Gå til innhold

Her er årets TV-er fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

65" 4k er vel akkurat det jeg trenger ;-)

 

Men må nok vente til neste generation foer prisen blir litt mer tiltalende. For folk med penger burde det ikke vaere noen tvil.

 

84" tommern som dere skriver om her helt vanvittig deilig for dem som ikke sett den enda. Men synes det er rart prisen er såpass mye dyrere i norge en kina. Husker prisen var ca. 150.000 nok der.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var oppsiktsvekkende høye veiledende priser, håper de er mer villedende enn veiledende, eller har noe fantastisk bra som ikke kommer frem.

 

65-tommere:

X9005: 60 000 High end 4K

 

55-tommere:

X9005: 40 000 High end 4K

W905: 23 000 Topp middelklasse triluminos, aktiv 3D og smart

W805: 17 000 Øvre middelklasse passiv 3D og smart

 

50-tommere:

W653: 10 000 Midtre mellomsjikt, smart

 

46/47-tommere:

W905: 17 000 Topp middelklasse triluminos, aktiv 3D og smart

W805: 13 000 Øvre middelklasse passiv 3D og smart

R473: 7 000 Bunnsjikt, temmelig strippet

 

40/42-tommere:

W905: 13 000 Topp middelklasse triluminos, aktiv 3D og smart

W805: 9 500 Øvre middelklasse passiv 3D og smart

W653: 6 500 Midtre mellomsjikt, smart

R473: 5 000 Bunnsjikt, temmelig strippet

 

32-tommere:

W653: 4 700 Midtre mellomsjikt, smart

W603: 4 300 Nedre mellomsjikt, smart, ikke fullHD

 

24-tommere:

W603: 3 700 Nedre mellomsjikt, smart, ikke fullHD

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

3D: flopp

smarttv: flopp

4k:?

 

Hvorfor går tv-bransjen i flokk på jakt etter siste buzzword i stedetfor å prøve å lage gode, enkle tv-er med god bildekvalitet til en fornuftig pris?

 

Jeg hadde vært villig til å betale ca 500,- for å røske ut smart-tv funksjonaliteten i tven min. 500,- til for å fjerne høyttalere.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://reviews.cnet....e-still-stupid/

 

Har denne karen eit poeng?

 

I følge grafen burde eg ikkje klare å sjå forskjell på 720p og 1080p om lag 3 m frå ein 42" TV om eg har normalt syn, men eg innbiller meg i alle fall at det er tilfelle.

Det er nok tilfelle for film og TV titting, men for data genererte bilder som f.eks spill skal det mye til for å ikke å ikke se noe forbedring mtp rendering artifacts (slik som aliasing), også fra 1080p til 4K.

Lenke til kommentar

Det er nok tilfelle for film og TV titting, men for data genererte bilder som f.eks spill skal det mye til for å ikke å ikke se noe forbedring mtp rendering artifacts (slik som aliasing), også fra 1080p til 4K.

Synet har begrensninger. Disse begrensningene gjelder uansett hvilke typer bilder.

 

Det slike tester ikke greier å fange opp er at forskjellige tv-er, bluray-spillere etc har varierende grad av funksjonalitet. Dvs at selv om 720p kan tenkes å være ideelt sett "nok" for en gitt avstand/størrelse, så kan dårlig skalering, hard kompresjon etc tenkes å gjøre forskjellen til 1080p synlig for en gitt setting.

 

-k

Lenke til kommentar

Synet har begrensninger. Disse begrensningene gjelder uansett hvilke typer bilder.

 

Det slike tester ikke greier å fange opp er at forskjellige tv-er, bluray-spillere etc har varierende grad av funksjonalitet. Dvs at selv om 720p kan tenkes å være ideelt sett "nok" for en gitt avstand/størrelse, så kan dårlig skalering, hard kompresjon etc tenkes å gjøre forskjellen til 1080p synlig for en gitt setting.

 

-k

 

Enn sannhet med modifikasjoner, begrensingene i synet endres ikke, men enkelte typer bilder er av en slik type at de i seg selv ikke nærmer seg begrensingen i synet. Skrå streker er noe av det synet vårt kan hente ut størst detaljer i, uten klare skrå streker så klarer man seg bedre feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

65" 4k er vel akkurat det jeg trenger ;-)Men må nok vente til neste generation foer prisen blir litt mer tiltalende. For folk med penger burde det ikke vaere noen tvil.84" tommern som dere skriver om her helt vanvittig deilig for dem som ikke sett den enda. Men synes det er rart prisen er såpass mye dyrere i norge en kina. Husker prisen var ca. 150.000 nok der.

 

Du vet at du ikke behoever aa ha norske bokstaver trykket paa tastaturet for aa kunne skrive de norske bokstavene ÆØÅ? Selv om du feks har kjoept laptop på nett fra USA og feks ENG tastatur kan du stille inn KEYBOARD LAYOUT til norsk slik at du kan skrive som en normal kar. Langt enklere for deg, og mindre irritasjon for meg. Saa vinner vi begge to :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enn sannhet med modifikasjoner, begrensingene i synet endres ikke, men enkelte typer bilder er av en slik type at de i seg selv ikke nærmer seg begrensingen i synet. Skrå streker er noe av det synet vårt kan hente ut størst detaljer i, uten klare skrå streker så klarer man seg bedre feks.

 

AtW

Nei, det er ingen sannhet med modifikasjoner. Det er faktisk en tautologi: det som synet ikke er i stand til å oppfatte, det er ikke synet i stand til å oppfatte.

 

Hvis du baserer deg på kunnskap om synet, så trenger du ikke å ta hensyn til om bildet består av skrå linjer eller er tatt opp med uskarpe objektiver, synets begrensninger gir oss en øvre grense for hvor mye oppløsning man kan nyttiggjøre seg i et gitt oppsett om man har "normalt" syn.

 

Hvordan man faktisk skal bruke denne kunnskapen er ikke alltid så opplagt. En kjede fra kamera til skjerm består av mange ledd som påvirker oppløsningen på en ulineær, signalavhengig måte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Minute_of_arc#Human_vision

 

-k

Lenke til kommentar

Synet har begrensninger. Disse begrensningene gjelder uansett hvilke typer bilder.

 

Det slike tester ikke greier å fange opp er at forskjellige tv-er, bluray-spillere etc har varierende grad av funksjonalitet. Dvs at selv om 720p kan tenkes å være ideelt sett "nok" for en gitt avstand/størrelse, så kan dårlig skalering, hard kompresjon etc tenkes å gjøre forskjellen til 1080p synlig for en gitt setting.

 

-k

Jeg har selv sittet ca. 3m fra en 42" TV der med Xbox360, som har en veldig god skalerer, var bl.a linje aliasing helt klart synlig (i spill med native 720p oppløsning). Dette var noe som det var klare forbedringer på når jeg testet med 1080p fra en PC, men forsatt var linje aliasing ganske tydlig.

Med høy nivå AA var dog forskjellen langt mindre, dvs bildekvaliteten var da bedre i 720p enn 1080p uten AA.

 

http://filmicgames.com/archives/698

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen sannhet med modifikasjoner. Det er faktisk en tautologi: det som synet ikke er i stand til å oppfatte, det er ikke synet i stand til å oppfatte.

 

Hvis du baserer deg på kunnskap om synet, så trenger du ikke å ta hensyn til om bildet består av skrå linjer eller er tatt opp med uskarpe objektiver, synets begrensninger gir oss en øvre grense for hvor mye oppløsning man kan nyttiggjøre seg i et gitt oppsett om man har "normalt" syn.

 

Hvordan man faktisk skal bruke denne kunnskapen er ikke alltid så opplagt. En kjede fra kamera til skjerm består av mange ledd som påvirker oppløsningen på en ulineær, signalavhengig måte.

http://en.wikipedia....rc#Human_vision

 

-k

 

men så var ikke det påstanden din, påstanden din var "Synet har begrensninger. Disse begrensningene gjelder uansett hvilke typer bilder.", og det er ikke riktig i den forstanden at vi kan oppfatte like små detlajer uavhengig av hva slags bilde man ser på. Det kan man ikke, og om man skal gå for den absolutt laveste detlajgraden vi kan oppfatte, så er grafen vi så på misvisende. Om man går utifra THX-anbefalingen på 36 graders bilde, og man kan oppfatte ting ned i ca 0.13 bueminutt under ideelle forhold, så snakker man om 16k før man når grensen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...