Gå til innhold

Glem 3D-printer, her er 4D-printeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En slik feilbruk av terminologi er en hån mot grafikere og vitenskap som helhet.Men bare vent til jeg finner opp 4.5D-printeren, som er 17^3log2(4.5) ganger så bra.
Den 4. dimensjonen regner jeg med sikter til tid..

 

Husker jeg las i et datablad på 90-tallet om Cinema 4d. Tenkte da at det er jo latterlig. Tid er et element i alle dimensjoner, det er ikke en egen. Men noe må de jo ha for å fange blikkene våres. 3D er jo såååå < 2013 (for jeg vet ikke helt når det hadde storhetstiden sin :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg las i et datablad på 90-tallet om Cinema 4d. Tenkte da at det er jo latterlig. Tid er et element i alle dimensjoner, det er ikke en egen. Men noe må de jo ha for å fange blikkene våres. 3D er jo såååå < 2013 (for jeg vet ikke helt når det hadde storhetstiden sin :) )

Helt sant, det blir feil å sammenligne tid med fysiske retninger. Da kan vi like gjerne ta med alle andre faktorer som egne "dimensjoner", f.eks. temperatur, trykk, hastighet, osv. Ja alle typer enheter som brukes i fysikken. Enhver med grunnleggende forståelse av feltet vil vite at dette er ulike enheter som ikke kan likestilles.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker vi er inne på noe vesentlig her mtp. den fjerde D'en. Dette minner litt om memory metal som ble hyppig omtalt for en del år siden, altså metall som kan bøyes eller brettes sammen, men som går tilbake til opprinnelig form når det varmes opp. Kan vi tilskrive den ekstra D'en til tidsfaktoren? Kan dette tolkes som et memory-materiale som tar sin endelige form kort tid etter at materialet er printet?

 

Forøvrig gjelder noe av det samme Cinema 4D, hvor man kan animere objektene. Tidsfaktor der også, selv om det kanskje er noe marketing-avdelingen kom opp med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...