Gå til innhold

Forskere har laget PC som aldri krasjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Moderne datamaskiner foretar nemlig ikke beregninger samtidig, selv om det kan virke slik. I virkeligheten bytter den bare raskt mellom ulike oppgaver i sekvens"

 

Eh jo, det har de gjort de siste 20 årene siden den første Pentium-prosessoren kom med superscalar arkitektur. Ikke for redundans nei, men for økt ytelse har de gjort dette lenge.

Endret av Kjellrs
Lenke til kommentar

Min påstand er at dette bare er tull. PCer i mitt hus har ikke kræsjet siden prosessorer med dobbeltkjerne kom ca. 2005. Det har alltid vært operativsystemet eller en driver som har kræsja.

Med et lite unntak for en ødelagt strømforsyning og et skjermkort med tett vifte i løpet av disse årene (som begge ga blåskjerm).

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare tull. En individuell prosess har ikke kunne krasje hele maskinen siden vi begynte med protected mode minneaddressering, med mindre dette er en kritisk prosess som kjører i kernelspace. Userspace skal ikke kunne krasje systemet. Linux har alltid brukt protected mode, og Windows har hatt dette siden NT.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes det er skummelt å montere noe slikt i en militær drone. Det med at den skal lære kan etterhvert få den til å utvikle en mye mer kompleks inteligens en forrutsett, og da er det egentlig bare eventuelle hardware oppgraderinger som står i veien for en fullverdig AI. Det er nesten på tide at man stiller seg samme spørsmålet som er stilt i utallige filmer og spill før; bør man virkelig utvikle AI?

 

Nå kan det hende mine tanker er noe vell kritiske her, men dette kan bli et reelt moralsk problem, for ikke å nevne et sikkerhets problem.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull. En individuell prosess har ikke kunne krasje hele maskinen siden vi begynte med protected mode minneaddressering, med mindre dette er en kritisk prosess som kjører i kernelspace. Userspace skal ikke kunne krasje systemet. Linux har alltid brukt protected mode, og Windows har hatt dette siden NT.

Windows har hatt dette siden Windows 3.0 ble lansert i 1990. Windows NT (1993) har alltid kjørt i protected mode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...