Gå til innhold

Ny teknologi kan gi bedre bilder i dårlig lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøft! Hvis dette fungerer så godt som antatt vil det heve lyssensitiviteten tilsvarende fra mFT til APS-C eller fra APS-C til fullformat eller fra f/4 til f/2,8, eller fra 1/500s til 1/250s eller fra ISO400 til 800, bare for å ta noen eksempler.

 

Her er forresten en patent fra Nikon med en annen fargesplittende teknologi som lover noe av det samme.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tøft! Hvis dette fungerer så godt som antatt vil det heve lyssensitiviteten tilsvarende fra mFT til APS-C eller fra APS-C til fullformat eller fra f/4 til f/2,8, eller fra 1/500s til 1/250s eller fra ISO400 til 800, bare for å ta noen eksempler.

 

Her er forresten en patent fra Nikon med en annen fargesplittende teknologi som lover noe av det samme.

 

Forskjellen på Panasonic sin brikke og Nikon sin patent og Sigma sin Foveon er at Panasonic sin løsning ikke er en fullfarge sensor. Etter som jeg forstår så skal Panasonic sin løsning bare splitte og sende lyse til nabo "photosite". Så det blir fortsatt en Bayer sensor, men med mer lysfølsomhet.

Lenke til kommentar

Panasonic vil utnytte alt lyset, ikke bare litt av det

 

Ny teknologi kan gi bedre bilder i dårlig lys

 

Er dette en artikkel om Panasonic sin nye teknologi eller en artikkel for flåsete utsagn om Foveon?

 

Dere sammenligner epler og pærer og klarer i tillegg å komme med utsagn ala:

 

For det andre krever det mye prosessering av data før det blir et brukbart bilde av det, noe som krever heftig maskinvare i kameraet, som igjen reduserer batterilevetiden til det latterlige.

 

Er det noe som er latterlig så er det kvaliteten på artikkelen. Skal dere slenge dritt så i det minste få noen som har peiling til å skrive det.

Lenke til kommentar

Forskjellen på Panasonic sin brikke og Nikon sin patent og Sigma sin Foveon er at Panasonic sin løsning ikke er en fullfarge sensor. Etter som jeg forstår så skal Panasonic sin løsning bare splitte og sende lyse til nabo "photosite". Så det blir fortsatt en Bayer sensor, men med mer lysfølsomhet.

 

Det er ikke en Bayer-sensorbrikke i noen forstand. Den har ikke noe Bayer-filter, og mønsteret den interpolerer bildet fra er heller ikek et Bayer-mønster om det var det du tenkte på. Jeg har ikke sett noen nøyaktig representasjon av mønsteret, men så vidt jeg forstår det som har kommet frem, er det snakk om et mønster som ligner mer på de modifiserte Bayer-filtrene som Kodak og andre eksperimenterte med, hvor noen fotoreseptorer mottar hvitt lys, i stedet for R, G eller B.

 

Uansett er det upresist i beste fall å kalle Foveon for en fullfargesensor-brikke. Det er langt fra så enkelt som Foveon og Sigma har forsøkt å fremstille det, at R, G og B absorberes og oppfattes på hvert sitt distinkte nivå i brikkestrukturen. Det riktigere er nok at hvitt lys - dvs alle farger - oppfattes på det øverste laget, mens det midterste er sensitivt til rødt, orange, gult og grønt, mens det nederste laget oppfatter rødt og orange. Dette er helt avgjort lovende teknologi, men langt fra noe som har nådd sitt fulle potensiale. Det må det være lov å påpeke.

Lenke til kommentar

Dere sammenligner epler og pærer og klarer i tillegg å komme med utsagn ala:

For det andre krever det mye prosessering av data før det blir et brukbart bilde av det, noe som krever heftig maskinvare i kameraet, som igjen reduserer batterilevetiden til det latterlige.

Er det noe som er latterlig så er det kvaliteten på artikkelen. Skal dere slenge dritt så i det minste få noen som har peiling til å skrive det.

 

Sigma går ikke ut med CIPA på sine kameraer, men all info vi har funnet tyder på at Sigma DP2 Merrill har et CIPA-tall på 97. Det er latterlig lavt for noe som helst kamera, og spesielt for et som er tiltenkt entusiaster og andre som er villig til å betale 7-8 tusen for et kompaktkamera med fastoptikk.

 

Sigma innrømmer også dette indirekte ved å legge ved et ekstra batteri i pakken. Kudos til dem for det.

Lenke til kommentar
Tøft! Hvis dette fungerer så godt som antatt vil det heve lyssensitiviteten tilsvarende fra mFT til APS-C eller fra APS-C til fullformat eller fra f/4 til f/2,8, eller fra 1/500s til 1/250s eller fra ISO400 til 800, bare for å ta noen eksempler.Her er forresten en patent fra Nikon med en annen fargesplittende teknologi som lover noe av det samme.
Forskjellen på Panasonic sin brikke og Nikon sin patent og Sigma sin Foveon er at Panasonic sin løsning ikke er en fullfarge sensor. Etter som jeg forstår så skal Panasonic sin løsning bare splitte og sende lyse til nabo "photosite". Så det blir fortsatt en Bayer sensor, men med mer lysfølsomhet.

Du må skille mellom to problemstillinger:

1. En "18MP" Bayer-sensor har ikke 18 MP for hver primærfarge, dvs for spesialdesignede test-plansjer så er det lett å vise at oppløsningen er mindre enn 18 MP

2. Enhver sensor som registrer farger ved å absorbere deler av spekteret (gjøre fotoner om til varme) går glipp av informasjon.

 

Panasonic prøver å fikse #2, men ikke nødvendigvis #1. #1 lar seg uansett "fikse" ved å ha stadig større sensel-tetthet, #2 er verre.

 

Såkalte "3CCD" videokamera fikser såvidt jeg vet både #1 og #2, men tredobler sensorkost, man må sette inn et prisme og aligne ting veldig nøyaktig. Foveon fikser også #1 og #2 men har foreløpig lavere senseltetthet, svært dårllig fargepresisjon/støy og høy pris.

 

Spørsmål: vil Panasonics løsning ha samme frihet til valg av farge-respons? Eller vil man (som med Foveon) ende opp med en nødløsning fargemessig?

 

-k

Lenke til kommentar

1. En "18MP" Bayer-sensor har ikke 18 MP for hver primærfarge, dvs for spesialdesignede test-plansjer så er det lett å vise at oppløsningen er mindre enn 18 MP

Det er lett å vise at det er relativt uviktig med full oppløsning på hver primærfarge. Hjernen slår sammen rødt og grønt til en gul kanal som brukes prosessering av dimensjoner. Så farveoppløsning er ikke relevant for hvordan man opplever et bilde. Selv sorthvitt bilder oppleves som om de har full oppløsning.

 

Hvem kan se hvilken side av dette bildet som har halv farveoppløsning (en fjerdedel antall farvepunkter)? Du kan gjerne forstørre bildet, men uten bruk av andre hjelpemidler.

 

Jeg sier ikke at bayer filter/algoritmene ikke kan forbedres ganske mye, poenget mitt er at øket farveoppløsning vil ikke ha noen observerbar effekt på normale bilder.

post-13911-0-64390900-1360571555_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er lett å vise at det er relativt uviktig med full oppløsning på hver primærfarge. Hjernen slår sammen rødt og grønt til en gul kanal som brukes prosessering av dimensjoner. Så farveoppløsning er ikke relevant for hvordan man opplever et bilde. Selv sorthvitt bilder oppleves som om de har full oppløsning.

 

Hvem kan se hvilken side av dette bildet som har halv farveoppløsning (en fjerdedel antall farvepunkter)? Du kan gjerne forstørre bildet, men uten bruk av andre hjelpemidler.

 

Jeg sier ikke at bayer filter/algoritmene ikke kan forbedres ganske mye, poenget mitt er at øket farveoppløsning vil ikke ha noen observerbar effekt på normale bilder.

Så skrev jeg da også "testplansjer" i teksten du quotet.

 

Hvis du lagrer bildet som jpeg, jpeg2k eller tilsvarende så transformerer man uansett bildet om til en "luminanse"-kanal, og to "chrominanse"-kanaler (hermetegn fordi begge er omtrentlige), og forbeholder mye av båndbredden til luminanse-kanalen.

 

-k

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke en Bayer-sensorbrikke i noen forstand. Den har ikke noe Bayer-filter, og mønsteret den interpolerer bildet fra er heller ikek et Bayer-mønster om det var det du tenkte på. Jeg har ikke sett noen nøyaktig representasjon av mønsteret, men så vidt jeg forstår det som har kommet frem, er det snakk om et mønster som ligner mer på de modifiserte Bayer-filtrene som Kodak og andre eksperimenterte med, hvor noen fotoreseptorer mottar hvitt lys, i stedet for R, G eller B.

 

Bayer uanskvett spør du meg, men igjen et tegn på den lave kvaliteten til akam artiklene. Blir som å lese en fotografi versjon av Se&Hør

 

Uansett er det upresist i beste fall å kalle Foveon for en fullfargesensor-brikke. Det er langt fra så enkelt som Foveon og Sigma har forsøkt å fremstille det, at R, G og B absorberes og oppfattes på hvert sitt distinkte nivå i brikkestrukturen. Det riktigere er nok at hvitt lys - dvs alle farger - oppfattes på det øverste laget, mens det midterste er sensitivt til rødt, orange, gult og grønt, mens det nederste laget oppfatter rødt og orange. Dette er helt avgjort lovende teknologi, men langt fra noe som har nådd sitt fulle potensiale. Det må det være lov å påpeke.

 

Nei, det skal en del materialteknologi til for å få en fullfarge sensor. Men om man skal ha bruk for det så må dataskjermer og TVer også få fullfarge og ikke RGB. Så det er et tåpelig poeng som flere Bayer tilhengere repeterer uten å reflektere...

 

Jeg ville dog brukt mer tid på kvaliteten til akam... Nå er det mer eller mindre bare en oversettingtjeneste som er et par hakk bedre enn Google translate....

Lenke til kommentar

Bayer uanskvett spør du meg, men igjen et tegn på den lave kvaliteten til akam artiklene. Blir som å lese en fotografi versjon av Se&Hør

Det later til at det er du som står for unøyaktig Se & Hør-kommentarer? Bayer filteret er veldefinert. Et annet CFA-filter vil fremdeles være et CFA-filter, men ikke et Bayer-filter.

http://en.wikipedia....ki/Bayer_filter

Nei, det skal en del materialteknologi til for å få en fullfarge sensor. Men om man skal ha bruk for det så må dataskjermer og TVer også få fullfarge og ikke RGB. Så det er et tåpelig poeng som flere Bayer tilhengere repeterer uten å reflektere...

Problemet gjelder Foveon sensorer med 3 lag og tv-skjermer med rgb/printere. Altså i høyeste grad i dag. Foveon har selv noen paper om problemet. Et google-søk på "foveon metamerism" gav flere interessante treff.

 

-h

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nei, det skal en del materialteknologi til for å få en fullfarge sensor.

Fullfarge kan være så mangt, det avhenger bare av hvordan man definerer det. Materialteknologien for Foveon er på plass og det samme er teknologien for å spektralanalyse piksel for piksel. Det står nok mer på masseproduksjon uten å hverken prise seg ut eller gå i feller på andre områder.

 

Nei, det skal en del materialteknologi til for å få en fullfarge sensor. Men om man skal ha bruk for det så må dataskjermer og TVer også få fullfarge og ikke RGB. Så det er et tåpelig poeng som flere Bayer tilhengere repeterer uten å reflektere...

Jeg ser ikke helt relevansen men skjermer og bildesensorer har jo sjeldent(aldri?) både samme mønster og pikselantall.

 

Jeg ville dog brukt mer tid på kvaliteten til akam... Nå er det mer eller mindre bare en oversettingtjeneste som er et par hakk bedre enn Google translate....

Det er fult frivillig å lese akam... og kommentere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...