Gå til innhold

Steking i Oliven Olje?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Trenger forklaring på norsk! Rett på sak - kan jeg steke sunne ting i stekepanna (kylling, paprika, mais, søtpotet etc) med Oliven Olje og få et sunt resultat?

 

Gjorde dette idag, og har nå akkurat lest at dette 'kanskje' er ille.. Litt forskjellige meninger og masse sjuke argumenter på engelsk. Kjøpte oliven olje som jeg har hørt er "det sunne fettet" uten å tenke mer over det. Viser seg nå at jeg har kjøpt Extra Virgin. Finnes det noe enda sunnere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva legger jeg i ordet sunt... Kan vel spørre på en annen måte. Gjør jeg måltidet verre ved å steke det i oliven olje, enn hvis jeg bare hadde hellt det over uten steking?

 

Jeg stekte på ganske høy temperatur... Kan prøve på litt lavere i morgen og se hvordan det blir. Den nye dietten jeg driver med nå inneholder utrolig mye mer mat enn det jeg er vandt til (skal visstnok være nødvendig for å bygge muskler), så jeg er egentlig ganske livredd for å fete meg opp i prosessen ved å steke om olivenoljen til noe som legger seg rett i bakpartiet.

Lenke til kommentar

Raps og olivenolje er sunnest til steking på lav og middels temperatur, mens smør egner seg til høy temperatur. Unngå å bruke olje ved steking på høy temperatur. Det sunneste er å steke på lavtemperatur med oliven eller rapsolje.

 

Dette stemmer nok ikkje heilt, olje er suverent å steike med, nettopp fordi den tåler so høg temperatur.

At olivenolje ikkje tåler høg varme er riktig, du vil igrunn bare oppleve at den sprutar over heile kjøkkenet.

Om den skiftar eigenskap mtp "sunnheits"grad, tvilar eg sterkt på.

Om du vil bruke olivenolje til steiking fordi den er "sunn" må du bare jære, men husk at sjølv om den er sunn, er det fortsatt plenty me kaloriar i den.

Eg vil anbefale å bruke solsikkeolje, denne er heilt genial då den er sunn, samtidig som den tålar svært høg varme, lykke til :)

 

Edit: Du kan forsåvidt sjå her http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid#Free_fatty_acids får å sjå kva oljer som er "sunnast".

Hadde jaggu rett når det gjaldt solsikkeoljen.

Endret av Daxt3r
Lenke til kommentar

Edit: Du kan forsåvidt sjå her http://en.wikipedia....ree_fatty_acids får å sjå kva oljer som er "sunnast".

Hadde jaggu rett når det gjaldt solsikkeoljen.

 

Haha, jeg skjønner -ìkke en dritt av alle de greiene i den tabellen :p Må ha ting svart på hvitt... Selv om jeg skjønner at det er utrolig vanskelig å si. Men dietten min er lagt opp til å få i meg den oliven olja jeg har uansett. Så hvis den ikke på noen måte blir ødelagt eller gjort om til "dårlig fett" ved middels steking, er det greiest for min del å holde meg til det :)

 

Så sånn greit oppsummert er det ikke noe å tenke på før jeg steker oljen over den temperaturen som står? .. Og hvor mange grader tror dere en sånn stekeplate kan gå til? Stekte på 13/15 tidligere idag..

 

EDIT: Kan jo strengt tatt legge til at det er ikke store mengden olje jeg bruker.. Max en spiseskje.. Må vel være begrenset selv over temperaturen hvor stor skade det kan gjøre? Eller skjer det liknende ting i kyllingen?

Endret av marius.f
Lenke til kommentar

Bruk olivenolje du, so lenge du ikkje brukar so høg varme at den byrjar å ryke(blå røyk) skal det nok gå bra.

Om det skjer noko med kyllingen mtp oljen eller temperaturen?

Nei. Brun kyllingen på middels høg varme begge sider, skru ned varmen og krydre med go'saker.

Lag salat mens kylling gjør seg ferdig :wee:

Lenke til kommentar

Dette stemmer nok ikkje heilt, olje er suverent å steike med, nettopp fordi den tåler so høg temperatur.

At olivenolje ikkje tåler høg varme er riktig, du vil igrunn bare oppleve at den sprutar over heile kjøkkenet.

Om den skiftar eigenskap mtp "sunnheits"grad, tvilar eg sterkt på.

Om du vil bruke olivenolje til steiking fordi den er "sunn" må du bare jære, men husk at sjølv om den er sunn, er det fortsatt plenty me kaloriar i den.

Eg vil anbefale å bruke solsikkeolje, denne er heilt genial då den er sunn, samtidig som den tålar svært høg varme, lykke til :)

 

Edit: Du kan forsåvidt sjå her http://en.wikipedia....ree_fatty_acids får å sjå kva oljer som er "sunnast".

Hadde jaggu rett når det gjaldt solsikkeoljen.

 

Det jeg prøver å si er at det er bedre å bruke smør enn olje til steking på høy temperatur. Grunnen til det er fordi oljen blir transfettet og omdannet til giftige forbindelser ved høy oppvarming. Siden olivenolje er enumettet skal den tåle opp til 200C før fettet blir ødelagt (flerumettede tåler opp til 90C, og mettede tåler mest). Uansett bør en unngå steking på høy temperatur, enn steking på lav. Oliven olje er heller ikke egnet for steking på høy temperatur, men er egnet til lave temperaturer og dressing.

Lenke til kommentar

Sjønnar kva du meinar, problemet er bare at det er svært lett og brenne maten på høg varme, ved bruk av smør pga saltet og melkeproteina.

Å bruke klara smør vil fjerne dette problemet, og smør er jo sooo godt då :wee:

Men la no kisen få bruke den oljen sin :)

Lenke til kommentar

Raps og olivenolje er sunnest til steking på lav og middels temperatur, mens smør egner seg til høy temperatur. Unngå å bruke olje ved steking på høy temperatur. Det sunneste er å steke på lavtemperatur med oliven eller rapsolje.

 

Hvis du vil koke kjøttet ditt, ja...

 

Et gram fett er 9kcal uansett hvilken olje det kommer fra.

Jeg bruker smør eller kokosolje når jeg skal steke ting på høyere temp.

Lenke til kommentar

Har du litt løk sammen med oljen så forhindrer du en del oksidasjon av oljen.

Ellers er kokosoljen Cocosa som helsekost selger en god olje til steking. Cocosa finnes også i en utgave hvor man har fjernet elementene som gir kokos-smak for dem som ikke liker at alt smaker kokos.

Lenke til kommentar

Har du litt løk sammen med oljen så forhindrer du en del oksidasjon av oljen.

Ellers er kokosoljen Cocosa som helsekost selger en god olje til steking. Cocosa finnes også i en utgave hvor man har fjernet elementene som gir kokos-smak for dem som ikke liker at alt smaker kokos.

 

Extra Virgin smaker kokos, den andre gjør ikke det.

 

Kjøpes forresten billig på iherb.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...