Gå til innhold

? Verkstedene svindler deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her snakker vi sjokkoverskrift vs artikkelens innhold. Man skulle nesten tro dere satt på en kilde internt i et autorisert verksted som avslørte en stor organisert svindel med dette, men alt dere har er en mening fra en eller annen som driver eget verksted.. og som atpåtil ikke kjenner retningslinjene for utslag på fuktindikatorer, at de iinterne også må gå?

Overskriften er et sitat fra en som lever av å reparere iPhone. Det er ikke vår påstand.
Lenke til kommentar

Er du i tvil så sjekk forbrukerkjøpsloven på lovdata

Sjekk gjerne med Lovdata. Husk bare at en lovbestemmelse ikke er det samme som en rettsregel. Rettsregelen finner du først etter å ha tolket ordlyden i lovteksten og satt denne i sammenheng med de andre rettskildefaktorene, som lovens forarbeid, rettspraksis osv.

 

Det folk flest forbinder med kjøp, er ikke alltid et kjøp, og når er en forbruker en forbruker etter forbrukerkjøpsloven? Det er ikke et kjøp etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven om du "kjøper" musikk fra iTunes eller kjøper togbillett med NSBs mobil-app (stifter en rettighet). Og du er ikke et forbrukerkjøp om du handler med andre forbrukere eller kjøper mobil via en arbeidsgiver (unntatt når arbeidsgiver har salg av slike produkter som en del av sin næringsvirksomhet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok med reklamasjon og slikt på papiret, men i praksis er det gjerne en god runde eller 5 med butikk/verksted for å få noe mer ut av det. Har hatt noen saker med ymse firma gjennom årene, og det holder ikke bare å peke på reklamasjonsretten. Jeg har også jobbet som selger av blant annet elektronikk, og de færreste kunder kjenner sine rettigheter. Noen tror de har minst 5 års garanti på alt, mens andre knapt vet de har noen i det hele tatt.

 

Det ikke alle som orker å sette i gang sak når verksted eller butikk står med armene i kors og rister på hodet.

Lenke til kommentar

Garantien til apple kan vi jo drite i

Er norsk garanti som gjelder, i Norge og den er på 5 år

Det er ikke snakk om en norsk garanti, men om rettigheter etter kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.

Husk at det bare er ved forbrukerkjøp at du kan reklamere på mangler i fem år. Ellers er reklamasjonsfristen på 2 år, om ikke annet er avtalt (eller fremgår av sedvane) . I elektronikkbransjens standardavtaler (ikke ved forbrukerkjøp) er det vanlig å sette reklamasjonsfristen til 6 måneder.

 

Husk også at levetiden på en mobiltelefon i følge Høyesterett er tre til fire år. Etter endt levetid må en forvente at feil oppstår, og da er det ikke en mangel du kan reklamere på - selv om fristen ikke er gått ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker vi sjokkoverskrift vs artikkelens innhold. Man skulle nesten tro dere satt på en kilde internt i et autorisert verksted som avslørte en stor organisert svindel med dette, men alt dere har er en mening fra en eller annen som driver eget verksted.. og som atpåtil ikke kjenner retningslinjene for utslag på fuktindikatorer, at de iinterne også må gå?

 

Også et poeng at dette verkstedet i hovedsak får inn telefonene som ikke blir dekket av garanti/reklamasjonsrett. Etter å ha tilbrakt studietiden med jobb hos en mobilforhandler vil jeg anslå at det reelle tallet med utslag på fuktsensor var nærmere 10% enn 95%.

 

Samtidig er det verdt å merke seg at de første seks månedene etter et forbrukerkjøp har man et særlig sterkt vern, og FTU dømmer konsekvent i favør av forbrukeren når selger hevder væskeskade de første seks månedene etter kjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker vi sjokkoverskrift vs artikkelens innhold. Man skulle nesten tro dere satt på en kilde internt i et autorisert verksted som avslørte en stor organisert svindel med dette, men alt dere har er en mening fra en eller annen som driver eget verksted.. og som atpåtil ikke kjenner retningslinjene for utslag på fuktindikatorer, at de iinterne også må gå?

Jeg kan ikke snakke for alle, men jeg synes overskriften var akkurat passende til artikkelens innhold.

 

Antar du ikke vel mye? Jeg regner det som overveiende sannsynlig at en serviceteknikker som driver et verksted for iProdukter vet hvilke retningslinjer han skal følge.

 

At han har forenklet noen eksempler kan så være, men vi forstår jo poenget hans likevel, og det er det viktige.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overskriften er et sitat fra en som lever av å reparere iPhone. Det er ikke vår påstand.

 

Har da ikke sakt noe som helst om at det er deres påstand. Poenget er at overskrift og ingress er laget på ekte tabloidvis - slik at det fremstår som jeg sier, at dere har innsideinfo om organisert svindel.

 

Og at han lever av å reparere iPhones...ja og så? Han uttaler seg fortsatt fra utsiden, og tar tilogmed feil ang hva som skal til for avslag på reklamasjonen når det gjelder utslag på fuktindikatorene.

Lenke til kommentar

Garantien til apple kan vi jo drite i

Er norsk garanti som gjelder, i Norge og den er på 5 år

 

Er da ikke noen spesielt med garantien til Apple (iPhone) her til lands? Du har vanlig 2år garanti, 5år reklamasjon som med nesten samtlige andre mobiltelefoner.

 

Dessuten gjør du fullstendig skivebom når du blander garanti og reklamasjon, det fungerer temmelig likt for en forbruker i praksis men garanti er noe du får fra produsenten hvor de gjerne dikterer spillereglene, og så lenge du holder deg innenfor disse så er det gjerne null stress å få noe dekket. Reklamasjon på sin side er noe som er lovfestet i norsk forbrukerkjøpslov og følger medfølgende retningslinjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er da ikke noen spesielt med garantien til Apple (iPhone) her til lands? Du har vanlig 2år garanti, 5år reklamasjon som med nesten samtlige andre mobiltelefoner.

 

Dessuten gjør du fullstendig skivebom når du blander garanti og reklamasjon, det fungerer temmelig likt for en forbruker i praksis men garanti er noe du får fra produsenten hvor de gjerne dikterer spillereglene, og så lenge du holder deg innenfor disse så er det gjerne null stress å få noe dekket. Reklamasjon på sin side er noe som er lovfestet i norsk forbrukerkjøpslov og følger medfølgende retningslinjer.

Du blander ikke litt du også da? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte blander jeg? Garanti = Garanti fra produsent, med medfølgende retningslinjer satt fra produsenten. Reklamasjon = Lovpålagt i følge norsk forbrukerkjøpslov og følger lovens retningslinjer.

 

På hvilken måte blander jeg her, eller har jeg gått glipp av noe essensielt?

Lenke til kommentar

Du skriver 2 års garanti og 5 års reklamasjon i samme setning, som om de automatisk hører sammen, og at dette er standard.

 

Det korrekte vil være å skrive at man har 2 eller 5 års reklamasjonsfrist, og i tillegg får man ofte garanti fra produsent på 1 eller 2 år(avhengig av avtale).

 

Når du skriver det slik du gjorde så er førsteinntrykket mitt at du også blander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...