Gå til innhold

Foto

Manglende Hardware Acceleration

NVidia GNU Linux

10 svar i denne tråden

#1 DJViking

DJViking

Bruker

• Medlemmer
  • 3 388 innlegg
  •   25. februar 2002

Skrevet 3. februar 2013 - 13:25

Kjøpte meg et nytt skjermkort fordi jeg ville ha hardware acceleration på PCen.
ASUS GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", DL-DVI-D + DL-D

Jeg merker ikke så veldig stor forskjell ved avspilling av 1080p filmer. Det går kanskje litt raskere å hoppe frem/tilbake i filmen.

Bruker NVidia sine skjermkortdrivere.

Åpnet opp about:support i firefox og fikk opp denne informasjonen:
Grafikk
Adapter-beskrivelse NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2
Driverversjon 4.2.0 NVIDIA 304.64
Enhet-ID GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2
GPU-akselererte vinduer 0/1 Basic no information
Leverandør-ID NVIDIA Corporation
WebGL-renderer NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2
AzureCanvasBackend cairo
AzureContentBackend none
AzureFallbackCanvasBackend none

Ser ikke ut som HA er slått på. Skal ikke dette skjermkortet støtte HA, eller har jeg kjøpt katta i sekken?
Jeg har jo byttet skjermkort, men ikke gjort noen nye konfigurasjonsendringer. Er det noe jeg må gjøre spesielt for å konfigurere opp mot det nye skjermkortet?

Sjekket også glxinfo:
brukernavn@linux-1wa3:~> glxinfo | grep renderer
OpenGL renderer string: GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

Edit: Tar også gjerne imot tips til hvordan jeg kan få optimalt ut av dette nye skjermkortet i Linux.

Dette innlegget har blitt redigert av DJViking: 3. februar 2013 - 13:30

• 0

Fractal Design Define S // Fractal Design Kelvin S36 // ASRock Fatal1ty X99X Killer/3.1 // Intel Core i7-6850K // G.Skill TridentZ DDR4 32GB 3600MHz // EVGA GeForce GTX 1080 FTW Hybrid // Samsung 950 Pro 512GB M.2 // EVGA SuperNOVA GQ 1000W

#2 FenrisC0de

FenrisC0de

Bruker

• Medlemmer
  • 5 655 innlegg
  •   27. juni 2003

Skrevet 6. februar 2013 - 16:02

Kjøpte meg et nytt skjermkort fordi jeg ville ha hardware acceleration på PCen.
ASUS GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", DL-DVI-D + DL-D

Jeg merker ikke så veldig stor forskjell ved avspilling av 1080p filmer. Det går kanskje litt raskere å hoppe frem/tilbake i filmen.

Bruker NVidia sine skjermkortdrivere.

Åpnet opp about:support i firefox og fikk opp denne informasjonen:
Grafikk
Adapter-beskrivelse NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2
Driverversjon 4.2.0 NVIDIA 304.64
Enhet-ID GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2
GPU-akselererte vinduer 0/1 Basic no information
Leverandør-ID NVIDIA Corporation
WebGL-renderer NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2
AzureCanvasBackend cairo
AzureContentBackend none
AzureFallbackCanvasBackend none

Ser ikke ut som HA er slått på. Skal ikke dette skjermkortet støtte HA, eller har jeg kjøpt katta i sekken?
Jeg har jo byttet skjermkort, men ikke gjort noen nye konfigurasjonsendringer. Er det noe jeg må gjøre spesielt for å konfigurere opp mot det nye skjermkortet?

Sjekket også glxinfo:
brukernavn@linux-1wa3:~> glxinfo | grep renderer
OpenGL renderer string: GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

Edit: Tar også gjerne imot tips til hvordan jeg kan få optimalt ut av dette nye skjermkortet i Linux.

Det første som er verdt å nevne er at du bruker en gammel Nvidia driver.. De nye R310-driverne er et kvantesprang fremover i form av ytelse og stabilitet.
  • 0

#3 DJViking

DJViking

Bruker

• Medlemmer
  • 3 388 innlegg
  •   25. februar 2002

Skrevet 6. februar 2013 - 20:45

Det første som er verdt å nevne er at du bruker en gammel Nvidia driver.. De nye R310-driverne er et kvantesprang fremover i form av ytelse og stabilitet.

Bruker de NVidia driverne som kommer med OpenSuse sitt NVidia repo ftp://download.nvidia.com/opensuse/12.2/

Kan nok sikkert altids prøve å installere driverne direkte fra NVidia.
  • 0

Fractal Design Define S // Fractal Design Kelvin S36 // ASRock Fatal1ty X99X Killer/3.1 // Intel Core i7-6850K // G.Skill TridentZ DDR4 32GB 3600MHz // EVGA GeForce GTX 1080 FTW Hybrid // Samsung 950 Pro 512GB M.2 // EVGA SuperNOVA GQ 1000W

#4 HawP

HawP

Bruker

• Medlemmer
  • 964 innlegg
  •   18. oktober 2001

Skrevet 8. februar 2013 - 00:30

310 driverne ser jo ut til å være tilgjengelig der?
Mulig du ikke kan gjøre en "update", men istedet manuelt må avinstallere 304 og installere 310 (kan jo gjøres i én operasjon med Yast) ?
  • 0
"Corporation, n. An ingenious device for obtaining individual profit without individual responsibility."
- Ambrose Bierce

#5 JohndoeMAKT

JohndoeMAKT

Maskot

• Medlemmer
  • 13 805 innlegg
  •   6. mars 2002

Skrevet 8. februar 2013 - 05:57

Det at HA ikke er slått på i Firefox betyr ikke at du ikke har HA, bare at HA ikke er slått på i Firefox.

Hvilken type HA er det du ønsker å ha?
  • 0
Bruker Jonas i PHP-forumet: Ikke overdriv her, nå da. Jeg har sett koden du skriver, og den er like forferdelig som som resten av mafiagutta her.

#6 DJViking

DJViking

Bruker

• Medlemmer
  • 3 388 innlegg
  •   25. februar 2002

Skrevet 8. februar 2013 - 09:08

Det at HA ikke er slått på i Firefox betyr ikke at du ikke har HA, bare at HA ikke er slått på i Firefox.

Hvilken type HA er det du ønsker å ha?

Til videoavspilling.
  • 0

#7 JohndoeMAKT

JohndoeMAKT

Maskot

• Medlemmer
  • 13 805 innlegg
  •   6. mars 2002

Skrevet 8. februar 2013 - 09:29

Nvidia bruker vdpau for HW-avspilling av video. Det er normalt ikke behov for dette me en vanlig CPU, men skal det brukes trenger du å bruke avspillingsprogramvare som benytter seg av vdpau.

http://en.wikipedia....upporting_VDPAU

Du må altså benytte deg av programvare fra den listen og i det programmet sette i innstillingene at du ønsker å bruke vdpau eller vaapi.
  • 0
Bruker Jonas i PHP-forumet: Ikke overdriv her, nå da. Jeg har sett koden du skriver, og den er like forferdelig som som resten av mafiagutta her.

#8 DJViking

DJViking

Bruker

• Medlemmer
  • 3 388 innlegg
  •   25. februar 2002

Skrevet 8. februar 2013 - 09:53

310 driverne ser jo ut til å være tilgjengelig der?
Mulig du ikke kan gjøre en "update", men istedet manuelt må avinstallere 304 og installere 310 (kan jo gjøres i én operasjon med Yast) ?

Jeg hadde installert følgende drivere som kommer med versjon 304.
nvidia-gfxG02-kmp-desktop
nvidia-computeG02
x11-video-nvidiaG02
Ser at det også ligger drivere for G03 som har versjon 310.

Nvidia bruker vdpau for HW-avspilling av video. Det er normalt ikke behov for dette me en vanlig CPU, men skal det brukes trenger du å bruke avspillingsprogramvare som benytter seg av vdpau.
http://en.wikipedia....upporting_VDPAU
Du må altså benytte deg av programvare fra den listen og i det programmet sette i innstillingene at du ønsker å bruke vdpau eller vaapi.

Bruker VLC.

Ser ikke ut som den støtter VDPAU helt ennå.

VDPAU can also be used as a backend for the Video Acceleration API (VA API) which itself covers a subset of VDPAU's capabilities; so any software that supports VA API also partly supports VDPAU (e.g., VLC media player).[22]

http://www.phoronix....org_vdpau_vaapi

Edit: Tydeligvis så brukte den ikke NVidia sine drivere. Jeg satt nouveau på blacklist slik at den tok i bruk NVidia driverne. Det er nesten som å få en ny PC (Hvis det kan skylles driverne, oppdaterte også til KDE 4.10). Skrolling på nettsider som VG og Dagbladet går nå mye bedre(den hakker ikke som tidligere og er mye raskere).
I tillegg går avspilling av HD video mye raskere.

Edit: Informasjon fra Nvidia-smi. Er det riktig når det står not supported under Compute processes?
vlc-screenshot3.png

Dette innlegget har blitt redigert av DJViking: 10. februar 2013 - 12:02

• 0

#9 DJViking

DJViking

Bruker

• Medlemmer
  • 3 388 innlegg
  •   25. februar 2002

Skrevet 12. mars 2013 - 20:20

Skjermkortet støtter HW akselerasjon, har slått på "Hardware accelerated decoding" i VLC, men så kommer det til avspillingen. Hvordan kan jeg finne ut om den faktisk bruker HW akselerasjon ved avspillingen? Prøver å sjekke output fra nvidia-smi, men skjønner ikke mye av den.

Edit: Avspilling med Xine ser ut til å gå raskere enn VLC. Dog når jeg setter avspillingen på pause så får bildet en blå farge. Hoppe inn og ut av fullskjerm viser en grønn bakgrunn i 1 sekund før bildet vises. I tillegg bruker Xine halvparten så mye CPU ved avspilling som VLC.

Edit: Aspilling med MPlayer og VDPAU går som en drøm. Den bruker nesten ikke CPU i det hele tatt.
Skulle ønske VLC som jeg ellers bruker hele tiden kunne spille av full HD like bra.

Dette innlegget har blitt redigert av DJViking: 12. mars 2013 - 20:43

• 0

#10 JohndoeMAKT

JohndoeMAKT

Maskot

• Medlemmer
  • 13 805 innlegg
  •   6. mars 2002

Skrevet 12. mars 2013 - 21:17

Har det noe å si? Hva er CPU-last? 10%?
  • 0

#11 DJViking

DJViking

Bruker

• Medlemmer
  • 3 388 innlegg
  •   25. februar 2002

Skrevet 12. mars 2013 - 22:52

Har det noe å si? Hva er CPU-last? 10%?

Med VLC så er den mellom 50-70%. Xine med VDPAU, opp mot 25%, MPlayer under 10%. Søking i Xine og MPlayer går mye raskere enn i VLC. Det er søking som jeg synes er viktigst når det gjelder avspilling av full HD. VLC er ganske treg ved dette. Ser ikke ut som den støtter VDPAU like bra.
  • 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere