Gå til innhold

IT-giganter vil ha koding inn i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold, og mtp. hvor mange som sliter med disse fagene tror jeg ikke det vil ha noe for seg å presse det inn i alles undervisning. Selv har jeg forsøkt litt, men ga fort opp da den måten å jobbe/tenke på er i en helt annen verden. Jeg kan ellers virke litt smånerdete, men programmering og den slags synes jeg rett og slett er ekstremt tungt.

Edit: Som valgfag kunne det gjort seg. Da kan de som er flinke til å pugge velge dette uten at det ødelegger all motivasjon for de andre elevene.

Endret av Dellers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det langsiktige målet med stiftelsen er å sikre tilstrekkelig tilgang til kvalifisert arbeidskraft til IT-sektoren i fremtiden. For å oppnå dette må dataprogrammering inkluderes i kjernepensumet i skolen, på lik linje med for eksempel matematikk, biologi og fysikk.

Min oppfatning var at de vil gjøre det et tilgjengelig valgfag overalt.

Lenke til kommentar

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold, og mtp. hvor mange som sliter med disse fagene tror jeg ikke det vil ha noe for seg å presse det inn i alles undervisning. Selv har jeg forsøkt litt, men ga fort opp da den måten å jobbe/tenke på er i en helt annen verden. Jeg kan ellers virke litt smånerdete, men programmering og den slags synes jeg rett og slett er ekstremt tungt.

Jeg går ut ifra at programmering på skolebenken vil dreie seg om prinsipper og forenklede språk, på samme måte som fysikk på skolen ikke går rett på streng-teori. Det finnes programmerings-verktøy som består av blokkdiagram og grafiske operasjoner. Det viktige er å venne seg til å tenke formelt og logisk.

 

Jeg tror kanskje heller på å integrere EDB på en bedre måte i matte og fysikk. Det fordrer selvsagt realfaglærere som er interessert og motivert.

 

Det største problemet i Norsk skole (og barnehage!) er velmenende pedagoger med fotformsko og cordbukser i departementet som har bestemt seg for at "Norske barn må ha IT-kompetanse, for da utjevner vi alle sosiale ulikheter". Konsekvensen er at samfunnet bruker penger på laptoper som i stor grad brukes til å surfe facebook og chatte på bekostning av konsentrasjon og ro i klasserommet. Lærerne river seg i håret.

 

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Min oppfatning var at de vil gjøre det et tilgjengelig valgfag overalt.

I så fall tror jeg det vil bli lite tilgjengelig i Norge:

 

http://www.dn.no/talent/article2496467.ece

"Regjeringen satser på å øke realfagsinteressen blant norske elever, men mange skoler vraker nye realfag. I stedet prioriterer skolene å tilby gym, drama og formgivning.

...

Kun 37 prosent av skolene tilbyr enten «teknologi i praksis» eller «forskning i praksis», to valgfag som er trukket fram som en del av regjeringens satsing for økt realfaginteresse, skriver Aftenposten."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter det å innføre det som valgfag, i dagens skole er det alt for lite individuell tilpasning hvor elever kan få legge vekt på fag de behersker og interesser seg for. Har f.eks ikke akkurat særlig mye for seg å presse inn en praktiker inn i dagens teoriorienterte grunnskole.

Lenke til kommentar

Kanskje den vanlige mann i gata bør lære seg å ikke installere 29 toolbars i Internet Explorer først? :p

 

Og tenk på mengden jallaapps som vil komme i app-butikkene :-) Ungene blir nok sure når de innser at de ikke skal begynne med å programmere spill til iPhone...

 

Neida, det er nok en god idé til valgfag. Barn lærer veldig fort. Men man bør bruke det til å gi grunnleggende forståelse og kunnskap. Begynner man med Visual Basic er kan det vel føre til at man vil få problemer med å lære annet senere.

Lenke til kommentar
Det største problemet i Norsk skole (og barnehage!) er velmenende pedagoger med fotformsko og cordbukser i departementet som har bestemt seg for at "Norske barn må ha IT-kompetanse, for da utjevner vi alle sosiale ulikheter". Konsekvensen er at samfunnet bruker penger på laptoper som i stor grad brukes til å surfe facebook og chatte på bekostning av konsentrasjon og ro i klasserommet. Lærerne river seg i håret.-k

 

Helt riktig. Alle skal ha laptop, men det finnes innen plan for disse laptopene. Fokus på undervisningen har gått drastisk ned i de skolene jeg har vært borti. At de kunne lansere noe slikt uten at lærerne har mulighet til å låse maskinene til sin klasse når fokus skal være på undervisningen, er helt utrolig.

Lenke til kommentar

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold, og mtp. hvor mange som sliter med disse fagene tror jeg ikke det vil ha noe for seg å presse det inn i alles undervisning. Selv har jeg forsøkt litt, men ga fort opp da den måten å jobbe/tenke på er i en helt annen verden. Jeg kan ellers virke litt smånerdete, men programmering og den slags synes jeg rett og slett er ekstremt tungt.

 

Det ligger en stor utfordring i å legge opp undervisningsopplegget slik at det gir litt mening for alle. Det er derfor pedagogikk er et eget fagfelt.

 

Jeg mener at programmeringsundervisning på et banalt nivå kan sidestilles med sløyd eller andre formingsfag - jeg hadde stor utbytte av sløyd selv om jeg ikke kan bygge et hus, og jeg kan sy i en knapp. Jeg er litt bedre rustet til å se om et plagg eller en bygningsløsning er av god eller dårlig kvalitet.

 

Syretesten på et slikt fag er at ungen kan komme hjem fra skolen og si "se hva jeg har lagd" og mor og far blir litt imponert.

 

Ser man på hvordan formingsfagene er bygd opp begynner man i det små, bruker enkle verktøy for å lage små, selvstendige ting. jeg tror det må være noe som er lite nok til å gi en følelse av mestring.

Apper og pcprogrammer er nok ikke veien å gå.

 

Arduino, Raspberry Pi eller Lego Mindstorms eller andre robotplatformer er et sted å begynne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tullete påfunn. Det er for få som vil dra nytte av programmering senere i livet. Dessuten vil, om det skal gjennomføres godt, kreve store ressurser fra lærere. Opplæring gitt av folk som ikke selv har peiling er nesten mer ødeleggende enn nyttig.

 

Logikk kunne imidlertid vært en del av pensum, evnen til å bryte opp en oppgave i mindre biter er nyttig for flere fag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Man kunne jo integrert programmering inn i fag som fysikk og matematikk slik de gjør på universitetet.

Vel, grunnen til at dette blir gjort er jo at programmeringen blir nyttig for fysikk og matematikk fagene når nivået blir høyt nok. Det blir ikke gjort fordi elevene skal begynne å lage app'er etc.

 

På grunnskolen/VGS når en neppe så høyt i fysikk/matte.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold

 

 

Du tuller nå?

 

 

 

 

Når det kommer til selve saken så er jeg vel enig at vi trenger flere god IT folk og at det kanskje ikke hadde vært skadelig å få till programmering inn i skolen. Filmen er jo kjempe kul og viser alt som er bra, men de kunne godt hatt med en del der de viser folk som faktisk sitter å utvikler kode. Programmering kan jo til tider være helt jævlig.

Lenke til kommentar

Python kunne også vært et enkelt alternativ. Funksjoner, script og store mengder data kan behandles på få linjer. Det negative ville være lite frontend..

 

Men av egen erfaring, er ren programmering lite brukt. Det er mer et hjelpemiddel til å forstå / dele opp oppgaver.

Dividing an impossibly large task into smaller, solvable problems is a programmer's job.

 

Kastet bort flere år på en programmeringsutdannelse, for så å finne ut at erfaring er alt. Startet på et annet studiet sist høst

Lenke til kommentar

Python kunne også vært et enkelt alternativ. Funksjoner, script og store mengder data kan behandles på få linjer. Det negative ville være lite frontend..

 

Men av egen erfaring, er ren programmering lite brukt. Det er mer et hjelpemiddel til å forstå / dele opp oppgaver.

 

 

Kastet bort flere år på en programmeringsutdannelse, for så å finne ut at erfaring er alt. Startet på et annet studiet sist høst

 

Hva mener du med ren programmering?

 

En programmeringsutdannelse er aldeles ikke bortkastet. Med mindre du skal jobbe med noe HELT annet...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...