Gå til innhold

Apple svartelister Java


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Programmeringsspråket er det vel ikke noe galt med? Problemet er Oracles implementasjon.

 

Selv ikke kilden dere linker til sier at det er noe galt med språket, her må "journalisten" lese seg opp litt istedefor for å finne på ting.

 

Edit: Skriveleif

Endret av DCG
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ut som om det bare gjelder browser plug-in for Safari, ikke JRE. Hvis man skal i nettbanken er det bare å bruke en annen browser enn Safari. Hadde vært greit å få dette med i artikkelen....

 

Apple tok selv grep og skrudde av Java via antivirustjenesten XProtect i OS X. Nå viser det seg at selskapet også har svartelistet oppdatering nummer 11.

Dette hinter mot at hele JRE ikke vil bli oppdatert.

Lenke til kommentar

Programmeringsspråket er det vel ikke noe galt med? Problemet er Oracles implementasjon.Selv ikke kilden dere linker til sier at det er noe galt med språket, her må "journalisten" lese seg opp litt istedefor for å finne på ting.Edit: Skriveleif

 

Hei,

 

Helt korrekt - jeg har rettet dette nå.

Lenke til kommentar

Ja, ser ut som om både oppdateringen og plugin til safari er stoppet.

 

 

 

Apple took action on its own and quietly disabled the plugin through its OS X anti-malware system. And as noted by MacGeneration on Thursday, Apple has again updated its OS X XProtect list, this time to block Java 7 Update 11.

 

 

Lenke til kommentar

En annen side av denne saken er hvordan Apple tar på seg rollen som overformynder, og bare blokkerer noe de ikke liker (selv om de nok mener det er til brukenes beste). En ting er å legge press på Oracle, komme med sterke advarsler og anbefalinger til brukere osv. En annen ting er at Apple bestemmer hva man som bruker ikke ?får lov til? å innstallare.

Men, man finner jo likhets trekk hos MS også.

 

Lenke til kommentar

Hva med nettbank osv for oss med Mac da?

 

Dere må enten i Banken for å betale regninger til over 30,- stk eller hva de tar om dagen, eller invistere i en billig nettbank PC med Windows. Slik er det med diktatur, får ikke gjort som man ønsker da...

 

Jeg logger inn i nettbank uten Java. Er dette spesielt med min nettbank?

 

Det er jo opp til hver enkelt bank å velge løsningen som passer dem. Noen bruker Java, andre ikke.

Jeg som har DNB så bruker de Java.

 

Og selv om det skulle skje noe så tar de regningen for tap. Men de får vel snart finne en annen løsning.

Lenke til kommentar

En annen side av denne saken er hvordan Apple tar på seg rollen som overformynder, og bare blokkerer noe de ikke liker (selv om de nok mener det er til brukenes beste). En ting er å legge press på Oracle, komme med sterke advarsler og anbefalinger til brukere osv. En annen ting er at Apple bestemmer hva man som bruker ikke ?får lov til? å innstallare.Men, man finner jo likhets trekk hos MS også.

 

 

Du blir vel sint på antivirus programmet ditt også, når den er "overformynder". Ikke at Java er et virus.

 

 

Lenke til kommentar

Vent vent vent vent... betyr dette at Java slutter å fungere helt på Apple maskiner? Eller betyr det at nye oppdateringer ikke kommer ut til plattformen?

 

edit: Det betyr vel at Mac brukere må installere OpenJDK.

 

Sist jeg sjekket fungerte BankID kun på den offisielle java-pakken fra Oracle. De har gjort et eller annet krumspring i koden og nekter å teste på andre implementasjoner, så appletten spytter ut stacktrace hvis du prøver med openJDK/IcedTea.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...