Gå til innhold

Den norske nettleseren Opera vraker egen motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser det er flere her som har gått vekk fra Opera fordi den ikke støtter nettsider. Nå vil jeg faktisk påstå at verden ikke har vært slik på minst et par år. Det er lenge siden jeg måtte bruke IE eller Firefox fordi en side ikke virket i Opera. Faktisk skjer det mye oftere at sider ikke fungerer i IE. Skulle det skje at en side ikke fungerer i Opera så virker den normalt heller ikke i IE eller Firefox, og flere nettlesere gidder jeg ikke prøve. Da er det "just move on"...

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et steg i feil retning for den åpne weben i mine øyne :(

Dette er jo et skritt for å nettopp gjøre nettet mer åpent.

 

Gecko, KHTML, WebKit og GtkHTML er nettopp åpne rendringsmotorer. Presto som var Opera sin tidligere motor var proprietær. Bidrag fra Opera til WebKit vil også være nyttig for andre nettlesere som Chrome og Safari.

 

At det finnes flere åpne kan nok være en grei ting, og det er fortsatt en del som benytter Gecko, selv om det heller er relativt små nettlesere sammenlignet med Firefox, Chrome, Safari, IE og Opera. Og Konqueror som benytter KHTML (som WebKit ble forket fra).

Lenke til kommentar

Dagens nedtur når jeg leste dette :hm:

Jeg stiller meg skeptisk til denne overgangen, hvor jeg ser for meg at Opera bare blir nok en generisk Chrome-klon.

 

Som andre har sagt: hvorfor skal jeg nå bruker Opera? Hva vil skille nye "Opera" fra Chrome?

 

Jeg håper på positiv overraskelse, men jeg er lite interessert i å bruke Google Chrome(ium). I hverfall ikke med mindre jeg blir garantert at den ikke rapporterer noe "hjem" til HQ.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er dedikert, eller retter sagt har vært en hengiven bruker av Opera i mange år. De siste årene har jeg prøvd Chrome, og til slutt neste bare benyttet Chrome. Dette er forårsaket av mye trøbbel med Opera, som heng og generell treghet.

Hva som har vært årsaken til av Opera taper seg i mine øyne kan jeg ikke si, men jeg har mange maskiner der alle har Opera og Chrome installert. Chrome bruker jeg mest til ren internettilgang fordi det er betraktelig raskere! Opera har jeg all min bookmarks, notes og historikk, pluss at jeg har et lønnlig håp om at Opera skal bli mer "snappy" igjen.

Om webkit gjør Opera til det det var, så er jeg "all in", igjen!

Opera ligger mitt hjerte nærmest, men fungerer konsekvent dårligst av de to, på alle mulige maskiner.

Sånn er det bare!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det vel mange som blander motor og interface, jeg går ut fra at Opera fortsatt vil beholde interfacet sitt, og bruke WebKit-motoren. Mao. vil kun browsinga bli forandret, dvs. til det bedre. Presto er ikke godt nok på alle systemer, svært få systemer Presto faktisk fungerer ~100% (dog er det en fryd der det faktisk gjør det). Men WebKit er generelt mer stabilt på dette området.

 

Opera vil nok ikke forandre seg for folk flest, interfacet vil nok fortsatt være det samme, slik at vi som er vandt til Opera, fortsatt vil få samme brukeropplevelse. Forskjellen er at vi vil få en bedre og felles motor, som også er åpen.

 

Opera-interface med WebKit-motor, ja takk, helst i går!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opera vil nok ikke forandre seg for folk flest, interfacet vil nok fortsatt være det samme, slik at vi som er vandt til Opera, fortsatt vil få samme brukeropplevelse. Forskjellen er at vi vil få en bedre og felles motor, som også er åpen.

 

Det er ikke bare motoren som Opera nå bytter ut. Grensesnittet skal over på Chromium' date=' som også er et prosjekt med åpen kildekode.[/quote']

 

Slik jeg tolker det kommer Opera til å gå over til å bli "bare enda en Chromium-basert browser" som Comodo, BlackHawk, Rockmelt, osv.

Men det er godt mulig at jeg maler fanden på veggen nå.

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Hm hvorfor skal man velge Opera fremover?

Pga de snasne "Opera Skins"?

 

Hva vil gjøre Opera unikt fremover? Og hvordan vil fraværet av Operas Presto påvirke fremtidig innovasjon, nytenkning og konkurranse?

 

Nå skjønner man jo hvorfor Von T selger Opera aksjer i bøtter og spann. Flaskelammet hans er jo på slaktebenken alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt nytt i mine øyne. Opera har det siste året blitt helt ubrukelig - treg og hakkete, og ofte "Opera .... not responding". Forhåpentligvis løses disse probleme nå. Funksjonene til Opera, farten til Chrome :-)

Skjer ikke så ofte for min del. De få gangene det skjer har jeg 10-15 faner som spiller av flash-film samtidig.

 

Jeg håper støtten for eksisterende tillegg beholdes selv om det virker litt søkt med tanke på at de skal ha alt nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...