Gå til innhold

Farvel, Minidisc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har to MiniDisc-spillere nede i kjelleren. Tror at hadde det vært noen andre enn proprietære Sony som sto bak, så kunne dette ha vært et reelt alternativ til MP3-spillere en stund.

 

På et tidspunkt kostet en slik spiller 400-800 kroner, mens en 32MB Rio kostet kanskje 3000,- Likevel sloss folk over MP3-spillerene... Først og fremst fordi Sony nektet å støtte MP3 og det var et skikkelig arbeide å overføre en CD over på MiniDisc.

 

MiniDisc var egentlig et flott produkt på mange måter. Skulle f.eks. ta natt-toget fra Oslo til Bodø. Da fylte jeg en eller to minidiscer med komprimert musikk først. Turen tok en plass mellom 20 og 23 timer, og jeg hørte på musikk hele turen. Spilte ikke én sang to ganger. Hadde med 10 stk AA-batterier, men trengte ikke å bytte batteri én gang. Og musikken var nok ikke like bra som på en CD, men den var MYE bedre enn det de kalte MP3-filer på det tidspunktet.

 

Sammenlignet med bærbare CD-spillere... Det går jo ikke an å sammenligne med bærbare CD-spillere! Du kunne ha ufattelig mye musikk på en greie som faktisk gikk inn i lomma, med god kvalitet, og den spilte og spilte på ett lite batteri i dagevis.

 

Hadde Sony vært åpen for åpne løsninger, kunne netMD vært et reelt alternativ til MP3-spillerne, i alle fall en stund. Men det var aldri det. Fine maskiner, lell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg satt på gjerdet angående minidisc, og når jeg kjøpte ble det Sonys absolutte toppmodell i magnesium. Batteritiden var episk, den spilte grisehøyt, veide ingenting og var utstyrt med en genial fjernkontroll. En av de feteste dingsene jeg har eid. Etter denne gikk det nedover med formatet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på om det tar like lang tid før Bluray slipper taket.

 

Får håpe det slipper taket veldig snart. Å drive å kjøpe cd plater og må gå å sette det inn i spilleren hører ingen steder hjemme etter at raske Internett linjer kom.

Møkk lei av å måtte kjøpe xbox spill på cd plater siden de ikke kommer som nedlanstinger før lang tid senere. Så håper virkelig neste xbox ikke får bluray steinalder spiller i seg.

Endret av WRXSTi
Lenke til kommentar

Hadde ikke Sony vært livredde for mp3, så hadde de eid det mp3-spiller-markedet også.

De valgte alt for sent å støtte mp3 med MiniDisc, da var allerede flash-baserte spillere begynt å få lagringskapasitet som var litt over kategorien "latterlig liten".

Jeg tipper en del i den avdelingen var passelig misfornøyd med å bli stoppet av paranoiaen til plateselskapet Sony...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det riktige er at MD var ment å ta over for kassettspilleren, ikke for CD spilleren.

 

Det den første versjonen av Sony MD (stasjonær) i starten på 90-tallet var ikke den beste lydmessig, først 3 året kunne vi snakke ekte vare. Og da var lyden svært så bra, og også lyddelen i spillerene. Da de bærbare spillerene kom var også lyden i disse svært mye bedre enn noen MP3 spiller kunne oppvise så langt jeg har testet (har testet mange). Hvordan Sony kunne få en MD spiller til å spille musikk i nesten 24 timer (eller mer ?) på kun et 1.5V AA batteri skjønner ikke jeg, tross alt snurret disken rundt og en laser leste den av.... Ingen MP3 spiller på den tiden kunne konkurrere der heller :)

 

Mitt synspunkt er at det som knekte MD nærmest fra starten var all kopibeskyttelsen som lå i firmware på disse spillerne. Det var "umulig" å kopiere noe digitalt, og tok en opp musikk fra eks. radio og senere redigerte vekk det en ikke ønsket så satt en igjen med mindre og mindre plass til å ta opp nytt. Drev på den tiden og tok opp programmer og fjernet preiket for å sitte igjen med musikken. Behovet for å flytte disse kutta digitalt over på en MD som en fylte helt opp var der, men var sperret totalt av Sony.

Til og med mine egne opptak med mikrofon ble det fort Sony som hadde rettighetene til da disse ikke kunne kopieres digitalt mer enn en gang....

Det kom heller aldri noen skikkelig interface mot PC og MP3... :(

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kom heller aldri noen skikkelig interface mot PC og MP3... :(

 

Min andre og siste spiller, tror det var en AIWA (Sony datterselskap, mye billigere) hadde USB-tilkobling. I likhet med den mer vellykkede konkurrenten, måtte man bruke spesialprogramvare for å overføre over denne tilkoblingen, men det gikk i alle fall an. Mener forsiktig at jeg betalte ca 399,- for spilleren, og den hadde omtrent lik lyd som den dyrere Sonyen (ca 2300,- i London?) hvis man brukte samme hodetelefonene.

 

Det trakk jo naturligvis ned at Sonys program (sonic?) måtte sakte og forsiktig konvertere filene fra WAV eller MP3 til Atrac før du aller nådigst fikk lov å ta med deg musikken. Vil anslå at Sony må ha tapt kanskje opp i mrd-klassen på at de hele tiden var sterkt med i bærbar-musikk-kampen men var pissredd for at filene skulle kunne overføres til annet sted. Gikk ikke en hel del av selskapet overende etter dette? Husker ikke helt. I såfall til pass for dem.

 

--

 

Jeg er en samler av natur og for meg er en nedlastet fil verd max 20% av en hardcopy, et abonnement hvor du mister tilgangen er verd max 10%. Samtidig så har jeg jo ikke plass til flere av disse kjempestore filmene/cd'ne/bøkene/bladene, og kunne lett støtta opp om et SD-format for hardcopies. Uansett så er det noe med det å vurdere å plukke med seg en film ved kassa på Rema som digital distribusjon aldri klarer å erstatte. Foran PC'n filtrerer du bort kjøpstilbud ganske så effektivt.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde både minidisk og DCC på nittitallet. Minidisk både på stereoanlegget og som walkman. Det var en fint format den gangen. DCC var mer slitsomt, fordi en måtte spole om en skulle hoppe over en sang. Vi som var vant med analoge kassetter var uansett glad for å slippe sus og brus :-)

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Nei, harddisker eller nettbaserte tilbud.

 

Da får du ta til takke med det som finnes i dag.

Det er mange år til man får båndbredde nok til skikkelig kvalitet som BD har fremfor Netflix osv har i dag.

For de som lkke godt bilde og god lyd, så er det ikke noe alternativ. Og før båndbredden greier BD, så har både 4K og 8K formater for hjemme markedet kommet, og båndbredden ligger bak igjen.

 

Skal man over på nettbasert så må de aller fleste få fibernett med minimum gigabit (eller byte).

 

Samt at man kan ikke drive som Netflix osv driver i dag, hvor filmer er tilgjenglig litt, for så å forsvinne igjen.

Jeg går over til nettbasert den dagen man kan gå inn på IMDB.com og gå til så å si hvilken som helst film og se dem i 4 eller 8K format.

Lenke til kommentar

 

 

Da får du ta til takke med det som finnes i dag.

Det er mange år til man får båndbredde nok til skikkelig kvalitet som BD har fremfor Netflix osv har i dag.

For de som lkke godt bilde og god lyd, så er det ikke noe alternativ. Og før båndbredden greier BD, så har både 4K og 8K formater for hjemme markedet kommet, og båndbredden ligger bak igjen.

 

Skal man over på nettbasert så må de aller fleste få fibernett med minimum gigabit (eller byte).

 

Samt at man kan ikke drive som Netflix osv driver i dag, hvor filmer er tilgjenglig litt, for så å forsvinne igjen.

Jeg går over til nettbasert den dagen man kan gå inn på IMDB.com og gå til så å si hvilken som helst film og se dem i 4 eller 8K format.

Det trengs bare rundt 25-30 Mbps for å klare en ukomprimert BD, noe som er vanlig for fiber-kunder. Og selv om du i ny og ne får en spike med høyere båndbredde, så vil det ikke merkes fordi videoen selvsagt strømmes litt i fremveien, og da er det gjennomsnittelig båndbredde som teller, Og den er godt innenfor 30Mbps.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...