Gå til innhold

? Datalagringsdirektivet er fullstendig ubrukelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man vet hvordan dette vil fremstå når tilslutt en politiker skal kommentere danskenes erfaring rundt DLD. Først sier de at dette er grundig vurdert og at det vil ta tid før resultatene vil komme. Så blir ballen kastet over til en politileder som vil si at dette er helt avgjørende for at de kan gjøre jobben sin. Ola Nordmann svelger dette, og DLD går fremover mot innføring med uformisnket styrke. At folket blir sittende med regningen fordi myndighetene legger dette over på teletilbyderne, som igjen setter opp prisen er nærmest å regne som en selvfølge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kjenner jeg norske politikere rett kommer de til å late som at dette faktumet aldri har funnet sted. Nå må vi huske å bruke stemmeseddelen riktig til høsten folkens.

Det er vel kun to reelle ting som kan skje til høsten: En regjering med stor andel AP, eller en regjering med stor andel H. Begge som sto i spissen for DLD.

 

Trine Skei Grande i venstre var en av få politikere som klarte å uttale seg vettugt om dette. Nå dreier stortingsvalg seg om mer enn bare DLD, så om det er avgjørende for min stemme for vente å se, men ga i hvert fall noen plusspoeng der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Det er vel kun to reelle ting som kan skje til høsten: En regjering med stor andel AP, eller en regjering med stor andel H.

Eller 3. Borgerlig og sosialistisk side ender begge opp uten flertall, og Piratpartiet står blokknøytralt og klart med sine 5-10% (forhåpentligvis) og selger seg til høystbydende. Da får vi se hvor mye ryggrad disse partiene har i teknologisaker.

Lenke til kommentar

@Visjoner:

Det gikk kanskje i Sverige for noen år siden, men tviler på så høy andel om de ikke klarer å stille opp med noe mer enn kjerneprogrammet sitt. Foreløbig kan alle deres meninger sammenfattes på én A4 side. Valgkampen handler om mer enn det lille Piratpartiet går inn for nå. F. eks. økonomi, miljø, skole, helse, velferd osv.

 

Dessuten har jeg vanskelig for å støtte deres svært liberale syn på piratkopiering der alt rett og slett er "greit" så lenge det ikke er til kommersiell bruk. Jeg synes absolutt lovverket i dag må tillate mer, men trekker grensen før Piratpartiet.

F. eks. utdanner jeg meg som programmerer. Min inntekt kan hende vil komme fra salg av programvare, hvorfor skal folk med loven på sin side få laste ned det gratis uten min vilje og tillatelse?

 

Jeg er derimot enig i at vernetiden må ned og patenter på software-teknologi bort. Ved å senke vernetiden og ikke røre piratkopiering, vil det å "ha fleksnes på youtube" være greit noen år etter utgivelse, og jeg kan kanskje få tak i filmer og bøker lovlig. Slik det er nå finnes det bøker jeg ønsker å kjøpe men ikke får kjøpt fordi ingen selger dem, men det er ulovlig for meg å laste de ned. Det blir for dumt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gjøre mitt for å forsyne de med støydata, så kanskje de innser galskapen til slutt? (trolig ikke)

 

 

Men vernetiden på åndsverk må beholdes, hvis jeg skriver en populær krimroman er det bare rett og rimelig at jeg beholder rettighetene "ut livet". Det vil være svært urettferdig om de store forlagene etter 10 år kunne selge boken uten provisjon til meg. Løsningen er derimot det som de har i USA, nemlig "fair use". Vi trenger noe tilsvarende i Norge som gjør at folk får rimelige disponeringsrettigheter. Skal vi ta avtaler bokstavlig er det ulovlig å låne bort en CD-plate, ulovlig å ta med seg en DVD-plate til en kompis, ulovlig å spille musikk så høyt at det kan regnes som offentlig fremføring osv.

 

Så uttellingen i Danmark er 3 saker ja? Tipper at uttellinge hadde vært mye større hvis det danske politiet heller hadde fått de hundrevis av millionene...

 

Kommer aldri til å skjønne hva som foregår oppi topplokkrt til politikere.

Det har blitt brukt i tre saker, det står vel ingenting om at det har vært brukbare eller avgjørende beviser.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det danske rikspolitiet mener likevel loggføringen har hatt stor verdi, selv om de henviser til justisministeren for svar på de fleste spørsmål. Politiet skriver likevel til Version2 at loggføringen etter deres oppfatning har hatt konkret betydning i etterforskning, og vil få enda større betydning fremover – uten at avisen har klart å få dette utdypet nærmere.

Her har jeg inntrykket av at de snakker om prinsipper eller det kan være vi kan få nytte for det en gang i fremtiden, da kan vi ikke skrinlegge det. Eller i verste fall så tør de ikke innrømme at dette er ubrukelig og masse bortkastede ressurser (penger), og man prøver å redde ansikt. Hvis man skal få respekt i min bok, så gjelder det å tørre å innrømme og stå for sine feil, og ta evt. konsekvenser av det. Å prøve å ro seg unna gjør vondt verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreløbig kan alle deres meninger sammenfattes på én A4 side. Valgkampen handler om mer enn det lille Piratpartiet går inn for nå. F. eks. økonomi, miljø, skole, helse, velferd osv.

 

Det stemmer ikke helt. For det første har de skrevet mer (det du viser til er kjerneprogrammet som ble snekret sammen for å samle underskrifter) her:

http://wiki.piratpartiet.no/index.php?title=Piratpartiets_s%C3%B8yler

 

I disse dager stiftes det fylkeslag over hele landet, og de som sitter i disse styrene jobber med å lage et bredere program. På første årsmøte, som er i mars, vil sakene innenfor "kjerneområdet" bli vedtatt. Før sommeren vil det bli arrangert enda et møte hvor saker som ligger utenfor "kjerneområdet" vil bli vedtatt.

 

Det er ikke lett å bygge båten mens man ror - men om flere engasjerer seg kan mye bli gjort allerede innen valget i 2013. Dersom du mener at du har noe å bidra med er det bare å hoppe ombord.

 

Foreløpig er det stiftet fylkeslag i Oslo, Akershus, Hordaland, Rogaland, Sør-Trøndelag, Vest-Agder og Sogn&Fjordane. Flere står for tur.

 

Det nytter ihvertfall ikke å klage på at Datalagringsdirektivet og tilsvarende masseovervåkning blir innført - samtidig som du ikke ønsker å støtte opp om Piratpartiet. Det gjøres et seriøst arbeid å "tilfredstille" de som ønsker at Piratpartiet skal være mer enn et nisjeparti - da kan man heller bidra i stedet for å klage.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget med DLD er ikke å ta kriminelle, men overvåking.

 

Når nå DLD allerede er vedtatt så må ingen tro at myndighetene vil gi slipp på dette for dem fantastiske verktøyet.

De vil bare utvide definisjonen på hvem som er terrorister til også å gjelde alle som kritiserer regjeringen, og alle som protesterer på noe som regjeringen vil innføre, lovverket for dette er for en stor del klart allerede.

Når alle som kritiserer regjeringen og Jens Stoltenberg, og alle som protesterer mot et elller annet er gjort til "terrorister" så vil DLD bli en suksess i Norge.

For omtrent halve befolkningen kritiserer jo Jens Stoltenberg og regjeringen, så da blir DLD en suksess og politiet alle politikere blir fornøyd.

 

Problemet vil vel da heller bli å finne plass i fengsel til alle "terroristene"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...