Gå til innhold

Derfor virker ikke amerikanske spill i Norge (3DS, PS3, Vita, WiiU, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regionlås er en stor djevel og en irritasjon av store grenser.

Men utgivelsesdato er enda verre, sjekket nettopp PS3 spillene mine, alle spillene jeg har bestillt fra utlandet (USA) er nå tilgjengelig i Norge, men de fleste tok måneder etter utgivelsen i USA. Feks Demon Souls.

 

Det gjelder også de som aldri kommer hit engang. Feks MLB The Show-serien

 

evt de som kommer såpass lenge etterpå og ikke helt slår ann, deretter forsvinner de fra butikker før man idet heletatt merker de. Feks Inazuma Eleven på DS.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"? Ingen oppfordrer til piratkopiering"

 

Det er nettopp det de gjør med region låsing

Kommer spillet i USA (eller andre land) før det kommer til andre land så blir det lastet ned for folk gidder ikke vente

 

Samme grunnen jeg laster ned filmer fra TPB, fordi de fleste filmene kommer på DvD i USA før de kommer på kino i Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I smell bullshit.. Uansett, dette forklarer ikke hvorfor Japan skal ha regionslås mot Europa og USA, det er ikke som om folk kjøper japanske spill for de er billigere....

 

Prisdifferensen på Europa og USA begynner også å bli relativt lav, så dersom man skal inkludere ekstra fraktkostnader for å få ting over dammen tror jeg argumentene hans er verd like mye som sokkene mine..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sett kildevideoen må jeg si at den videoen var bortkastet tid.

 

For det første svarte han ikke på spørsmålet, som var et veldig godt spørsmål som desverre brukte ett feil ord. Kansje det er bare han kaller det ett logisk problem som irriterer meg, men la oss analysere.

 

"speed racer example" hvor man ikke kan gi ut et spill man ikke har rettigheter til i alle regioner, dette er feil da man ikke er påkrevd å regionlåse et spill hvis man ikke har rettigheter i alle regioner, man kan ikke selge i den regionen man ikke har rettigheter men man trenger ikke aktivt forhindre import.

 

"keep priceing competative" igjen trenger man ikke regionlåse for å gjøre dette, å selge til forskjellige marked til forskjellig pris er noe selger velger, regionlåsing hindrer bare privatimport men som han selv nevner senere i videoen gjør det egentlig ikke det heller.

 

"forsinka utgivelse i forskjellige regioner" her kom vi nesten inn på spørsmålet som ble stilt, så vi velger å si at "folk bare vil kjøpe spillet på sin lokale butikk", så derfor regionlåser vi spillet så de ikke kan gjøre det før flere uker senere? (logikk?)

 

"helps developers find out where the game sells" nei, privatimport tallene er ikke store nok til å påvirke denne statestikken, og skulle det være at den faktisk gjorde det ville det bare vist at utgivers regionhåndtering er totalt feilslått.

 

"is content acceptable in contry" sist jeg sjekket var hele europa samme region, så allerede der feiler han men la oss ta det lengre, ingen land krever regionlåsing hvis privatpersoner importerer er det et problem for den personen. Som i første punkt kan de ikke selge samme spillet i land med utfordrene lover, men det er ikke ett argument for regionlåsing da det ikke er nødvendig for å selge. At dette engang er ett tema for "german and australian goverment" er en ren løyn.

 

"no publisher encourage piracy" ikke direkte nei, men indirekte finner man flere ting. Regionspesifikk prising, utsatt utgivelse i regioner, manglene språkinstillinger, mm. Og dette var hva spørsmålet handlet om, hvorfor utgiver gjør ting som regionlåsing når det gjør at for endel vil det være best for de å piratkopiere.

 

Han valgte å gi en langt PR-svar som ikke har noen verdi i virkeligheten desverre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvfølgelig prøver de ikke å oppfordre til piratkopiering. Det er ene og alene økonomiske motiver bak regionslåsing. Det handler om å skvise mest mulig penger ut av alle markeder globalt. Kan vi i Norge kjøpe til India-priser går selvfølgelig bransjen glipp av penger, det sier seg selv...

 

Det at det fører til piratkopiering er nok heller en uforutsett og uønsket effekt av regionsinndelingen (for selskapene). For forbrukerne er jo piratkopieringen det som kommer og sier til bransjen at "nok er nok, vi er modne for et globalt, effektivt marked".

 

Move along, nothing to see here...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Ja, det er jo en særdeles lite levedyktig bransje... Spørsmålet er hvor mye penger de i realiteten tjener på å være konsumentfiendtlige. Jeg tror ikke det er mye, om det er noe i det hele tatt.

 

AtW

 

Klart de tjener på det. Med så sterk kurs på den norske kronen, og svak kurs på den amerikanske, er det jo særdeles gunstig å importere spill fra statene. Hvis dette hadde vært mulig på alle platformer, så tror jeg det kunne blitt et problem. I dag er det ikke utbredt nok, og en av grunnene til det er jo nettopp regionsperre. Logisk mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart de tjener på det. Med så sterk kurs på den norske kronen, og svak kurs på den amerikanske, er det jo særdeles gunstig å importere spill fra statene. Hvis dette hadde vært mulig på alle platformer, så tror jeg det kunne blitt et problem. I dag er det ikke utbredt nok, og en av grunnene til det er jo nettopp regionsperre. Logisk mener jeg.

 

Isåfall burde importtallene være betydelig høyere på PS3/Vita/DSlite (som er sonefrie) enn på Wii/360, og det kan forsåvidt hende, jeg har ingen tall, men jeg har ikke følelsen av at PS3 sliter med en slik overdreven import, så det ville overraske meg.

 

Jeg tror du overvurderer folk flest sin vilje til å importere helt fra USA eller Asia, og når det er snakk om nye spill er det litt begrenset hva en kan spare uansett, da de gjerne kommer over 200kr grensa, og må fortolles.

 

Det skal uansett voldsomt med valfarting til amerikanske nettbutikker før det er et problem, men selvsagt, med 30 år sonetyrrani kan det hende folk bare må få litt tid på seg, og at ting hadde raknet fullstendig hvis alt hadde blitt sonefritt....dog jeg tviler.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...