Gå til innhold

Er dette verdens beste japanske rollespill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dessverre så ikke europeere noe til spillet før det kom til Nintendo DS i 2009."

 

Joda, alle som var noenlunde interessert i JRPGer leste om Chrono Trigger lenge før det kom ut i USA (Power Player hadde i sin tid CT som en forsidesak) og spilte det lenge før DS-utgaven, enten ved å importere SNES-utgaven eller PS1-remaken, eller mer vanlig ved å emulere. De eneste som ikke så noe til spillet før DS-utgaven er enten casuals som ikke har noe sterkere forhold til CT enn at de ga det en sjanse når det først falt i hodet på dem, eller de som ble født for sent. :p

 

Beklager hvis noe av dette allerede er blitt påpekt i podcasten. Har ikke mulighet til å spille den av der hvor jeg er.

Lenke til kommentar

For meg personlig er Chrono Trigger mitt absolutte favorittspill. Om det er tidenes beste JRPG er en annen sak, men for meg så funker det spillet meget bra på så som godt alle mulige måter og jeg kan fortsatt spille det og bli like hektet hver gang. Jeg elsker kampsystemet og syns historien er fascinerende.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Chrono Trigger tidenes japanske rollespill? Snakk om overvurdert. For all del, det gav meg en god opplevelse i sin tid. Men spill som Suikoden 2, Final Fantasy 6, ja faktisk og Ni No Kuni er klart bedre.

 

Det er for tidlig å si at Ni No Kuni er bedre enn Chrono Trigger etter min mening.

 

Final Fantasy 6 er absolutt i samme klasse. Men jeg tør påstå at CT fortjener sin høye status.

Lenke til kommentar

Chrono Trigger spilte jeg ikke før rundt 2001 eller noe sånt. Da på SNES-emulator. Og det var en av de flotteste spillene jeg hadde spilt. La det rett under Final Fantasy 7 :)

 

Det jeg likte aller best med Chrono Trigger var historien, og hele konseptet med time travel. Det å gå tilbake til 600AD og gjøre ting som endret historien i nåtid var meget spesiell. I tillegg var det faktisk mulig å slå Lavos uten hovedpersonen, noe som er temmelig unikt i spillsammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oh, hadde glemt dette!

På tide jeg rotet det fram og komme meg igjennom hele denne gangen.

 

Spillte det en del for en stund siden, men stoppet da jeg startet med top end raiding i WoW. Glemte det litt etter det..

 

Uansett har spillt igjennom FF6 (og omtrent alle de andre opp til 10), men må nok si det jeg så i Chrono Trigger var like bra, om ikke bedre.

Det var et fantastisk spill for sin tid, og fortsatt gøy i dag, det sier jo litt.

 

Er helt enig i at dette er et av tidenes JRPG.

Lenke til kommentar

Jeg synes man skal gi et spill noen år på baken før man erklærer det som tidenes beste. Chrono Trigger har tålt tidens tann og nye spillere nyter fortsatt spillet på samme måte som man gjorde da det først kom, så det er definitivt en kandidat, men det gjenstår å se om man fortsatt setter like stor pris på Ni No Kuni og Xenoblade om 5-10 år. Veldig mange spill som får en god mottagelse når de kommer blir fort glemt og Ni No Kuni har allerede noen kritiske røster imot seg (en del kritikk mot rekrutteringssystemet, kampene og White Witch-subquesten). Jeg holder imidlertid en knapp på Xenoblade selv.

Lenke til kommentar

Må være liten tvil om at dette er blant de beste JRPGene gjennom tidene. Jeg er sykt imponert over arbeidet til Mitsuda i dette spillet. Han var 22 år gammel, det første store prosjektet han hadde ansvaret for, og han leverte et av tidenes beste spillsoundtracks. (Historien sier at han jobbet så hardt at han utviklet magesår. Uematsu gjorde da ferdig jobben og komponerte rundt 10 gjenværende spor, med assistanse av noen andre huskomponister. Men uansett står Mitsuda for rundt 90% av musikken).

 

Musikken har en helt særegen sound, fylt med minneverdige temaer, moden harmonikk og eksotiske lyder. Det er med rette en klassiker i spillmusikkhistorien. Jeg syns at CT og FF6 er de beste rollespillene på SNES, og har de beste lydsporene.

Lenke til kommentar

Chrono Trigger gjør det meste riktig. Man kan ikke utsette noe på verken grafikken, musikken, historien, karakterene eller kampsystemet, og da har man spikret alt som betyr noe i et JRPG. Spillet styrer klart unna alle de vanligste JRPG-fallgruvene; påkrevd grinding, for mange og for like kamper, kjedelig kampsystem, klisjepreget, forutsigbar historie og karakterer det er vanskelig å like.

 

Den viktigste x-faktoren i et JRPG et man lykkes med å skape en så sterk atmosfære at spilleren helt uten å tenke over det lever seg så sterkt inn i historien at han/hun får et følelsesmessig forhold til karakterene og bare må se hva som skjer rundt neste hjørne. Derfor er scriptet og musikken så viktig. Dessverre er det ikke alle utviklere som prioriterer det i like stor grad, og da hjelper det lite hvor kult kampsystemet er, jmf. f.eks. Star Ocean 4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chrono Trigger gjør det meste riktig. Man kan ikke utsette noe på verken grafikken, musikken, historien, karakterene eller kampsystemet, og da har man spikret alt som betyr noe i et JRPG. Spillet styrer klart unna alle de vanligste JRPG-fallgruvene; påkrevd grinding, for mange og for like kamper, kjedelig kampsystem, klisjepreget, forutsigbar historie og karakterer det er vanskelig å like.Den viktigste x-faktoren i et JRPG et man lykkes med å skape en så sterk atmosfære at spilleren helt uten å tenke over det lever seg så sterkt inn i historien at han/hun får et følelsesmessig forhold til karakterene og bare må se hva som skjer rundt neste hjørne. Derfor er scriptet og musikken så viktig. Dessverre er det ikke alle utviklere som prioriterer det i like stor grad, og da hjelper det lite hvor kult kampsystemet er, jmf. f.eks. Star Ocean 4.

 

Star Ocean 4 har også et sted der det går 3 timer mellom hvert save-punkt!

Lenke til kommentar

Star Ocean 4 har også et sted der det går 3 timer mellom hvert save-punkt!

 

Forferdelig. Det går en hel karakter bare der.

 

Ikke et vondt ord om Star Ocean 2 dog.

 

Chrono Trigger er et flott spill, men vet ikke om jeg ville kalt det det aller beste JRPG'et jeg har spilt. Der ligger i hvertfall Xenoblade, Dragon Quest VIII foran, pluss noen fra Final Fantasy serien. Spiller Ni no Kuni for tiden og det er lett blant de beste også.

 

Alle titlene her er i toppklassen men jeg synes Dragon Quest VIII er selve erkeeksempelet på et JRPG som klarer å lage en fantastisk stemning men der gameplayet gjør at man kvier seg for å fortsette. Sammenlignet med tidligere Dragon Quest føles kampene seige og langtekkelige, mye pga. loading og animasjoner. Det er mange kamper, de blir ofte veldig like og det tar lang tid å gå opp en level, noe som er helt nødvendig siden spillet ikke akkurat er lett og det er gjerrig med lagringsmulightene. Jeg synes det er synd at denne biten blir så kjedelig, for spillet gjør virkelig en suveren jobb med alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...