Gå til innhold

Distribuert regnenettverk satte verdensrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært rimelig fett å finne en formel som gir alle kjente og ukjente primtall. Rent hypotetisk. Lurer nesten på hva premien ville vært for noe sånt.

 

Det finnes flere algoritmer som gir ut primtall og som ikke vil gi ut alle om de kjører i evig tid, problemet er at det tar langt tid. (legg forøvrig merke til at hver gang det settes en primtallsrekord, så er tallet påf ormen 2^x - 1, det er fordi dette er en spesiell type primtall man mye raskere kan regne seg fram til, så det er alltid disse som slår rekorden)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er verd å nevne at man selv kan installere GIMPS eller lignende programmer for å lete etter neste rekordprimtall. Blant annet CPU-cruncheren Prime95 gjør dette, men den utnytter så vidt jeg vet ikke nye instruksjoner eller GPU-akselerasjon så man får dårlige odds til å 3000$ via den. Personlig bruker jeg PrimeGRID via Boinc til å skape litt bedre lunk i loftstua. Oddsen for å vinne med en vanlig PC er så liten at man bare kan se bort i fra det. Det er derimot morsomt å bidra til slike prosjekter og samtidig skape litt tiltrengt varme. Det er også et vist konkurranseelement i bidraget. Her er den norske topplista for PrimeGrid. (Jeg ligger på 85. plass)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
17 millioner sifre skal ta flere minutter å laste ned over bredbånd? Det er ~ 17MB, altså tar det meg ca 2.5 sekund..
Oppdaterte artikkelen - det burde stått et halvt minutt. Vi velger likevel å tro at 55 Mbps ikke er så vanlig rundt om i de tusen hjem ;)

Hmm

 

Ett siffer tar jo ikke 8 bit med plass, men mellom 3 og 4 bit. Hvis man sier 4bit, så vil 17 millioner siffre bare ta 8,5mb. Så 15 sekunder?

Lenke til kommentar

Jeg stusser litt på dette i artikkelen:

 

For tall med mindre enn hundre millioner siffer er deres veiledende premie nettopp 3000 dollar

 

For eksempel delte de i april 2000 ut hele 50 000 dollar til en av de mange GIMPS-frivillige, for oppdagelsen av det første primtallet med over én million siffer.

 

 

Hvorfor fikk de 50 000 for ett tall med èn million siffre når veiledende premie for tall mindre enn hundre millioner siffre gir 3000?

Lenke til kommentar
Tror ikke det er store penger å tjene på å kjøpe maskinvare til å regne på slikt :p

Dette er nok noe man gjør for samfunnsansvar, nyttig varmeutvikling eller for morroskyld.

 

Om man har en Nvidia-GPU eller Intel-CPU er min mening at det er bedre å bruke dem på folding@home, de resultatene kan i det minste hjelpe oss med mot bedre helse.

Folding@home er bare ett av mange helserelaterte distribuerte tungregne-prosjekter. Det er helt klart viktig, men det finnes også gode ikke helserelaterte samfunnsnyttige prosjekter. Jeg synes det er viktig å fordele regnekraften litt utover mange gode prosjekter i stedet for å bare satse alt på ett prosjekt.

 

Det kanskje mist nyttige, seti@home, har dessverre størst oppslutning blant slike prosjekter siden de var først(?) ute og har fått massiv mediedekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hmm Ett siffer tar jo ikke 8 bit med plass, men mellom 3 og 4 bit. Hvis man sier 4bit, så vil 17 millioner siffre bare ta 8,5mb. Så 15 sekunder?

Skrevet fult ut i en artikkel som dette så bruker de nok et komplett tegnsett. Hardware.no bruker UTF-8 tegnsett med 8 bit per tegn. Nå komprimeres sikkert nettsider som dette før oversendelse så det ville nok tatt rundt mellom 3 og 4 bit per tegn i gjennomsnitt i praksis.

Lenke til kommentar

Skrevet fult ut i en artikkel som dette så bruker de nok et komplett tegnsett. Hardware.no bruker UTF-8 tegnsett med 8 bit per tegn. Nå komprimeres sikkert nettsider som dette før oversendelse så det ville nok tatt rundt mellom 3 og 4 bit per tegn i gjennomsnitt i praksis.

Kom på at det ble sendt som ren tekst etterpå, men som du sier, hw.no kjører med kompresjon.

 

Btw, UTF-8 har fra 8 bit pr tegn og opp til 6 byte. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg stusser litt på dette i artikkelen:

 

Hvorfor fikk de 50 000 for ett tall med èn million siffre når veiledende premie for tall mindre enn hundre millioner siffre gir 3000?

Det er trolig justert litt på premiene etterhvert som de har brutt grenser, mer ressurser er blitt tilgjengelig, kraftigere maskiner/skjermkort. Det krevde trolig mye mer av en maskin i starten, når maskinene hadde lite ressurser.

Kan også være litt markedsføring oppi dette. Hvis de hadde få brukere tidlig, og ville ha mange raskt, så kan størrelsen på premiene være et virkemiddel. Når brukermassen er stor blir det litt mindre press på å øke den, og resultatene kommer trolig raskere enn når de var få. Kan også ha ført til at resultatene har kommet hyppigere, med betaling til de som har funnet dem. De må vel få det til å gå rundt økonomisk også på en måte. Jeg bare tenker høyt her nå. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde vært rimelig fett å finne en formel som gir alle kjente og ukjente primtall. Rent hypotetisk. Lurer nesten på hva premien ville vært for noe sånt.
http://www.claymath.org/millennium/Riemann_Hypothesis/En million dollar.Dessuten tror jeg du kan forvente en Nobelspris

 

Måtte i så fall ha blitt "Nobelprisen" i økonomi, om Nobelpris i det hele tatt. Dog, det ville nok haglet andre, dedikerte matematikkpriser etter deg.

Lenke til kommentar

Det er verd å nevne at man selv kan installere GIMPS eller lignende programmer for å lete etter neste rekordprimtall. Blant annet CPU-cruncheren Prime95 gjør dette, men den utnytter så vidt jeg vet ikke nye instruksjoner eller GPU-akselerasjon så man får dårlige odds til å 3000$ via den. Personlig bruker jeg PrimeGRID via Boinc til å skape litt bedre lunk i loftstua. Oddsen for å vinne med en vanlig PC er så liten at man bare kan se bort i fra det. Det er derimot morsomt å bidra til slike prosjekter og samtidig skape litt tiltrengt varme. Det er også et vist konkurranseelement i bidraget. Her er den norske topplista for PrimeGrid. (Jeg ligger på 85. plass)

 

 

Er det GPU støtte i linux også? Ble fristet til å prøve, men nvidia kortet blir ikke brukt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...