTER dem ut av plassen sin så skylder du 100 kroner per 0.10 røde ører du flytter -- og du får ikke lov til å legge dem tilbake.

 

Hele systemet er ufyselig, forkastelig og burde kriminaliseres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er så lei disse sakene. Igjen: Det er foreldrene sitt ansvar å sørge for å ha tilstrekkelig kunnskap om hva barnet bedriver, har en ikke den nødvendige tekniske kunnskapen, bør en heller ikke la poden få tilgang til iPad og medfølgende kredittkort.

 

Hvorfor? Hvorfor skal vi ha ett samfunn der det er lovlig for bedrifter å lure foljk med tvilsom praksis, hva tjener vi på det? Hvorfor skal man ansvarliggjøre kjøperen men aldri selgeren?

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gutten min er ikke 5 år ennå og har ikke ennå noe særlig bruksforhold til hardwaren min, men for de som ikke veit bedre, kan jeg opplyse om at små barn i konstant læremodus kan ha stort utbytte av utfordringene de opplever gjennom vanlig bruk men spesielt tilpassede apps for de forskjellige aldersgruppene.

 

Det har ingenting med å være bortskjemt å gjøre i det hele tatt, det handler om teknologi som fullstendig erstatter allmennkunnskap som å lese og skrive. Dette er dagens blyant og papir.

 

Man skal ikke være nødt til å nekte ungene sine og lære å bruke teknologi i redsel for at de skal "bli bortskjemte". De som ikke får bruke datamaskinen/padden sin mer enn en time om dagen etter leksene til de er tretten, kommer ikke til å ha et naturlig forhold til informasjon og vil stille nærmest som analfabeter i forhold til resten av samfunnet. De som får tidlig tilgang, vil lære det raskere, og bli mindre trollbundet av det i samme slengen.

 

Det betyr ikke at man skal bruke det som barnevakt, men jeg er i alle fall uenig med de som sier de ikke skal få lov å bruke før de er x år gamle. Mye verre å sette ungen foran TV'n, da blir han passivt foret og får ingen utfordringer å bryne seg på.

 

Ellers er jeg uenig med alt fra start til slutt i forrige innlegg. Norske foreldre nå virker langt mer ansvarsbevisst enn tidligere. Det vises i alt fra mindre inntak av sukker, erstattet av sunnere mat, til stadig høyere bevisstgjøring på aktiviteter som frarådes, spesielt TV til små barn og samtidig advarsel mot at unger skal dras rundt på aktiviteter uten å få tid til å tenke.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]

 

Eksemplet du skisserer er aldeles ikke sammenlignbart med problemstillingen i denne saken.

 

I denne sammenheng må foreldrene gjøre flere aktive avgjørelser for at dette kan inntreffe. Foreldrene må gi barnet mulighet til å bruke enheten (i denne sammenheng i iPad), foreldrene må la barnet laste ned og bruke applikasjonen, foreldrene må sammenkoble deres iTunes-konto med et gyldig kredittkort og foreldrene må oppgi iTunes-passord for at applikasjonen skal tillate kjøp direkte fra applikasjonen.

 

Altså en rekke aktive handlinger, som barnet må ha hjelp til å fullføre for å ende opp i den aktuelle situasjon.

 

Dette er foreldrenes ansvar, ingen andres.

Lenke til kommentar

Hvis de ble ruinert av 15 000 så hadde de vel større økonomiske utfordringer enn det 5-åringen klarte å påføre de...

 

15000 ut av kontoen i en jafs er ikke småtteri. Jeg hadde fått problemer i flere måneder. En annen ting er at £1700 NOK er nærmere hva 30000 NOK betyr for en nordmann.

Endret av ancient_scars
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brukte bare ti minutter på å ruinere foreldrene.
Hvis de ble ruinert av 15 000 så hadde de vel større økonomiske utfordringer enn det 5-åringen klarte å påføre de...

 

Det er ikke samme lønnssystem som i norge dah....overbetalt.

Lenke til kommentar

Folk som ikke kan så mye "data" kjøper gjerne Apple produkter fordi det er trygt å bruke og Apple kontrollerer systemet slik at brukeren ikke skal bli utsatt for skadelig programvare. Med dette tillitsforholdet til Apple er det nok mange som ikke vurdere alt innholdet like kritisk. At Apple tillater at dette kan skje så lett er i mine øyne et tillitsbrudd med brukeren. Strenge sikkerhetsinstillinger mot dette brude være "default". Tror mange foreldre lare sine barn bruke iPad fordi de er så "sikre", men det er en meget falsk trygghet. Under sikkerhetsparaplyen til Apple så mener jeg at det er Apple som har ansvaret for at det er så lett å tappe brukerne for penger! Da Apple er "all about the monney" så virker dette å være slik med viten og vilje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...