Gå til innhold

PlayStation 4 får 4K-filmtjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dette kan ligge ganske langt frem i tiden for mange nordmenn.

Jeg bor selv nesten midt i Bergen, men grunnet gamle blykabler i bakken her, som kommunen ikke vil gjøre noe med, får jeg kun 6mbit nedlastning.

100GB vil da ta noe over 48 timer å laste ned, såframt jeg ikke bruker nettet til noe annet i denne tiden.

 

Begynne på torsdag for å laste ned en film jeg vil se på lørdagskvelden viker lite aktuellt, spesiellt da nettet mitt ikke vil være mye til bruk i denne tiden heller...

 

Burde ikke lisenspengene bli brukt til å utbedre nett istedet for å bruke penger på et digitalt bakkenett som allerede er utdatert?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror dette kan ligge ganske langt frem i tiden for mange nordmenn.Jeg bor selv nesten midt i Bergen, men grunnet gamle blykabler i bakken her, som kommunen ikke vil gjøre noe med, får jeg kun 6mbit nedlastning.100GB vil da ta noe over 48 timer å laste ned, såframt jeg ikke bruker nettet til noe annet i denne tiden.Begynne på torsdag for å laste ned en film jeg vil se på lørdagskvelden viker lite aktuellt, spesiellt da nettet mitt ikke vil være mye til bruk i denne tiden heller...Burde ikke lisenspengene bli brukt til å utbedre nett istedet for å bruke penger på et digitalt bakkenett som allerede er utdatert?

 

2 døgn for å få 1stk film i 4K er jaggu meg verdt det spør du meg. Jeg er dog mer spent på selve prisen pr. film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4K kommer på et eller annet tidspunkt uansett, så det er bra Sony gjør dette grepet på samme måte som med Blu-ray. PS4 kommer til å få høy penetrasjon i markedet og 4K blir 'automatisk' utbredt.

Infrastrukturen rundt i verden er så langt utrolig varierende og tilbudet blir nok like så, men om 4-5år ser dette nok ganske anderledes ut.

De store aktørene utreder vel også for øyeblikket om Blu-ray kan brukes til 4K en stund fremover, det krever sikkert massiv utrulling av ny firmware for spillere osv, men det er håp om at mye eksisterende HW faktisk kan kunne spille av 4K. Vi får bare krysse fingrene og se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

100gb for en 4k film? hahaha

 

Ikke ulogisk det - 4k har dobbelt så høy oppløsning og 4 ganger så mange pixler som dagens FullHD 1080. Dagens filmer fyller fort 40GB på en BD-plate, så at 4K UHD vil ta 100GB er nok ingen overdrivelse..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leit at det ikke er kommet en Blu-Ray v.2, med 100GB-200GB kapasitet, det er dessverre som mange her nevner alt for dårlig infrastruktur om man skal se ofte på 4K film. Det funker jo å vente et par dager på èn nedlasting, men de vil ikke selge så mange filmer av det. Bredbåndstilbudet her i landet er jo helt håpløst, er vel ikke mange prosentene som har tilgang på fiber.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri vært borti 4K selv, men jeg vet ikke i hvor stor grad det er verdt det. Og skal det først vær skikkelig holder det ikke med en stor flott 4KTV, da snakker vi hjemmekino. 40/50" med 1080p i stua holder lenge for min del.

 

Mulig jeg endrer holdning etter å faktisk ha sett en film i 4K oppløsning, det gjenstår å se. Pris er som nevnt en ting, men størrelsen er en annen sak. Selv har jeg 90Mbit nedlastingshastighet og jeg syns det høres problematisk ut når det kommer til filmer på 100+ GB...

Lenke til kommentar
The Verge huket tak i Sony-sjef Phil Molyneux på en pressekonferanse i New York City forleden, og fikk ristet innrømmelsen ut av ham:

– Jeg lover at dere ikke vil bli skuffet, sa Molyneux på spørsmål om den hemmelighetsfulle tjenesten skal dukke opp på den like hemmelighetsfulle PS4.

 

Får håpe at denne Phil ikke har slektskap til en viss Peter Molyneux :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100GB på film på 1t og 30 min ca? Hvor mye bredbånd trenger man da om man skal kunne streame 100GB på 1 og halv time? Sitter pr idag på fiber 75/75Mbit...Men dette er vel litt for lite? Er usikker på regnestykket nå .. Men ca 7-9 MB/s er vel ca 10-13 sekunder på 100MB nedlastet.

 

1000MB 100-130 sekunder ..10000MB = ca 1000-1300 sek.

100000MB = Ca 10000-13000 sek. =216,6666666... Minutter.

 

Så det vil si at 100GB vil ta ca 216 minutter ca på 90 min. video i 4k vil trenge minst 200Mbit for å gå optimalt uten "for lite bredbånd" ?

 

Nå tok jeg 1000MB 10000MB osv som eksempel.. Vet det er 1024MB pr GB osv :)

 

 

Lenke til kommentar

100GB på film på 1t og 30 min ca? Hvor mye bredbånd trenger man da om man skal kunne streame 100GB på 1 og halv time? Sitter pr idag på fiber 75/75Mbit...Men dette er vel litt for lite? Er usikker på regnestykket nå .. Men ca 7-9 MB/s er vel ca 10-13 sekunder på 100MB nedlastet.1000MB 100-130 sekunder ..10000MB = ca 1000-1300 sek.100000MB = Ca 10000-13000 sek. =216,6666666... Minutter.Så det vil si at 100GB vil ta ca 216 minutter ca på 90 min. video i 4k vil trenge minst 200Mbit for å gå optimalt uten "for lite bredbånd" ?Nå tok jeg 1000MB 10000MB osv som eksempel.. Vet det er 1024MB pr GB osv :)

 

Google Fiber er svaret. Tror GF holder til 8k materiale og. Skal vi satse på infrastruktur fremover, så holder det ikke med minimumskrav på 100Mbit/s ... du må opp i en minimum på 400-500Mbit/s. Kravene er store, og dette mener jeg skal betales med forhøyet Nrk lisens (gitt at nrk slutter å kringkaste på vanlig TV).

- Jeg er ikke villig til å betale nrk lisens før disse pengene går til noe bedre enn Norge Rundt fra 1980-tallet og sport hele dagenpå nrk-kanalene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dette kan ligge ganske langt frem i tiden for mange nordmenn.Jeg bor selv nesten midt i Bergen, men grunnet gamle blykabler i bakken her, som kommunen ikke vil gjøre noe med, får jeg kun 6mbit nedlastning.100GB vil da ta noe over 48 timer å laste ned, såframt jeg ikke bruker nettet til noe annet i denne tiden.Begynne på torsdag for å laste ned en film jeg vil se på lørdagskvelden viker lite aktuellt, spesiellt da nettet mitt ikke vil være mye til bruk i denne tiden heller...Burde ikke lisenspengene bli brukt til å utbedre nett istedet for å bruke penger på et digitalt bakkenett som allerede er utdatert?

 

Har du sjekket BKK? De leverer i det meste av Bergen, og gir gjennom sitt Altibox minst 20 Mbitps.

Lenke til kommentar

Google Fiber er svaret. Tror GF holder til 8k materiale og. Skal vi satse på infrastruktur fremover, så holder det ikke med minimumskrav på 100Mbit/s ... du må opp i en minimum på 400-500Mbit/s. Kravene er store, og dette mener jeg skal betales med forhøyet Nrk lisens (gitt at nrk slutter å kringkaste på vanlig TV).

- Jeg er ikke villig til å betale nrk lisens før disse pengene går til noe bedre enn Norge Rundt fra 1980-tallet og sport hele dagenpå nrk-kanalene.

 

Tja...finnes mulighet her og.. dem har maks 75/75 Mbit idag,men det koster 740kr,Mnd ....

 

Men dem skal levere 100/200/400Mbit fiber,og pris er ikke fastsatt enda,pga man må skifte mange av hjemmesentralene rundt,Pga er jo bare 100Mbit lan ut på enkelte eldre modeller. trenger Gb da!

 

Og da spørs det om pris i starten,Men når 4K tv kommer for fullt,må fiber leverandørene levere hastighet som folk trenger da! Det kommer :) vent å se at mye av fiber nettverket vil bli oppgradert mye når 4K kommer for fult!

 

Telenor osv med ADSL som er maks hastighet etter linjelengen på koper drittet fra 50 tallet,Så spørs om ikke TN må begynne å legge ut fiber rundt i landet,pga konkuranse!

 

ADSL er som modem om 5 år.. Selv med 16Mbit hastighet som er maks, SDSL/SHDSL er jo linjelenden maks 100 meter ca,og dyrere en fiber med bedre ping/hastighet som egentlig er ubegrenseligt (Tenker da at en HDD ikke takler å laste ned 400MB/s når vanlige sata er 130MB/s maks ca!

 

Men her kommer SSD inn,så snart må man har HDD som skriver 500-700MB/s for å streame i så høy hastighet :)

 

Min HDD på 2TB har problemer med å laste ned 9MB/S og trykke på pcen sammtidig,men miskenker x2 cpu + 2 Gb minne er litt for lite,selv om cpu ligger på 10/30 % og minne 1Gb av 2 brukt maks..

 

:)

 

Edit : Skriveleif var innom :p

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Hvordan vet dere at de blir 100 GB? Både h.265 og red har jo list utrolig lovende resultater med 4k film som tilsier at de kommer til å bli MYYYYE mindre en 100 GB.

 

 

Men her kommer SSD inn,så snart må man har HDD som skriver 500-700MB/s for å streame i så høy hastighet

 

Min HDD på 2TB har problemer med å laste ned 9MB/S og trykke på pcen sammtidig,men miskenker x2 cpu + 2 Gb minne er litt for lite,selv om cpu ligger på 10/30 % og minne 1Gb av 2 brukt maks..

 

Hva skal du med HDD eller SSD for streaming og hvor har du 500-700 MB/s fra? Faen hva slags linje skla du ha hjemme? 10 Gbit? Uansett trengs det ikke for streaming da det legges i en buffer og kan slettest rett etter visning.

 

Greier ikke harddisken din mer en 9 MB/s så ville jeg reklamert på den, tror du helt ærlig dette var normal oppførsel fra en harddisk i 2010-tallet?

Endret av Rudde93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

100 GB for 4K er jo ganske logisk, og på lengre filmer så blir det raskt opp mot 150 GB ved samme komprimering som Blu-Ray.

 

Det er ikke alt for sjeldent at jeg har sett at mine Blu-Ray plater tar mellom 35GB og 45 GB (samt noen få på 50 GB mener jeg å huske), og med 4 ganger oppløsningen så blir nok dette raskt en 150GB om du går ut fra at lydsporet eller komprimering ikke endres.

 

Ettersom selskaper i dag er rimelig langt unna skikkelig 1080p streaming (med BD-komprimering), så vil nok 4K ikke skje på mange mange år, så DET er nok tvilsomt noen fare. Men at det kanskje er noen få som om et år eller to tilbyr 4K som har blitt kraftig komprimert kan godt hende. (forhåpentligvis en del bedre enn Youtube)

 

Ja, selv kraftig komprimert 1080p er en sjeldenhet å se nå til dags på streamingtjenester her i Norge.

 

Men bort fra praktisk streaming til nedlasting.

Kan ikke se problemet, og PS4 har garantert mulighet til å utvide lagringsplassen. Les: NAS eller ekstern harddisk etc. Det er tvilsomt ment at du skal bruke opp plass på den interne harddisken til PS4, som er ment for spill og andre ting som krever høy hastighet.

 

Når jeg kjøper meg en film så tar det kanskje en uke eller to før jeg får den i posten, eller kanskje jeg tar meg en handletur til helgen. Kan ikke se det som noe stort problem at du bruker en dag eller to på å laste den ned...

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...