Gå til innhold

? Google gir bort e-postadressen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper er et stikkord... Gratis apps, nei..

 

Når vi kjøper noe digitalt på nettet så må vi alltid gi fra oss en haug med informasjon... inkl kort-informasjon...

 

Hvorfor er det helt utenkelig at når vi KJØPER et program, så får den som har laget programmet epostadressen vår? Det er et kundeforhold...

 

Og de som ikke har det enda, ha flere epostkontoer...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kjenner det frister å migrere helt bort fra Google.. Har nettopp gått fra Gmail over til Outlook, og dermed har det også gått fra Google Drive over til SkyDrive. Det har jo ikke vært noen dårlig overgang, SkyDrive med Office in the Web fungerer mye bedre om du spør meg.

 

Spørsmålet er om jeg skal gå bort fra Google søk og over til DuckDuckGo, det fungerer jo også temmelig bra.. Utfordringen ligger i å erstatte Chrome, til Windows har jeg ingen gode alternativer, til OS X så har jeg hvertfall Safari eller eventuelt Webkit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt kosher. Dog kjøper jeg mye fra nettbutikker og er ikke helt uvant med at selger må ha navn og adresse for å få sendt pakken til meg, samt e-post for å bekrefte ordre, sende kvittering osv. Ser at det blir noe annet med digitale kjøp, og Google burde holdt seg for gode til å dele hjemmeadressen min med andre. De kunne holdt seg til systemet med anonymisert identifikasjon.

Lenke til kommentar

Google har vel vist at de ikke akkurat er å stole på.

http://www.pcworld.com/article/2014313/judge-accepts-225-million-google-fine-in-safari-privacy-case.html

 

 

For en stund siden så jeg noen anbefale appen Tasker i Galaxy S3 tråden tror jeg det var.

Da jeg kikket innom Google play for å lese om den ble jeg litt sjokkert over hva appen vil ha tilgang til.

 

Jeg tror nok jeg ville tenkt meg om både en og ti ganger før jeg innstallerte noe slikt.

 

Sjekk selv:

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm5ldC5kaW5nbGlzY2guYW5kcm9pZC50YXNrZXJtIl0.

 

Må man gi tillatelse til alt, eller kan man velge bort enkelte ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Må man gi tillatelse til alt, eller kan man velge bort enkelte ting?

Du må godta alt versjonen av appen ønsker eller ikke installere den.

 

Jeg har hatt flere apper som jeg ikke har oppdatert da nye versjoner skulle ha aksess til mye de hadde null legitim bruk for.

 

Det er utrolig mye konfidensiell informasjon som folk bevisstløst lar apper fra ukjente selskaper samle inn. Regner med at det vil komme endel stygge saker om dette fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner det frister å migrere helt bort fra Google.. Har nettopp gått fra Gmail over til Outlook, og dermed har det også gått fra Google Drive over til SkyDrive. Det har jo ikke vært noen dårlig overgang, SkyDrive med Office in the Web fungerer mye bedre om du spør meg.Spørsmålet er om jeg skal gå bort fra Google søk og over til DuckDuckGo, det fungerer jo også temmelig bra.. Utfordringen ligger i å erstatte Chrome, til Windows har jeg ingen gode alternativer, til OS X så har jeg hvertfall Safari eller eventuelt Webkit.

 

Bare å starte å bruke Bing. Du må bare huske å stille det til Amerikansk først, da er det like bra som Google. IE10 kan også anbefales (glem de andre).

Lenke til kommentar

Kjøper er et stikkord... Gratis apps, nei..Når vi kjøper noe digitalt på nettet så må vi alltid gi fra oss en haug med informasjon... inkl kort-informasjon...Hvorfor er det helt utenkelig at når vi KJØPER et program, så får den som har laget programmet epostadressen vår? Det er et kundeforhold...Og de som ikke har det enda, ha flere epostkontoer...

 

Dette er jo en butikk. Om du kjøper en ting fra f.eks Elkjøp, så leverer de ikke opplysninger om kundeforholdet ditt videre til underleverandørene. Hverken Apple eller Microsoft gir videre kundedata (for du er jo kunde av de, ikke av apputvikleren)

Lenke til kommentar

Ved kjøp av apps i Google Play så brukes Google Checkout/Wallet som også brukes når man bestiller fysiske varer på nettet. Derfor er slike personopplysninger med når man kjøper apps. Utviklerne får derimot ikke full adresse, men kun navn, epost og provins/stat/by.

 

Forskjellen mellom Play Store og App Store er at når man kjøper apps i App Store, så kjøper man dem av Apple. Når man kjøper apps i Play Store, så kjøper man dem direkte fra utvikleren. Apple tar seg av mva. og andre detaljer, mens dette ikke er tilfellet hos Google.

 

Det ligger flere saker ute angående dette, og dette er ikke noe nytt.

 

Så er du av typen som er forsiktig med å kaste epostadressen din rundt, så kan det sikkert også hjelpe å styre unna apps som allerede har dårlige anmeldelser og ellers er dårlig gjennomført da det er mulig utvikleren er av den umoralske typen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøper er et stikkord... Gratis apps, nei..Når vi kjøper noe digitalt på nettet så må vi alltid gi fra oss en haug med informasjon... inkl kort-informasjon...Hvorfor er det helt utenkelig at når vi KJØPER et program, så får den som har laget programmet epostadressen vår? Det er et kundeforhold...Og de som ikke har det enda, ha flere epostkontoer...
Dette er jo en butikk. Om du kjøper en ting fra f.eks Elkjøp, så leverer de ikke opplysninger om kundeforholdet ditt videre til underleverandørene. Hverken Apple eller Microsoft gir videre kundedata (for du er jo kunde av de, ikke av apputvikleren)

 

Forskjellen mellom Elkjøp, Lefdal, Apple og Google er at når du kjøper noe fra Google (Play Store) så kjøper du direkte fra utvikleren og ikke Google. Elkjøp, Lefdal og Apple er butikker, Play Store er et marked hvor det er mange ulike distributører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en stund siden så jeg noen anbefale appen Tasker i Galaxy S3 tråden tror jeg det var.

Da jeg kikket innom Google play for å lese om den ble jeg litt sjokkert over hva appen vil ha tilgang til.

 

Jeg tror nok jeg ville tenkt meg om både en og ti ganger før jeg innstallerte noe slikt.

 

Sjekk selv:

https://play.google....C50YXNrZXJtIl0.

Hvis du har lest om appen, vet du sikkert hva den gjør også. Den typen apps MÅ ha såpass med tillatelser om alle funksjonene skal være dekket. Du har trejdepartsløsninger som Xposed App Settings og LBE Security Manager som lar deg begrense enkelte tillatelser dersom du har root.

 

Ville aldri hatt Facebook, som logger hvor du er hver gang du åpner appen, installert uten den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner det frister å migrere helt bort fra Google.. Har nettopp gått fra Gmail over til Outlook, og dermed har det også gått fra Google Drive over til SkyDrive. Det har jo ikke vært noen dårlig overgang, SkyDrive med Office in the Web fungerer mye bedre om du spør meg.Spørsmålet er om jeg skal gå bort fra Google søk og over til DuckDuckGo, det fungerer jo også temmelig bra.. Utfordringen ligger i å erstatte Chrome, til Windows har jeg ingen gode alternativer, til OS X så har jeg hvertfall Safari eller eventuelt Webkit.

 

Er jo fint at du tror at man på noen som helst måte er beskyttet fra det "store ondet" med Outlook og Skydrive. Får vel håpe får din del at du ikke er like ignorant når det kommer til andre ting , for ja, vi er nok alle grundig lurt når det kommer til "gratis" tjenester fra både Microsoft og Google.

Lenke til kommentar

Kjenner det frister å migrere helt bort fra Google.. Har nettopp gått fra Gmail over til Outlook, og dermed har det også gått fra Google Drive over til SkyDrive. Det har jo ikke vært noen dårlig overgang, SkyDrive med Office in the Web fungerer mye bedre om du spør meg.

 

Spørsmålet er om jeg skal gå bort fra Google søk og over til DuckDuckGo, det fungerer jo også temmelig bra.. Utfordringen ligger i å erstatte Chrome, til Windows har jeg ingen gode alternativer, til OS X så har jeg hvertfall Safari eller eventuelt Webkit.

 

tinfoilhat.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo fint at du tror at man på noen som helst måte er beskyttet fra det "store ondet" med Outlook og Skydrive. Får vel håpe får din del at du ikke er like ignorant når det kommer til andre ting , for ja, vi er nok alle grundig lurt når det kommer til "gratis" tjenester fra både Microsoft og Google.

 

Det handler mer om å ta et standpunkt, at du ikke er trygg uansett hva du bruker er sånn Internett fungerer.. Men retningen Google har tatt den siste tiden med å kutte ut EAS støtte i Gmail, presser på brukere Google+ og alt mulig rart så er det strengt tatt kun en eneste ting jeg som trofast Google bruker i mangfoldige år nå kan gjøre for å signalisere at nok er nok, og det er ved å rett og slett ikke benytte tjenestene lenger.

 

 

At spesielt Microsoft ikke akkurat er kjent for å ha rent mel i posen er ikke til å legge skjul på, men akkurat for øyeblikket føler jeg faktisk at Microsoft går i riktig retning, mens Google går i feil og da støtter jeg heller oppom Microsoft kontra Google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...