Gå til innhold

Sigma fornyer sitt lille lysmonster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist at de ikke lanserer 30mm f/1,4 med Pentax K-fatning helt fra starten. Håper det kommer om ikke så alt for lenge. Den nåværende 30mm f/1,4 er ett av mine mest brukte objektiver, men den har forbedringspotensiale på nærgrensen og fokusplanets flathet. Det nye objektivet retter det ene og forhåpentligvis det andre også. Jeg kunne faktisk funnet på å bytte ut nåværende med den nye utgaven om og når det kommer til riktig fatning.

 

En detalj jeg likte dårlig på de andre objektivene: Glatt fokusring.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Trist at de ikke lanserer 30mm f/1,4 med Pentax K-fatning helt fra starten. Håper de kommer med det om ikke så alt for lenge. Den nåværende 30mm f/1,4 er ett av mine mest brukte objektiver, men den har forbedringspotensiale på nærgrensen og fokusplanets flathet. Det nye objektivet retter i hvert fall på nærgrensen og forhåpentligvis også på fokusplanets flathet. Jeg kunne faktisk ha funnet på å bytte ut nåværende med den nye utgaven når/om kommer til riktig fatning.

 

En detalj jeg likte dårlig på de andre objektivene: Glatt fokusring.

Leste et sted at de har minsket krumningen av fokusplan også.

 

Kan være enig med deg angående glatt overflate.

 

(sarkasme)

Har det noe å si? Det virker som om ergonomi ikke er viktif lengre når man har speilløst kamera...

(/sarkasme)

Planen er sikkert å selge selvklebende matter av forskjellig meteriale, slik at du kan få akkurat den overflaten du ønsker deg. F.eks. med rosa Hello Kitty design ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En detalj jeg likte dårlig på de andre objektivene: Glatt fokusring.

(sarkasme)

Har det noe å si? Det virker som om ergonomi ikke er viktif lengre når man har speilløst kamera...

(/sarkasme)

Planen er sikkert å selge selvklebende matter av forskjellig meteriale, slik at du kan få akkurat den overflaten du ønsker deg. F.eks. med rosa Hello Kitty design ...

*knis* :-) hehehe.

 

And now something completely different; Hvorfor lanserer de ikke f/1.4 utgaven for m43? *hmrf*

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Er det egentlig noe behov for 35/1,4? Har en 35/1,4 AI som jeg brukte på konserter og forestillinger, da var tross alt ISO 1600 det meste jeg syntes det gikk an å presse filmen opp i, men i dag kan man godt bruke 6400 eller 12800, da er ikke behovet for 1,4 like stort, eller hva?

Lenke til kommentar

Cropfaktoren til m43 er hverken fugl eller fisk...

Cropfaktoren er hva den er - den legger premissene for hvilke brennvidder som fungerer bedre enn andre.

 

30mm funker fint på m43 med to føtter. Akkurat som 20mm funker på m43...

Jeg er uenig i det - 30mm blir enten for lite eller for mye. Det er i hvertfall min erfaring etter å ha brukt Mk I av Sigma 30mm f/2.8. 19mm og 30mm matcher bedre klassiske brennvidder på 1.5x crop da de gir bildeutsnitt som tilsvarer 28mm og 45mm på FF.

 

Er det egentlig noe behov for 35/1,4? Har en 35/1,4 AI som jeg brukte på konserter og forestillinger, da var tross alt ISO 1600 det meste jeg syntes det gikk an å presse filmen opp i, men i dag kan man godt bruke 6400 eller 12800, da er ikke behovet for 1,4 like stort, eller hva?

Godt spørsmål - ihvertfall på FF som har såpass gode ISO ytelser. f/1.8 eller f/2 gir jo en mer hendig størrelse og pris

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe behov for 35/1,4? Har en 35/1,4 AI som jeg brukte på konserter og forestillinger, da var tross alt ISO 1600 det meste jeg syntes det gikk an å presse filmen opp i, men i dag kan man godt bruke 6400 eller 12800, da er ikke behovet for 1,4 like stort, eller hva?

Det hadde jo vært flott med ISO 1600, særlig om man skal skrive ut stort eller trekke litt i eksponeringa. Konsertbelysning er jo mildt sagt ustabile greier så det kan fort bli behov for å trekke eksponeringa.

Alternativt kan du låse motivene bedre enn du gjorde i filmens glansdager.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...