Gå til innhold

Windows er XP verst i klassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel slik at XP ikke ble skikkelig oppdatert etter at Vista kom og det er også kommet programvare som blir installert etter at XP ble lagt bort, for eks. .NET. Dette, sammen med at XP er fortsatt så populært og brukes av utrolig mange gjør at XP er utsatt sikkerhetsmessig.

 

Jeg er sikkert på at om Windows 98 fortsatt ble brukt like mye ville den vært verre, for ikke å snakke om Windows 95...

Lenke til kommentar

Vista var ikke så ille som folk skal ha det til, men windows xp var jo noe ala svartedauen, det var aldri bra til å begynne med, ikke etter 3 servicepacks heller.

Hadde mer problemer med xp enn vista, så ja.

Og nå snakker jeg ikke ut ifra at xp er gammelt eller på bakgrunn av denne artikkelen sånn sett, hull i windows og andre OS vil det alltids være, men man blir jo som regel flinkere til å ta høyde for å tette de.

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål er hvorvidt XP er "verst i klassen" pga. dårlig kode eller fordi det er mer utsatt for leting etter svakheter.

 

Selv tror jeg mengden svakheter som er oppdaget henger direkte sammen med antaller brukere av XP, ikke fordi det er et dårlig system.

Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål er hvorvidt XP er "verst i klassen" pga. dårlig kode eller fordi det er mer utsatt for leting etter svakheter.Selv tror jeg mengden svakheter som er oppdaget henger direkte sammen med antaller brukere av XP, ikke fordi det er et dårlig system.

 

Godt og viktig spørsmål, Windows XP ble utviklet før Trustworthy Computing og Security Development Lifecycle ble et stort fokus innad i Microsoft, i tillegg til at det ble utviklet i en tid hvor trusselbildet var helt annet enn det trusselbildet vi har i dag og gjennom mye av XPs tid.

Lenke til kommentar

her er det slik at jeg har prøvd windows 8 og vista kjempe lenge, men ble aldri vant med dem og da snakke eg ikke bare par timer, men par uker, så rusher, du sku ikke ha sagt noe som helst

Morsomt at du av en eller annen grunn hopper rett fra Vista til 8, har du ikke vært borti 7?

 

Jeg husker godt når Vista kom, det var uvant og jeg var skeptisk. Når 7 kom var det meste av irritasjonsmomenter borte, idag kunne jeg ikke tenkt meg å gå tilbake til XP. På serversiden har 2008 vært langt bedre enn 2003 (er iallefall min erfaring).

 

Men klart, du har jo testet det i et par uker så dette vet du nok bedre enn oss andre ;-)

Lenke til kommentar

Nå vil jeg nå si at forskjellen mellom Xp og Windows 7 er ganske liten ( jeg hoppet over vista ) .

Det som gjør at ikke vil over på Windows 8 er den radikale endringen de har gjort i bruker grensesnittet

 

Det er ikke noe galt i å forsøke noe nytt .Det er bare måten det er gjort på , at man i så liten grad har brydd seg om det som fungerer når man tok det bort.

 

Resten blir en dårlig blanding at nytt og gammelt , som sikker funger ok hver for seg , men ikke sammen , noe som burde være det største kravet .

 

jeg vil være så freidig å påstå at det Microsoft har fått til med bruker grensesnittet i W8 er så langt det dårligste de har gjort, når det gjelder å sy samme gammelt og nytt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom XP og Vista/7 er stor og da mener jeg ikke bare GUI som mange ofte henger seg oppi. Det gjort mange endringer i sentrale komponenter og for meg som IT-person synes jeg det for det aller meste har vært til det bedre.

 

Windows 8 er det eneste Windows OS'et som egner seg til tablets og andre touch-enheter, med XP/Vista/7 vil en tablet oppleves som frustrerende. Ettersom forbrukermarkedet retter seg mer og mer mot tablets (se bare på iPader og Android tablets) må Microsoft gjøre noe for å følge etter. Nå har jeg bare såvidt lekt litt med Windows 8 på tablet, det er en del ting jeg vil si er uferdige men om det får litt tid på seg så har det store muligheter.

Lenke til kommentar

Hvor kommer den "vanvittige" motstanden mot at man må ha W8/ MUI ( eller det som ligner ) for kunne bruke windows på en enhet med berørings-skjerm ?

 

Man må ikke det .

Så lenge man kan bruke skall til dette sa har det ikke så stor betydning .

( det er nemlig gjort før på enkelte enheter )

 

Da ender man opp med det er motoren og sikkerheten som blir det som betyr noe

Lenke til kommentar

Hvor kommer den "vanvittige" motstanden mot at man må ha W8/ MUI ( eller det som ligner ) for kunne bruke windows på en enhet med berørings-skjerm ?

 

Man må ikke det .

Så lenge man kan bruke skall til dette sa har det ikke så stor betydning .

( det er nemlig gjort før på enkelte enheter )

 

Da ender man opp med det er motoren og sikkerheten som blir det som betyr noe

Huh? Jeg sliter med å forstå hva du mener med posten din. Kan du utdype eller forklare litt mer hva du mente, spesielt den første setningen?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...