Gå til innhold

Manglende Hardware Acceleration


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et nytt skjermkort fordi jeg ville ha hardware acceleration på PCen.

ASUS GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", DL-DVI-D + DL-D

 

Jeg merker ikke så veldig stor forskjell ved avspilling av 1080p filmer. Det går kanskje litt raskere å hoppe frem/tilbake i filmen.

 

Bruker NVidia sine skjermkortdrivere.

 

Åpnet opp about:support i firefox og fikk opp denne informasjonen:

Grafikk

Adapter-beskrivelse NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

Driverversjon 4.2.0 NVIDIA 304.64

Enhet-ID GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

GPU-akselererte vinduer 0/1 Basic no information

Leverandør-ID NVIDIA Corporation

WebGL-renderer NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

AzureCanvasBackend cairo

AzureContentBackend none

AzureFallbackCanvasBackend none

 

Ser ikke ut som HA er slått på. Skal ikke dette skjermkortet støtte HA, eller har jeg kjøpt katta i sekken?

Jeg har jo byttet skjermkort, men ikke gjort noen nye konfigurasjonsendringer. Er det noe jeg må gjøre spesielt for å konfigurere opp mot det nye skjermkortet?

 

 

Sjekket også glxinfo:

brukernavn@linux-1wa3:~> glxinfo | grep renderer

OpenGL renderer string: GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

 

 

Edit: Tar også gjerne imot tips til hvordan jeg kan få optimalt ut av dette nye skjermkortet i Linux.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg et nytt skjermkort fordi jeg ville ha hardware acceleration på PCen.

ASUS GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", DL-DVI-D + DL-D

 

Jeg merker ikke så veldig stor forskjell ved avspilling av 1080p filmer. Det går kanskje litt raskere å hoppe frem/tilbake i filmen.

 

Bruker NVidia sine skjermkortdrivere.

 

Åpnet opp about:support i firefox og fikk opp denne informasjonen:

Grafikk

Adapter-beskrivelse NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

Driverversjon 4.2.0 NVIDIA 304.64

Enhet-ID GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

GPU-akselererte vinduer 0/1 Basic no information

Leverandør-ID NVIDIA Corporation

WebGL-renderer NVIDIA Corporation -- GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

AzureCanvasBackend cairo

AzureContentBackend none

AzureFallbackCanvasBackend none

 

Ser ikke ut som HA er slått på. Skal ikke dette skjermkortet støtte HA, eller har jeg kjøpt katta i sekken?

Jeg har jo byttet skjermkort, men ikke gjort noen nye konfigurasjonsendringer. Er det noe jeg må gjøre spesielt for å konfigurere opp mot det nye skjermkortet?

 

 

Sjekket også glxinfo:

brukernavn@linux-1wa3:~> glxinfo | grep renderer

OpenGL renderer string: GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2

 

 

Edit: Tar også gjerne imot tips til hvordan jeg kan få optimalt ut av dette nye skjermkortet i Linux.

 

Det første som er verdt å nevne er at du bruker en gammel Nvidia driver.. De nye R310-driverne er et kvantesprang fremover i form av ytelse og stabilitet.

Lenke til kommentar

Nvidia bruker vdpau for HW-avspilling av video. Det er normalt ikke behov for dette me en vanlig CPU, men skal det brukes trenger du å bruke avspillingsprogramvare som benytter seg av vdpau.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU#Software_supporting_VDPAU

 

Du må altså benytte deg av programvare fra den listen og i det programmet sette i innstillingene at du ønsker å bruke vdpau eller vaapi.

Lenke til kommentar

310 driverne ser jo ut til å være tilgjengelig der?

Mulig du ikke kan gjøre en "update", men istedet manuelt må avinstallere 304 og installere 310 (kan jo gjøres i én operasjon med Yast) ?

 

Jeg hadde installert følgende drivere som kommer med versjon 304.

nvidia-gfxG02-kmp-desktop

nvidia-computeG02

x11-video-nvidiaG02

Ser at det også ligger drivere for G03 som har versjon 310.

 

 

Nvidia bruker vdpau for HW-avspilling av video. Det er normalt ikke behov for dette me en vanlig CPU, men skal det brukes trenger du å bruke avspillingsprogramvare som benytter seg av vdpau.

http://en.wikipedia....upporting_VDPAU

Du må altså benytte deg av programvare fra den listen og i det programmet sette i innstillingene at du ønsker å bruke vdpau eller vaapi.

 

Bruker VLC.

 

Ser ikke ut som den støtter VDPAU helt ennå.

VDPAU can also be used as a backend for the Video Acceleration API (VA API) which itself covers a subset of VDPAU's capabilities; so any software that supports VA API also partly supports VDPAU (e.g., VLC media player).[22]

 

http://www.phoronix....org_vdpau_vaapi

 

 

Edit: Tydeligvis så brukte den ikke NVidia sine drivere. Jeg satt nouveau på blacklist slik at den tok i bruk NVidia driverne. Det er nesten som å få en ny PC (Hvis det kan skylles driverne, oppdaterte også til KDE 4.10). Skrolling på nettsider som VG og Dagbladet går nå mye bedre(den hakker ikke som tidligere og er mye raskere).

I tillegg går avspilling av HD video mye raskere.

 

 

Edit: Informasjon fra Nvidia-smi. Er det riktig når det står not supported under Compute processes?

post-9575-0-40663700-1360494034_thumb.png

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjermkortet støtter HW akselerasjon, har slått på "Hardware accelerated decoding" i VLC, men så kommer det til avspillingen. Hvordan kan jeg finne ut om den faktisk bruker HW akselerasjon ved avspillingen? Prøver å sjekke output fra nvidia-smi, men skjønner ikke mye av den.

 

 

Edit: Avspilling med Xine ser ut til å gå raskere enn VLC. Dog når jeg setter avspillingen på pause så får bildet en blå farge. Hoppe inn og ut av fullskjerm viser en grønn bakgrunn i 1 sekund før bildet vises. I tillegg bruker Xine halvparten så mye CPU ved avspilling som VLC.

 

Edit: Aspilling med MPlayer og VDPAU går som en drøm. Den bruker nesten ikke CPU i det hele tatt.

Skulle ønske VLC som jeg ellers bruker hele tiden kunne spille av full HD like bra.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Har det noe å si? Hva er CPU-last? 10%?

 

Med VLC så er den mellom 50-70%. Xine med VDPAU, opp mot 25%, MPlayer under 10%. Søking i Xine og MPlayer går mye raskere enn i VLC. Det er søking som jeg synes er viktigst når det gjelder avspilling av full HD. VLC er ganske treg ved dette. Ser ikke ut som den støtter VDPAU like bra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...