Gå til innhold

Så mye må Spotify betale platebransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes 70% var vel lite. Da tar Spotify eierene seg godt betalt også.Greit de skal ha til salt til maten, og drift utgifter, men 30% av 1 Mrd er fortsatt 300 millioner.Ønsker man ikke at artistene skal ha mer igjen, og ikke alle plateselskapene osv som alle klager på?

 

Det er ganske mye utgifter, bare server leie vill jeg tippe er svimlende summer for så mye data og trafikk..

 

De går jo fortsatt med underskutt, så de 30% går jo ikke akkurat i lomma på noen..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det kunne vært interresant å fått med litt informasjon om det Norske bidraget også ; WiMP. Det er helt greit å oversette og slå sammen artikler, men litt journalistikk tror jeg flere enn meg ville satt pris på. Isteden får vi vite hvor mye Pandora Media og Vevo utbetaler, som de færreste i Norge har noe forhold til, utbetaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Legges Spotify ned, er det rett tilbake til torrents.

 

Legges Spotify ned går plateselskapene konkurs. Ingen kommer til å gå tilbake til å kjøpe cd!

 

Artister kommer til å legge ut musikken på egne nettsider eller selge digitale kopier fra egen server.

 

Spotify er plateselskapenes siste livlinje og det ser heldigvis ut som de er klar over dette:)

Lenke til kommentar

Spotify bruker p2p for å redusere bandbreddekonsumet sitt (betraktelig). Det er nok brukerne som finansierer mesteparten av bandbredden til Spotify.

Har du noen tall på hvor mye dette faktisk bidrar? Jeg tviler egentlig på om bidraget er all verden med tanke på hvor stusselige ut-linjer folk sitter med.

 

Når det er sagt tviler jeg på at båndbredde og servere egentlig er noen skrekkelig utgift, da det ville gjort det vanskelig/umulig å tjene penger på økt mengde brukere.

Lenke til kommentar

Spotify, vinyl og konserter og muligens en konsertdvd er det som går her i huset. Se til et par klesplagg eller andre duppeditter av artister også.

 

Går streametjenesten bort blir tilbake til torrenten, uten tvil.

Liker å tenke på at enhver krone jeg slenger inn i musikkbransjen går til de kreative sjelene som skaper magien bak musikken og ikke til å finansiere den 9nde hytta/sommerhuset/villa/yacht til en CEO bak et plateselskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen tall på hvor mye dette faktisk bidrar? Jeg tviler egentlig på om bidraget er all verden med tanke på hvor stusselige ut-linjer folk sitter med.

 

Når det er sagt tviler jeg på at båndbredde og servere egentlig er noen skrekkelig utgift, da det ville gjort det vanskelig/umulig å tjene penger på økt mengde brukere.

Tall finnes her og her. Men nå trenger man ikke en spesielt stor utlinje for å streame komprimert musikk. Med 400 kb/s streamer du lett musikk av høyeste Spotify-kvalitet. Så får du fortsette å tvile om du ønsker, men tallene taler.

 

Det er vanskelig å si hvor mye Spotify betaler for båndbredde og trafikk uten å vite noe om bruken. Jeg ser på denne siden at det iløpet av det første året Spotify var tilgjengelig i USA ble det streamet 23,7 millioner timer med musikk, noe som utgjør (hvis vi tar utgangspunkt i 160 kbps bitrate i snitt på sangene) 1626,9 TB. Del det på 10 (som ser ut til å være ca. den den andelen som blir streamet i fra Spotify sine servere) så er det ikke så veldig mye som du sier (men jeg tror det var mest flaks fra din side). Dog vil jeg tro tallene har endret seg litt siden Juli 2011 - Juli 2012.

 

 

Hvor skulle det være vanskeligere å tjene mer penger med mere brukere? Mere brukere er mer inntekt. Dessuten er det ganske vanlig at kostnad pr. bruker går nedover når antallet brukere stiger. Med den modellen Spotify kjører, så vil jo flere brukere gi et større og sterkere p2p-nettverk så i praksis vil en ny bruker gi avlastning til serverne, i motsetting til f.eks. en ny Facebook-bruker.

Endret av Nedward
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Nedward: Du har nok helt rett i at kostnad pr bruker går ned når antall brukere øker. Men jeg tror allikevel ikke at vi skal være så opptatt av P2P effekten. Den er der, men den fjerner ikke realiteten at også digital distribusjon koster mye - faktisk langt mer en mange har trodd. Og det er ikke nødvendigvis servere og trafikk som koster, men i langt større grad systemutvikling, vedlikehold og support. Og så har Spotify (også Wimp etc) kostnader knyttet til håndtering av abonnement/betaling, avtaler, kontrakter osv.

Lenke til kommentar
Legges Spotify ned går plateselskapene konkurs. Ingen kommer til å gå tilbake til å kjøpe cd!
Nå kjøper jeg 5-6 cd'er hver måned. Noen vil ha litt mer enn 320 kbps vet du.
Du hører enorm forskjell på 320 kbps komprimert mot 1400 kbps ukomprimert mener du?

 

Jeg hører iallefall enorm forskjell på 320kb/s og 1411kb/s, forskjellene kommer såklart tydeligere frem om en har bånddiskanter og/eller tilnærmet referansekvalitet på lyd-utstyret en bruker. Forskjellen er også tydelig i den portable verden om en kjører en kombinasjon av f. eks en Cowon media-spiller og et skikkelig headset. Kjører en på med iPhone og Porta Pro vil det derimot neppe være mye forskjell. Forskjellen er iallefall stor nok til at jeg enda ikke har hevet meg på spotify-toget, og venter tålmodig på tapsløs streaming siden dette må bli fremtiden engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...