Gå til innhold

Har dette objektivet ustabil stabilisator?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bandingen på 20mm er jo kun på Olympus OM-D -M5; så her er det vel Olympus som har (eller hadde) et problem?

 

Men jeg sitter med en følelse at Panasonic kan slite noe med kvalitetsproblemer på optikken. Da jeg kjøpte GH2 for noen år siden, kjøpte jeg med en 14-140mm. Den utviklet leamus i stabiliseringen etter en stund. Kjøpte nylig en 45-150mm f/4-5.6; og den første var soft, til tider direkte uskarp, og ga rare effekter i boke-en. Fikk byttet den i en ny en, og den oppfører seg slik den skal.

 

Det er også stor forskjell på 14-42mm v1; mange har elendige utgaver, den jeg fikk var "grei nok". Dvs. det man kan forvente av et billigobjektiv med plastfatnign ...

Lenke til kommentar

k

Bandingen på 20mm er jo kun på Olympus OM-D -M5; så her er det vel Olympus som har (eller hadde) et problem?

 

Men jeg sitter med en følelse at Panasonic kan slite noe med kvalitetsproblemer på optikken. Da jeg kjøpte GH2 for noen år siden, kjøpte jeg med en 14-140mm. Den utviklet leamus i stabiliseringen etter en stund. Kjøpte nylig en 45-150mm f/4-5.6; og den første var soft, til tider direkte uskarp, og ga rare effekter i boke-en. Fikk byttet den i en ny en, og den oppfører seg slik den skal.

 

Det er også stor forskjell på 14-42mm v1; mange har elendige utgaver, den jeg fikk var "grei nok". Dvs. det man kan forvente av et billigobjektiv med plastfatnign ...

 

Akkurat der kan man vel sikkert argumentere for begge deler. Om jeg oppfattet det rett var det noen elektromagnetiske forstyrrelser fra EM5 den ikke taklet, om det er det eneste kameraet som sender disse forstyrrelsene så sterkt, eller om det er det eneste objektivet som ikke er skjermet godt nok til at ikke blir forstyrret som er problemet blir vel en "smakssak"

 

Tenkte på 14-42X, det er jo ett ikke alt for billig objektiv. Var det ikke noe trøbbel med stabiliseringen der?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tenkte på 14-42X, det er jo ett ikke alt for billig objektiv. Var det ikke noe trøbbel med stabiliseringen der?

Det var noen rapporter om det, ja. Men jeg har ikke merket noe; ikke RandiA helelr, som har samme objektiv.

 

Men det som er interessant er at det er samme feil som ble rapportert på de tidlige utgavene av tilsvarende Olympus kit-objektiv. Bildene ble uklare ved en bestemt kombinasjon av brennvidde og lukkertid (med IS på).

Lenke til kommentar

Jeg har dette problemet med min 12-35mm. Jeg får denne skjelvingen uansett om IS står av eller på. Samme med autofokus.

Jeg var så smart å kjøpe dette objektivet på ebay, så det vil være et mas å evt få returnert det.

Jeg har sendt mail til amerikansk og norsk panasonic-support med håp om at det kanskje kan løses i firmware, men jeg har ikke fått noe svar...

Lenke til kommentar

Firmware hjelper vel lite hvis det er en konstruksjonsfeil eller satt sammen med deler igjen på samlebåndet. Nå har ikke jeg fulgt med på kameraer osv mer enn underkant av 5 år, var det så mye problemer tidligere ?

 

Jo det kan være at ei firmware oppdatering ikkje kan hjelpe here, men viss dette gjelder alle 12-35mm f2.8 objektiver så må dette være ein probusjon feil så er for all del Panasonic nøtt til å komme på banen for å fikkse problemet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...